Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lærred til fotografering

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig her.

Jeg skal til at tage en masse billeder af fitness øvelser. Jeg har forsøgt lidt forskelligt, men problemet er at der altid er for meget baggrund og "støj". Så det jeg tænkte på var at få et vinklet lærred

I kan se på linket herunder at der er baggrund.

Jeg forestillede mig et 2 vægget system, så man i teorien har en bagvæg og en side væg. Sådan vinklet 45grader eller noget.

Nogen der har andre forslag eller metoder, jeg er som sagt fuldstændig newbie i dette så alle råd modtages. Ligeledes vil jeg gerne have lidt henvisninger eller tilbud på en løsning...

På forhånd tak i kære aminoer...

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 23:31
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 23:51
Hehe  "eller ryk over i hjørnet og tag billederne(?)"
Jeg vil godt se dig rykke en fitness maskine over i hjørnet og tilbage igen  Okay okay, der ville være indbygget workout i den feature.

Jeg har bestilt en mappe fra firmaet, koster garanteret en formue.

Til det mere tekniske aspekt i det, vil blitzen ikke genskærer i den væg?

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 00:05
Dato: 25-08-2006 23:51:20 Forfatter: Jens Lund
Jeg har bestilt en mappe fra firmaet, koster garanteret en formue.

Til det mere tekniske aspekt i det, vil blitzen ikke genskærer i den væg?

Det kommer an på dit kamera, men hvis du har i sinde at skyde billederne med et hjemmekamera til ~4000kr. så bør du indse at kvaliteten alligevel kun kan blive amatør-stil.
Et kamera i prisklassen 10k med ekstern flash er klart at anbefale.

Hvis du pønser på at købe skillevæggen til 13k, så er pengene måske givet bedre ud til en fotograf med det rette udstyr. (Både kamera og baggrund)

Du må da kende nogle stærke mænd der kan flytte træningsmaskiner(?).. eller der ingen saft i deres balloner.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 00:14
Tjaa kameraet er et Canon EOS 350D, så ikke noget imponerende men stadig bedre end de fleste standard kameraer. Problemet med at leje en fotograf er at jeg hele tiden skal have flere og flere billeder som tiden går. Der er selvfølgelig en ende, men de første 1000 træningsøvelser skal det nok blive til. Så er økonomien ikke lige til en prof fotograf, selvom det helt sikkert ville være det fedeste.

"Du må da kende nogle stærke mænd der kan flytte træningsmaskiner(?).. eller der ingen saft i deres balloner."

Rent luft min, ren luft... (don't qoute it)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:45
Der er to ting du alvorligt manger: En mere rolig baggrund (som du selv nævner) og noget bedre lys. Dit kamera er sådan set ok, men som andre har påpeget må du leve med at billeder med et 350d aldrig bliver det samme som billeder skudt med udstyr hvor optikken alene koster det dobbelte - og så oveni købet af en rigtig fotograf. Men hvis du gør dig lidt umage kan du sagtens lave nogle hæderlige billeder. Jeg forstår godt din lyst til at lave dem selv - særligt når det er et løbende behov.

Jeg vil anbefale at du vælger en baggrund i stof. Gerne lidt 2tungt" i det så det falder naturligt uden at du skal stryge det hele tiden. Stoffet skal være mat, så det ikke reflekterer lyset. Dertil skal du bruge to stativer - af en eller anden art. Det kunne være noget bygge-udstyr, eller teater/musik stativer. Bare noget der kan holde en tværpind højt hævet, så du kan hænge tæppet over det.

Dertil skal du bruge noget godt lys. Det bedste er et flash-anlæg, men det er også lidt dyrere og kan være lidt sværere at bruge. Jeg vil anbefale du får fat i en god kraftig foto lampe eller enkelt kraftigt flash hoved med en god stor softbox til. Belys maskinen du skal fotografere lidt skråt oppefra/ lidt forskudt for midten, og placer bagrgundsforhænget lidt tilbage. Det er en let måde at lave nogle helt fornuftige billeder og der er ikke så mange alvorlige fejlmuligheder :) Det eneste er, at man naturligvis skal kigge godt efter hvordan lyset falder (og det er bl.a. det som godt kan være lidt svært med et flash-anlæg) - så skyggerne ikke falder alt for underligt.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 18:35
Hej Mikkel

Tak for dine råd. Ja fik nogle priser, og mener ikke en 12000 ville være det rigtige at smide afsted for den rette baggrund, når økonomien i forvejen er presset.

