Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vær dig selv skattefrit

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nogle principielle spørgsmål:

- Vil jeg kunne sende mig selv på et personlighedsudviklingskursus, til psykolog eller til yoga på mit firmas regning, når jeg nu har en enkeltmandsvirksomhed? (altså, som en investering i at passe på "chefen"..)?

- Vil jeg kunne købe en "firmacykel" som jeg evt. kan bruge på at cykle hen til mine kunder og evt. også i skole og til bageren på?

Altså: hvor går grænsen fra, om det er noget jeg kan trække fra i min enkeltmandsvirksomhed (altså noget som vil styrke virksomheden) til, at det bliver noget der styrker mit personlige anliggende?

Jeg håber spørgsmålet giver lidt mening.. Det er med vilje ment som at være lidt opsøgende/"provokerende".

Mvh David

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:25

Uden at være revisor, har min praktiske erfaring gennem mange år været, at det meget afhænger af om dut regnskab bliver revideret eller ej :)

I princippet kan alle omkostninger der beviseligt har med driften af virksomheden at gøre trækkes fra. problemet er, som du selv nævner, når det udstyr eller services der købes også kan anvendes privat.

Med hensyn til din cykel vil jeg mene du kan fratrække en hvis del af den, men når den (sikkert lille) procentdel så skal afskrives bliver det ikke til ret mange håndøre.

Med hensyn til kurser er jeg ret sikker på at kurser der er rent erhvervsorienteret kan fratrækkes 100% uden problemer. Der hvor det bliver vtivlsomt, vil jeg gætte på ligger i kurser der ikke nødvendigvis er 100% erhvervsrettet - f.eks. et kursus i hvordan du kan undgå at stamme - det kan naturligvis være vigtigt i en salgssituation, men det er i lige så høj grad en personlig ting.

Samme grænsetilfælde finder man når det handler om arbejdstøj. Du kan ikke trække din habit fra, selvom du mener den er nødvendig i din salgssituation (jeg HAR prøvet!), men hvis du optræder som klovn kan du naturligvis godt trække den røde næse, de stormaskede stræmepiukser og den tærnede vest fra.

På samme måde er det tvivlsomt om du kan fratrække køb af CD''er i din virksomhed, hvorimod jeg i en af mine, der fortsat har lidt musikaktiviteter (og tidligere var et rent musik-selskab), godt kan.

Sådan har jeg i hvert fald forstået det og arbejdet gennem årene :)
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 01:31

Tak for dit svar Mikkel!

Jeg må så indrømme, at det umiddelbart ikke var til at blive klogere på - måske endda tværtigmod.. Men tak for dine gode eksempler (F.eks det med klovnen med det nålestribede og med ham med næsen. Den første kan nemt være en større klovn end den næste)..

Jeg kunne så godt tænke mig at vide, om der findes en egentlig gylden regel jeg kan forholde mig til når/hvis jeg køber eller producere min egen cykel, eller hvis jeg har brug for at tale med en psykolog om hvad det vil sige at være mig personligt i forhold til det at have en virksomhed odsl..

David
-

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:52

Set i lyset af det glimrende niveau, der normalt er i dine indlæg, David, så tror jeg faktisk at netop du vil komme langt med almindelig sund fornuft kombineret med lidt kulturkristen moral tilsat et gran kreativitet og så lige strammet en smule op til egen fordel.

Det er i hvert fald sådan, jeg håndterer de svære valg, du nævner der.

F.eks. har jeg behov for et digitalkamara i min virksomhed. Jeg ved godt, at det teoretisk set også ville kunne bruges privat, men jeg har ingen problemer med at lægge udgiften i virksomheden.

Hvad angår afskrivning af cyklen, ville den nok kunne gå som en "småanskaffelse", og dermed straksafskrives? (REVISOR!!??!!)

