Skrev til butikken som påstod at det stod i deres betingelser og at det var fuldt lovligt at tage sådan et gebyr. Jeg kontaktede derfor e-handelsfonden, som svarede således:
Hej Mette
Tusind tak for din henvendelse angående en e-mærket butik.
Med hensyn til procedure ved returnering/fortrydelse af varer kan netbutikken kræve, at man vedlægger dokumentation for, at købet er foretaget hos den pågældende erhvervsdrivende. Det vil med andre ord sige ordrebekræftelsen eller en kopi heraf. Grunden hertil er, at det skal være muligt for den erhvervsdrivende at identificere det pågældende køb.
En erhvervsdrivende vil ikke kunne opkræve et gebyr for manglende dokumentation, idet den erhvervsdrivende jo heller ikke i sagens natur vil kunne identificere købet, hvis der ikke medfølger dokumentation for købet.
En erhvervsdrivende må selvfølgelig godt kraftigt opfordre til, at en kunde følger en specifik procedure – men det må ikke være et krav for behandlingen af hverken en fortrydelse eller reklamation.
Jeg vil nu tage kontakt til den erhvervsdrivende og bede dem tage hånd om sagen.
Endnu engang tak for din henvendelse
Venligst
Frederik Hyllested
Stud. jur.
e-handelsfonden
Generatorvej 6 B
2730 Herlev