Hyundia''s skærme har jeg indtil videre desværre kun hørt dårligt om hvad angår mere professionel brug. De er fine nok som hjemme-pc -skærme, hvor man blot bruger normale applikationer og ikke ligefrem sidder og spiller de vilde 3D-spil og laver billedbehandling m.m. En af mine bekendte smed en Hyundia-skærm på porten og anskaffede sig en Sony i stedet, da han blev træt af at baggrundsbelysningen skinnede igennem imellem kanten på skærmen og rammen, hvilket gav en generende hvid kant når har sad og kiggede på skærmen i et mørkt lokale.
Samsung har bygget skærme i mange mange år og de har ret godt styr på deres teknologi. Den skærm som du har kig på er ikke et dårligt valg som en gennemsnitlig 19" fladskærm. Samsung har også, syntes jeg personligt, et ret pænt design - deres skærme virker lidt mere lækre i den end Hyundia''s som blot ser ud som hvilken som helst anden fladskærm af samme type.
Du skal dog stadig være opmærksom på at ingen af de to skærme er i stand til f.eks. at vise en dyb sort (sort vil altid virke grå i det) og farver med stor vidde. Så hvis du regner med også at skulle bruge skærmen til billedbehandling, DtP og lignende, så skal du op i en anden kaliber så som Eizo eller Lacie''s highend-skærme, som så også koster ca. 6 gange så meget som dem du har kig på.
Et bud herfra på en anden skærm ville være Phillips. Deres fladskærme er også ret gode uden at koste en formue. Endvidere er de ret tolerante over for kabel-støj, hvilket kan være godt hvis man har lange kabler imellem computer og skærm.
Hej Jesper - mange tak for det... Tror jeg holder mig fra hyundai så - men hvis du nu kigger her: http://www.pixmania.com/dk/dk/xx/xx/1560-2563/104/9/criteresn.html - og det skal være en skærm til omkring 2000 kr - hvad vil du så selv købe eller anbefale?
Valg af skærm afhænger jo meget af hvad man bruger den til. Skal du bruge den til grafisk arbejde skal du jo nok vælge en prof. skærm som Jesper nævner. Er det til alm. kontorbrug er det nok knap så vigtigt hvilken en du vælger. Til almindeligt brug har jeg gode erfaringer med Samsung og Sony - begge giver iøvrigt bedre garanti mod pixelfejl end de billigere mærker, så vidt jeg husker. På kontoret har jeg en Sony - kan desværre ikke huske hvad den hedder, men den er jeg meget tilfreds med. Til hjemme-PC''en har jeg lige købt denne:
Så vidt jeg husker gav jeg 2.049 kr. incl. moms, og jeg synes at den fuldt ud er pengene værd. Men jeg vil give Jesper ret - sort er altså ikke rigtigt sort på en alm kontor/hjemmeskærm...
Dato: 24-08-2006 21:26:36 Forfatter: Jesper Skov Syntes Sony lyder godt - men hvis i nu kigger på pixmania.com, hvilken skærm vil i så anbefale til lidt over 2000 kr?
Men jeg er langt fra skærmekspert, må jeg lige skynde mig at sige. Jeg er ganske alm. forbruger, som bare bruger min skærm til alm. kontorbrug og programmering (hvor mine udviklingsværktøjer fylder så meget jeg egentlig godt kunne bruge en 19").
Ærligt, så ville jeg ikke selv købe nogle af dem - men jeg er også "arbejdsskadet" omkring valg af skærme.
Men hvis jeg f.eks. skulle købe en 19" til min svigerfar og det skulle være omkring de 2.000 kr, så ville jeg vælge en af de følgende, som jeg ved han ville blive glad for:
Samsung SyncMaster 940N Philips 190S7FS
Det er vel og mærke ud af de skærme som der er på Pixmania. Ingen af de Sony-skærme som de har vil jeg anbefale - det er desværre kun low-end modellerne og de har en ret lang efterglød (nogle af dem helt oppe på det dobbelte af Samsung og Philips-skærmen), hvilket du vil finde generende hvis du sidder og spiller eller ser film på skærmen.
Der er også en del af ViewSonics skærme i deres webshop. ViewSonic laver nogle rigtig gode skærme, men du skal også op i den dyre ende før de stikker af fra de andre skærme. Vi har selv et par i MediaMouse og er ganske tilfredse med dem. Men igen er det kun low-end versionerne som der er i webshoppen.
Tak for jeres svar - jeg vil nok købe en skærm efter d. 1/10 - så skal jeg nok skrive hvad valget er faldet på.. indtil videre fører SyncMaster 940 ;-)
Jeg har selv en Samsung SyncMaster 173P - virkelig god skærm. Jeg brugte ret lang tid på at læse diverse anmeldelser for at finde frem til at det skulle være den. Prisen ligger dog lidt over det som du havde tænkt. Den skærm jeg havde før var også en Samsung og begge har vist sig at være et rigtig godt køb.
Lav din egen hjemmeside med WordPress. Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...