Mvh Hans
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53
Dato: 9/7/2005 12:16:37 AM Forfatter:davidchristensen

Jeg har nogle principielle spørgsmål:

- Vil jeg kunne sende mig selv på et personlighedsudviklingskursus, til psykolog eller til yoga på mit firmas regning, når jeg nu har en enkeltmandsvirksomhed? (altså, som en investering i at passe på 'chefen'..)?
- Vil jeg kunne købe en 'firmacykel' som jeg evt. kan bruge på at cykle hen til mine kunder og evt. også i skole og til bageren på?
Altså: hvor går grænsen fra, om det er noget jeg kan trække fra i min enkeltmandsvirksomhed (altså noget som vil styrke virksomheden) til, at det bliver noget der styrker mit personlige anliggende?
Jeg håber spørgsmålet giver lidt mening.. Det er med vilje ment som at være lidt opsøgende/'provokerende'.
Mvh David

Hej David

Som udgangspunkt kan du fratrække varer, service og ydelser, som direkte vedrører virksomheden d.v.s. ikke kan/må anvendes privat samtidigt...

Lige netop de kurser du nævner vil nok høre under katagorien: et skøn fra Skattevæsenets side...ligeså cyklen...og dermed være diskussionsanliggender...

Iflg. Statsskattelovens § 6 A, kan du fratrække udgifter, som er med til erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden...

Du kan skattemæssigt trække direkte udgifter fra fuldt og helt på under kr. 11.000 (2005 - grænsen for straksafskrivning på småanskaffelser)...større indkøb skal afskrives med op til max. 25% pr. år (saldoafskrivning)...
Vær samtidigt opmærksom på, at det ikke gælder at f.eks. købe en computer til kr. 7.000,- + 1 printer til kr. 4.500,- ...på hver sin regning.
Hvis tingene hænger sammen...på den måde forstået, at de kan/skal anvendes sammen...så lægges kvitteringerne også sammen!

At komme ind på her...specifikt...hvad du kan fratrække i din virksomhed...vil være meget omfattende...
Derfor vil det være klogt lige at vende den med din Revisor...inden du foretager indkøbene, hvis det er sådanne skønsmæssige ting, som skattemæssigt kan anses for tvivlsomt...om kan godkendes erhvervsmæssigt...

Håber, at du kan bruge dette til noget...ellers spørger du bare igen
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 11:25

Først tak til Hans. Jeg tager dit indlæg som et kompliment - også selvom jeg ikke ved hvad kulturkristen moral helt indebærer :)

Og så et tak til Peter - og Pia. Statsskattelovens § 6 A er jo ret klar. Den giver måske ikke direkte adgang til en ny cykel - men f.eks et afspændningskursus eller noget i den dur vil jeg godt kunne få til et passe ind i paragraffen..

Til dagligt laver jeg noget kreativt, men jeg er lidt bange for måske at kunne blive for kreativ mht. mit regnskab, hvis jeg gav fuld los - og jeg har ikke lyst til på et tidspunkt at sidde med håret i ToldSkats postkasse

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:33

> og jeg har ikke lyst til på et tidspunkt at sidde med håret i ToldSkats postkasse

Jeg har været på besøg på både et landbrug, en rockerborg og Told&Skat flere gange - og det var bestemt ikke de sidste dyr der skræmte mest :)

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 01:12
Når man bruger søgemaskinen finder man jo nogle gamle emner  :)
Kom på en lille ide og tænkte på om den ville kunne forsvares over for SKAT.
Så DR1 program om iværksætter bla. afsnit 4 hvor der bliver fortalt hvor godt motion er imod stress og depression.
Sad og tænkte på følgende, vil gerne reklamere for mit snart ny startede (enkelmands) firma, men har ikke alverdens penge til marketsføring og vil gøre alt for at jeg ikke får stress eller en depression, da det vil lukke firmaet omgående.
Min ide er at købe på firmaets regning, en cykel som bliver malet i firmaets farver med logo, kontakt information, webadresse osv. også cykle en tur på den hver dag for at gøre reklame for firmaet og få noget motion. Jeg kunne sælge noget af pladsen til andre firmaer som kunne få deres webadresse på og derved også gøre reklame for dem. Den primære grund vil være at selv om jeg ville komme til at cykle på den privat vil jeg stadigvæk gøre reklame for mit og andre firmaer og der ved sikre og veligeholde en indkomst i virksomheden.
Ville dette kunne forsvares over for SKAT ?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)