Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er DU forberedt på en katastrofe i Danmark?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu omkring en uge siden Katrina slog til i Louisiana og Mississippi - omfanget af katastrofen er på alle mulige måder uoverskuelig; af så ufattelige dimensioner, at det nok er sværest for de fleste af os helt at hitte rede i det (du har sikkert set reportagerne på TV).

Katastrofen i USA rejser en række problemstillinger, som vi også herhjemme bør tage stilling til, reflektere over og forholde os til.

Er du forberedt hvis en katastrofe indtræder i Danmark?

Gud forbyde det, men hvis en naturkatastrofe ramte Danmark (eller et seriøst terroristangreb i 9-11 skala) bør du på forhånd have stillet dig en række spørgsmål:

Har du vand, mad og basale fornødenheder (Lommelygte, batterier, fyrfadslys) til mindst 3 uger? Mad som ikke behøver opbevaring i køleskab og fryser...

Husk på at vi Danmark ikke har tradition for naturkatastrofer - vi har sandsynligvis et beredskab, men tør du sætte dine penge på at de klar; kan løfte opgaven...

Har du tilstrækkeligt med kontanter i "en skuffe", i en bankboks.. HJEMME.. som kan bruges i nødstilfælde...? Hvis alt er sat ud af funktion vil det også ramme kontantautomaterne. Tænk over alle de gange hvor du har oplevet hvor svært det faktisk er, at få bare små beløb fra din konto, hvis eksempelvis dit kort er i stykker eller en overførsel til din konto er forsinket - og du dermed ingen penge har på kortet...

I eks. New Orleans blev alle bedt om at forlade byen før Katrina ramte; mange forlod aldrig byen - dels p.g.a. "Ulven kommer"-islættet (de er vant til varslinger) - men den største faktor har været ren og skær fattigdom: Folk har simpelthen ikke haft råd til fylde benzin på bilen (hvis de overhovedet har en) - det var sidst på måneden; "too much month at the end of the money".

Mentalt har mange manglende overskud pga. "underskud" - for nu at sige det sådan lidt firkantet - men hvis du har prøvet lidt forskellige aspekter af tilværelsen, så ved du også hvor uoverskueligt alt kan føles, hvis man lige mangler lidt penge.

Danmark er ganske vidst et lille land; vi har ikke så langt til hinanden... men Katrina har lagt et område større end England i ruiner - so worst case scenario kunne det være vi blev nødt til "flygte" til Sverige eller ned gennem Tyskland.

Så igen spørger jeg: Er du forberedt... vil du være i stand til at fylde bilen med benzin med penge fra kontantbeholdning... vil du være i stand til at nå dine nærmeste; forældre, børn, farmor, onkel, bror - og tage dem med?

Se, nu rejser et andet interessant emne sig: Tit og ofte hører jeg, at "penge er ikke alt" - De er de eneste der duer når katastrofen indtræffer! - Man er da komplet naiv og ansvarsløs med sådan en holdning! *) - Uden penge kan man selvfølgelig straks kaste sig frådende over regeringen og beredskabet i tilfælde af en katastrofe: "De hjælper ikke, vi mangler vand, vi mangler mad, ingen gør noget for os!"

Hvor vil du helst være i tilfælde af en katastrofe: I en stinkende hal eller udenfor farezonen - evt. på et hotel - hvor du kan "lade" batterierne op og evt. vende tilbage for at hjælpe til med at løse nødhjælpsopgaver.

Læste et citat i weekenden: "The best thing you can do for poor people is not be one of them!” (Amerikanske Reverend Ike)

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:52

Det kan jeg svare på meget enkelt: Nej, jeg har ikke forberedt mig en skid, og det har jeg heller ikke tænkt mig! :)

Jeg gider ikke falde i den der amerikanske paranoia tendens som desværre også spreder sig herhjemme. Ofte er denne paranoia statistisk set helt skæv. Du spørger om vi alle har forebredt os på noget, som der statisk set er langt mindre risiko for sker i forhold til alverdens andre situationer som vi IKKE forbereder os på. Folk er bange for at tage Metroen på grund af terror og tager cyklen istedet, selvom enhver statistikker vil skriver under på at der er 1000 gange så stor risiko for at blive kørt ned når man cykle ned af Nørrebrogade end risikoen for at en terrorist bomber Metroen med dig i den.

Det er IKKE naturkatastrofer og terror som vi Danskere dør af - det er fed mad, rygning og for lidt motion. Det er sgu DET som vi burde gøre noget ved. Naturkatastrofer kommer MEGET længere nede på listen over ting som jeg gider spilde min tid på at bekymre mig om.
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:10
Lasse

Det må man da kalde at male fanden på væggen,  at sammenligne tilstandene i New Orleans
med DK, er nok urealistisk, at folks huse er blæst omkuld er da forfærdeligt ingen tvivl om det,
men det største problem er nok vandet, da byen ligger under havet, en problematik vi slet ikke
har i samme omfang herhjemme.

Nu bor jeg ikke i en større by, så da decemberstormen kom i 1999 røg strømmen fredag eftermiddag
og var tilbage mandag formiddag, og det gik egentligt fint, ild i brændeovnen, mad på grillen, ja man kan
faktisk koge vand til kaffen på grillen, og havde naboens frosset havde vi da lukket dem ind, vand hentede vi 6 km væk, den lokale købmand var lykkelig for at vi ikke var flygtet ud af byen, og var mere end villig til
en rask handel ( han modtager check )mens han febrilsk prøvede at skaffe en generator til hans kølere.

