Jeg har et par simple spørgsmål indenfor virksomhedsbranchen.
Jeg er en ung fyr på 17 år med en masse erfaring indenfor WebBranchen, som jeg ønsker at etablerer en virksomhed indenfor. Dog er jeg ikke fyldt 18 år endu, og har godt nok en indtjening under de 50 tusind.
Hvordan ligger muglighederne for mig?
Er det vel bare at at indberette det som B-skat ved året slutning eller hvordan ligger landet?
Og hvordan ligger det med et Fakturasystem når jeg har lavet noget webarbejde for en kunde, samt hvordan med moms og lign.
Så vidt jeg kan se, er der to muligheder (men reelt nok kun en):
1. Som du selv nævner kan man sætte det som b-skat, men jeg tror det bliver ret så indviklet med hvilke ting du kan trække fra osv. Du kan stadig trække de ting fra, som du skal anskaffe dig i forbindelse med at lave det du laver, men sådan noget som f.eks. computere kan vidst kun trækkes delvist fra.
2. Efter værgemålsloven §43 kan unge under 18 søge om tilladelse til at drive næring (drive virksomhed) ved at sende en slags ansøgning til statsamtet. Da jeg ringede ind for at forhøre mig om det, var der ingen der vidste særligt meget og der var ingen standard-formular til det. (som jo ellers er en ting staten er glad for). De sagde bare at man skulle sende en ansøgning og vedlægge nogle budgetter, og så kiggede de på det. Jeg tror det kommer til at tage 100 år at få en afgørelse på ens ansøgning, så jeg tror det letteste er den første mulighed.
har jeg muglighed for at allerede tilbyde hvad et mediebureau tilbyder via en hjemmeside, eller har jeg ikke denne muglighed da det kan fremstå som en virksomhed?
2. Efter værgemålsloven §43 kan unge under 18 søge om tilladelse til at drive næring (drive virksomhed) ved at sende en slags ansøgning til statsamtet. Da jeg ringede ind for at forhøre mig om det, var der ingen der vidste særligt meget og der var ingen standard-formular til det. (som jo ellers er en ting staten er glad for). De sagde bare at man skulle sende en ansøgning og vedlægge nogle budgetter, og så kiggede de på det. Jeg tror det kommer til at tage 100 år at få en afgørelse på ens ansøgning, så jeg tror det letteste er den første mulighed.
Hvis du hopper ind i samme lov, vil du se at du fra det fyldte 15. år frit kan disponere over egne midler. Du kan også være selvstændig uden problemer så længe du ikke optager lån, handler på kredit eller forsøger at blive momsregistreret.
Så hvis du opfylder ovenstående - så spring ud i det og se at få tjent nogle penge.....
Held og lykke :)
Jeg står selv i samme situation som Arlo, og ringede derfor for nogle uger siden til Statsforvaltningen.
De fortalte mig at de normalt har en behandlingstid på 3 måneder før man fik en anbefaling
Hvis du hopper ind i samme lov, vil du se at du fra det fyldte 15. år frit kan disponere over egne midler. Du kan også være selvstændig uden problemer så længe du ikke optager lån, handler på kredit eller forsøger at blive momsregistreret.
Så hvis du opfylder ovenstående - så spring ud i det og se at få tjent nogle penge.....
Hvad er jeres forslag til mig dog, skal jeg bare kører det igennem B-SKAT eller skal jeg ansøge til Statsforvaltningen?
lav dit eget firma og fakturer uden moms. Træk udgifterne du har fra din indkomst. Selvangiv det på din selvangivelse. Hold dig under de 50.000 kr. i omsætning til du fylder 18.
lav dit eget firma og fakturer uden moms. Træk udgifterne du har fra din indkomst. Selvangiv det på din selvangivelse. Hold dig under de 50.000 kr. i omsætning til du fylder 18.
Ved du hvor meget sådan noget fylder i SKATs hverdag, og om tjekker op på de ting?