Dato: 9/7/2005 12:16:37 AM
Forfatter:davidchristensen
Jeg har nogle principielle spørgsmål:
- Vil jeg kunne sende mig selv på et personlighedsudviklingskursus, til psykolog eller til yoga på mit firmas regning, når jeg nu har en enkeltmandsvirksomhed? (altså, som en investering i at passe på 'chefen'..)?
- Vil jeg kunne købe en 'firmacykel' som jeg evt. kan bruge på at cykle hen til mine kunder og evt. også i skole og til bageren på?
Altså: hvor går grænsen fra, om det er noget jeg kan trække fra i min enkeltmandsvirksomhed (altså noget som vil styrke virksomheden) til, at det bliver noget der styrker mit personlige anliggende?
Jeg håber spørgsmålet giver lidt mening.. Det er med vilje ment som at være lidt opsøgende/'provokerende'.
Mvh David
Hej David

Som udgangspunkt kan du fratrække varer, service og ydelser, som direkte vedrører virksomheden d.v.s. ikke kan/må anvendes privat samtidigt...
Lige netop de kurser du nævner vil nok høre under katagorien: et skøn fra Skattevæsenets side...ligeså cyklen...og dermed være diskussionsanliggender...
Iflg. Statsskattelovens § 6 A, kan du fratrække udgifter, som er med til erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden...
Du kan skattemæssigt trække direkte udgifter fra fuldt og helt på under kr. 11.000 (2005 - grænsen for
straksafskrivning på småanskaffelser)...større indkøb skal afskrives med op til max. 25%
pr. år (saldoafskrivning)...
Vær samtidigt opmærksom på, at det ikke gælder at f.eks. købe en computer til kr. 7.000,- + 1 printer til kr. 4.500,- ...på hver sin regning.
Hvis tingene hænger sammen...på den måde forstået, at de kan/skal anvendes sammen...så lægges kvitteringerne også sammen!
At komme ind på her...specifikt...hvad du kan fratrække i din virksomhed...vil være meget omfattende...
Derfor vil det være klogt lige at vende den med din Revisor...inden du foretager indkøbene, hvis det er sådanne skønsmæssige ting, som skattemæssigt kan anses for tvivlsomt...om kan godkendes erhvervsmæssigt...
Håber, at du kan bruge dette til noget...ellers spørger du bare igen