Du skriver et mat stof. Hvid eller sort hvad ville gøre sig bedst?

Angående lys anlæg må jeg sætte min lid til min flash, ikke optimalt, men igen: Pengene er ikke uendelige.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:59
Dit kamera laver glimrende billeder. Du kan bruge dem både til tryk og web. Det vil være overkill at anskaffe et dyrere kamera til webbrug.

Jeg ville vælge en hvid baggrund, men det er en smagssag. Du bestemmer selv. Der er ingen facitliste.

En billig lyssætning kan laves med et par "murersole" fra Harald Nyborg. De fås på stativ. Stil dem på god afstand, så skyggerne ikke bliver for hårde. Læg især mærke til skyggerne omkring modellens næse. Du kan også eksperimentere med at bruge loftet som reflektor - det giver et blødere lys. Smid efterfølgende billederne igennem photoshop, for at fjerne evt. farvestik.

mvh Hans

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:45
En dyrere kamera er ALDRIG dumt - men det koster naturligvis, uanset om det er til tryk eller web. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål om oplæsning men i høj grad også et spørgsmpl om skarphed, kontrast og farve. Professionelle digitale kameraer tegner simpelt hen meget bedre og det kan magså set selvom det ende på web :)

Men, det kamera du har er sikkert fint til det du helt konkret skal bruge. Og som du selv siger, spiller penge jo altid ind.

Jeg vil dog alvorligt anbefale dig at finde noget bedre lyst end din flash eller et par halogenspots fra Harald Nyborg. Få i det mindste fast i et billigst dagslyshoved og en stor softbox. Lyset fra bode din flash og lamperne fra Nyborg er simpelt hen for hårde til mennesker og stålmaskiner, som det du skal fotografere. Det bliver aldrig rigtig godt.

Jeg faldt over dette sæt til kun 2500 kr - det ser ikke så dumt ud, og bestemt bedre end både din nuværend elille flash og halogenlamper!
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 19:55
Vedr. lyssætning så skal du være opmærksom på, at forskellige lyskilder har forskellige temperaturer. Umiddelbart er det ikke godt at blande forskellige lyskilder, da kameraet derved ikke kan indstilles rigtigt.

Hvis det kamera kan indstilles manuelt (mit Canon 30D kan, men ved ikke om din kan - check manuallen), så tag højde for den lyskilde der er kraftigst. Prøv at fjerne/afdække andre lyskilder.

Drop blitz og gå efter fast lys. Det er 100 gange lettere når du ikke er vant til at arbejde med blitz. Med fast lys kan du se hvad du har. Med blitz kommer skyggerne til at snyde dig. Brug også et stativ. På den måde kan du bedre udnytte funktionerne omkring lukketid.

Hvis du leger med blænden, kan du også finde et punkt hvor motivet er skarpt og hvor baggrundet er slørret. Kræver dig lidt øvelse.

Hav en computer med og check billeder derpå løbende. Det er umuligt at se noget på sådan en lille skærm som dit kamera har. Det gør det også lettere at teste forskellige indstillinger.

Hvis du har høj lukketid så smid kameraet på et stativ og brug selvudløser. På den måde undgår du røstelser.

Fotografer giver altid et bedre resultat. Ikke blot har de proff udstyr de har også rutinen i orden. Det er ofte en sand fornøjelse at se dem i arbejde for de ved hvad de laver (i hver fald for en foto-amatør-nørd som mig )
De skal dog for det meste have 1000,- i timen for at holde omkostningerne og en rimelig timeløn hjemme. Alternativet er at finde en amatør som mig som har udstyret i orden (), men som ikke lever af det fast og derved kan gøre det billigere...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)