Kære Aminoer. Jeg har fornøjelsen af endnu engang at bakse med en af SKATs herlige formularer. Denne gang er det den Udvidede Selvangivelse, som jeg stifter bekendtskab med for første gang. Min virksomhed er i øjeblikket en meget lille biks, der sælger et par simple varer. Virksomheden har ingen lån, der leases intet, vi har ingen aktier og der er ingen ansatte - intet fancy overhovedet. Der er mig som køber råvarer ind, ændre dem lidt og sælger dem som noget nyt. Derudover køber jeg lidt nyt udstyr engang imellem - fx en firma-mobil, en printer, en test-PC osv. osv. I den Udvidede Selvangivelse er der et større udvalg af felter, som jeg ikke ved hvad jeg skal stille op med. Jeg forventer at jeg skal angive hvad jeg har tjent indtil nu i 2009, hvad jeg har solgt for, værdien af min lagerbeholdning, hvad jeg har købt udstyr for (fx mobil, PC og printer). Lyder dette korrekt? Ville det være muligt for en af Jer skarpe hoveder, at fortælle hvilke felter jeg skal udfylde ? Til formålet har jeg opstillet følgende fiktive tal, som I måske kan fortælle hvor skal indsættes: Indkøb af råvarer (fratrukket moms, rabat mm.): Kr. 10.000 excl. moms Jeg håber at der er én derude, der kan hjælpe mig ud af dette mareridt. På forhånd tak. Med venlig hilsen |
Hvis din omsætning er under 300.000 kr., er du fritaget fra at afgive regnskabsoplysninger (men skal stadig være i stand til at præstere et fornuftigt regnskab, hvis du bliver udtaget til kontrol). Det betyder, at du kan springe rubrik 320-335 over. Overskud skal stå i rubrik 111, underskud i rubrik 112. Hvis du bogfører renter i virksomhedens regnskab skal du tjekke, at de ikke også er med i din private renteopgørelse (og det er de som regel, hvis du har en personligt ejet virksomhed med kun en ejer).