Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

google analytics

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Google har nu frigivet Analytics til alle. Google Analytics er et statistikmodul, som er meget nemt at indarbejde i eksisterende hjemmesider: Indsæt blot 5-6 liniers kode i index.html / index.asp / index.php og du er kørende.

Læs mere her:
http://newz.dk/forum/item/66451/

Der er mulighed for at tracke dit websites brugeres adfærd, hvor længe de er på din side, hvor de kigger og hvor de kommer fra. Der er endvidere mulighed for at sætte regler op for særlig analyse, eksempelvil holde øje med om en kunde ender på "Tak for din ordre"-siden = success!

Og så er det gratis.

Jeg ved ikke om andre har skrevet om dette før, men hvis der er, så må I undskylde. Jeg har iøvrigt intet med google analytics at gøre selv, men ville bare videregive denne oplysning til de, som kunne være interesseret i at følge med i om hjemmesiden er optimeret nok.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:47
Som jeg tidligere har skrevet om, synes jeg der er mange gode grunde til at holde sig væk fra Google Analytics. Først og fremmest synes jeg tracking er for vigtigt til at overlade til en gratis service. Ville du vælge en gratis webhost? Men der er flere specifikke grunde til, at jeg i reglen anbefaler folk at vælge en anden løsning, bl.a.:

• Det er Google der ejer din data, og de kan i princippet gøre stort set med den som de har lyst til. Din data er samtidig underlagt Amerikansk lov. Så hvis du i dag har en stram, typisk dansk, privacy policy bliver du nødt til at ændre den til noget der matcher Googles (som jo får overdraget din data) og det er jeg overbevist om ikke ligefrem gavner salget.

• Hvad Google med tiden finder på at bruge den indsamlede data til er ikke til at vide, men det er dybt naivt at forestille sig at de ikke vil bruge den - det er netop data de får i bytte for at stille systemet gratis til rådighed. Og du kan være 100% sikker på, at de ikke vil bruge data til at gøre det billigere, eller lettere, for dig at markedsføre dig i Google. Tværtimod, vil de naturligvis bruge denne data til at tjene flere penge, og de kommer fra annoncørerne.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:03
Mikkel-> Damn :-) Jeg vidste ikke at der var andre, der var lige så konspiratoriske som jeg selv er, hehe

Set med dine briller (du har briller, ikke? I hvert fald på dit profilbillede...) så er det sandt, at data bliver høstet af Google, og dermed har du ikke selv adgang til andet end de fortolkede resultater.

Google er efterhånden meget omspændende i sine aktiviteter (gmail, google, analytics, google desktop, etc) og som sådan er en god portion skepsis meget sundt at have før man ukritisk benytter sig af alle deres tiltag. For hvem GARANTERER dig, at de ikke bruger de indsamlede oplysninger til andet end at hjælpe den stakkels forbruger?

Jeg har valgt at give Analytics en tester udfra flere grunde

* At være med i Analytics (forventer jeg) giver større synlighed fra google generelt (antagelse!!!)
* Det ser ud til at der er ret mange lækre statistikker, som er brugbare
* Jeg kan når som helst fjerne min tracking cookie

Men min skepsis er på linie med din:

* Hvad hvis de bruger mine data til at gøre deres målrettede reklamer mere "værdifulde" for kunder?
* Hvordan er min privacy / og mine kunders?
* Hvad kan de ellers finde på at bruge deres efterhånden store database over internettet og folks adfærd til?

Så... Jeg ændrer lige mit første indlæg fra at være en ubetinget anbefaling til blot en oplysning.

Vh
Peter

PS: Jeg smider Analytics væk igen når jeg har kørt test længe nok til at se om det er et brugbart modul. Uanset anvendeligheden. Jeg har i forvejen statistik som fungerer OK. Men min nysgerrighed har dog vundet dette slag indtil videre :-)

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:35
Du kan være 100% sikker på at brugen af Google Analytics IKKE vil forbedre din synlighed i Google. Samme typer af ubegrundede spekulationer har der være omkring stort set alle Google produkter og hver gang er det en død and.

> For hvem GARANTERER dig, at de ikke bruger de indsamlede oplysninger til andet end at hjælpe den stakkels forbruger?
Det gør de fleste betalte services. I licenreglerne hos dem er det nemlig DIG der ejer din data. Hos Google har de specifikt krævet at DE ejer data. Hvorfor mon? Hvis de ikke har tænkt sig at udnytte denne data, hvorfor tror du så de kræver rettighederne til den? Og tror du at de vil bruge denne data til A) at tjene flere penge (på os) eller B) Tjene færre penge )gøre det billigere for os)? Jeg tror godt jeg kender svaret :)

> Hvordan er min privacy / og mine kunders?
Det er sådan set meget enkelt - når du placerer Google Analytics tracking kode på dit website overføre du data til Google og den er herefter underlagt DERES privacy policy. Så hvis din nuværende privacy policy ikke stemmer overens med denne, så har du et juridisk problem.

Der er såmænd ikke så meget konspirationsteori over min holding - jeg læser bare de regler Google selv har opsat som betingelse for brugen af Analytics, forholder mig til hvordan Google har opført sig i andre lignende situationer og drager udfra dette den helt logiske konklussion, at der er større minusser end plusser ved at anvende Google Analytics.

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Jul 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 14:57
Her en lille anekdote fra det virkelige liv.

Jeg tilmeldte mig for min "køen" på Analytics og så gik ca. et halvt år før jeg fik en mail, med at det nu var A-okay for mig at oprette en analytics konto. Fedt nok, det var gratis, og på daværende tidspunkt havde jeg problemer med den service som serverhosten tilbød. Så jeg oprettede frisk og frejdigt!
Men jeg fortrød. Bl.a. fordi de ejede mine data. Så prøvede jeg at slette kontoen - men nej, den funktion virkede ikke!  Naturligvis fjernede jeg bare scriptet og heldigvis er problemet med den hostede løsning løst, så jeg kan analysere trafikken igen. Men det er lidt underligt...

Andre der har oplevet det samme?

Projektleder hos webbureauet Siege

Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 16:40
Hej Mikkel,

Har du et godt alternativ til Analytics, som du kan anbefale? Jeg syntes det er nogle rigtig gode og vigtige pointer du kommer med, som er taget til efterretning her :)

Hilsen

- Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:04
Jeg anbefaler at man vælger et betalt produkt. personligt er jeg meget glad for IndexTools
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 18:33
Kan kun tilslutte mig Mikkels anbefaling af IndexTools

Har fået meget ud af at kigge på hvordan brugerne "bruger" vores side - og hvordan bestemte søgeord leder folk rundt på siden.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)