Personligt er jeg faktisk mere bekymret for mine børns daglige skolevej, end om en orkan kommer forbi.
sansynligheden for en naturkatastrofe under vore himmelstrøg er så lille, at jeg ikke begynder at samle forråd til en sådan

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 23:52
Helt enig med Mikkel og Hans..
Gu'' er det da surt/trist det der er sket i New Orleans, men at sidde i Danmark og frygte en sådan situation, er efter min mening lidt paranoidt.

Gider ærlig talt ikke gå og bekymre mig på forhånd, har sgu vigtigere ting at tænke på.
At Danmark på et tidspunkt bliver angrebet af terror, skal jeg ikke kunne sige.
Men hvis det sker, bliver det højst sandsynligt et sted i København, og vil næppe lamme hele landet.

I øvrigt synes jeg det er lidt forkert USA / Phuket bliver blæst så meget op.
Phuket var kun spændende, fordi mange danskere tager til Thailand på ferie, og opholdt sig i området det givne tidspunkt.
I mine øjne er der langt større katastrofer i verden, se blot på flere dele af Afrika.
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 15:14

BEMÆRK

Mit indlæg har ikke været et spørgsmål om at male fanden på væggen, men snarere til oplæg til at gøre sig tanker om ting der kan ske, men som man ikke hverken bør bryde sit hoved med til hverdag - eller gå "og få ondt i maven af".

Postede indlægget, da jeg har gjort mine egne tanker efter at have fulgt CNN i nogle dag - CNN har iøvrigt allerede mistet den største interesse for katastrofen - men jeg har gjort mig tanker - de er tænkt - og nu er jeg videre.

Der behøver ikke så store katastrofer til - men småting kan ændre vores dag så drastisk, at vi måske ikke er helt forberedt - synes bestemt ikke det er dumt lige at spørge sig selv: "Hvis nu en specifik ting sker, hvordan vil jeg så forholde mig til det" - det er ikke sikkert det hjælper hvis man så står med hovedet i postkassen - men alligevel - måske har man drøftet en "taktik" med naboen - who knows.

Selvfølgelig er Metroen et oplagt mål for terrorister - men det skal vi ikke bryde vores hoved med - ligeså lidt som jeg skal bryde mit hoved med jeg en halv km mod syd har militært overvågnings/kommunikationsanlæg - og en lille halv km mod nord har flådestationen.

Vælger en fremmed magt - eller en Al Quida bandit at "nuke" de to faciliteter, så har jeg ikke så meget at bruge hverken vand, mad eller lommelygte til; så er jeg bare long gone ;-)

Så tag indlægget som en venlig påmindelse. Vi lever jo i en fortravlet hverdag; har du eks. tænkt over hvordan du vil hoste op med penge til huset, bilen, børnenes pasning hvis du mistede dit job, din forretning eller værst: Dit gode helbred?

Ikke noget man skal bekymre sig om, men netop derfor bør man måske lige tjekke sine forsikringsforhold - blot for god ordens skyld...

Do I make myself clear eller er der fortsat grobund for opstandelse ;-) 

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Jeg er frivillig hos Beredskabsstyrelsen, så jeg er rimelig sikker på hvor jeg skal opholde mig i tilfælde af katastrofe... bag en lastbil eller en brandslange - om den så pumper eller suger vand væk, må vi se til den tid :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:27

Jeg er sådan en lidt teknisk nørd, og derfor kan jeg ikke lade være med at forholde mig til den (ote kedelige) statistiske virkelighed. Det som er en reel risiko i mit liv tager jeg naturligvis fat på, men det meste af det som der snakkes mest om er efter min mening pjat.

Jeg hørte forleden dag et godt indslag på P1 om netop frygtbegræbet. For mange år siden studerede psykologerne det nærmere. Når de spurgte folk om hvad der er farligt vidste de det godt alle sammen: Fed mad, ryging, hurtige biler osv - men når de blev spurgt om hvad der gjorde DEM bange viste det et helt andet billede. Med andre ord: Folk er bange når der ingen grund er, og overser de rigtige farer i livet. Jeg hader folk der skræmmer deres børn med historier om pesticider i maden, og derefter sender dem ud i trafikken  uden cykelhjelm. Det er simpelthen ude af proportioner. Det er sgu ikke pesticider der slår vores børn ihjæl - det er lasbiler der drejer til højre!

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 17:29

Mikkel, godt ord - og du har ret i at dobbeltmorale er sådan noget tosset noget.

Nu sidder jeg ikke og advarer mine børn om pesticider - til gengæld tager jeg det ikke så tungt om børnene har cykelhjelm på når de sidder bagpå min cykel; jeg har ingen planer om at vælte, jeg frygter ikke at vælte. Hvis vi bliver hamret ned af en bil er cykelhjelmen bare en falsk tryghed... men omvendt, engang imellem husker jeg hjelmen eller rettere alle andre i familien som cykler rundt med vore børn husker hjelmen; har hjelm-politik.

Det var nu ikke for at føre tråden over i hjelm eller hjelm ikke - men nogen kan vi godt lige puste ud og ikke gå alt for meget op i visse-vasse. Der skal også værre en vis spændingsfaktor ved at leve ;-)

Lasse

PS.. Mikkel, det er vidst første gang du har svaret direkte på et af mine indlæg uden at jeg er blevet sablet ;-)  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)