Læs mere her: http://newz.dk/forum/item/66451/ Der er mulighed for at tracke dit websites brugeres adfærd, hvor længe de er på din side, hvor de kigger og hvor de kommer fra. Der er endvidere mulighed for at sætte regler op for særlig analyse, eksempelvil holde øje med om en kunde ender på "Tak for din ordre"-siden = success! Og så er det gratis. Jeg ved ikke om andre har skrevet om dette før, men hvis der er, så må I undskylde. Jeg har iøvrigt intet med google analytics at gøre selv, men ville bare videregive denne oplysning til de, som kunne være interesseret i at følge med i om hjemmesiden er optimeret nok. Vh Peter |
Som jeg tidligere har skrevet om, synes jeg der er mange gode grunde til at holde sig væk fra Google Analytics. Først og fremmest synes jeg tracking er for vigtigt til at overlade til en gratis service. Ville du vælge en gratis webhost? Men der er flere specifikke grunde til, at jeg i reglen anbefaler folk at vælge en anden løsning, bl.a.:
- Det er Google der ejer din data, og de kan i princippet gøre stort set med den som de har lyst til. Din data er samtidig underlagt Amerikansk lov. Så hvis du i dag har en stram, typisk dansk, privacy policy bliver du nødt til at ændre den til noget der matcher Googles (som jo får overdraget din data) og det er jeg overbevist om ikke ligefrem gavner salget.
- Hvad Google med tiden finder på at bruge den indsamlede data til er ikke til at vide, men det er dybt naivt at forestille sig at de ikke vil bruge den - det er netop data de får i bytte for at stille systemet gratis til rådighed. Og du kan være 100% sikker på, at de ikke vil bruge data til at gøre det billigere, eller lettere, for dig at markedsføre dig i Google. Tværtimod, vil de naturligvis bruge denne data til at tjene flere penge, og de kommer fra annoncørerne.