Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stikker vi hinanden eller er vi gode samfundsborgere? (afstemning)

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller, det du snakker om er dobbeltmoral - ikke Jantelov. Det er to forskellige ting :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:27

Mikkel deMib Svendsen:

Fashion-Seller, det du snakker om er dobbeltmoral - ikke Jantelov. Det er to forskellige ting :)

De to ting går altid hånd i hånd... Ved godt min indlæg måske lagde lidt for meget vægt på dobbeltmoralen, men den opstår jo altid pga Janteloven.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 18:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Om ordforklaring.dk

ordforklaring.dk hjælper med at udrydde misforståelser, når det gælder ord, ordsprog og vendinger. Man kan ganske vist købe flere udmærkede ordbøger med forklaringer på alskens ord og vendinger, men dels koster den slags bøger mange penge, og dels er forklaringerne ikke altid rigtige. Det kan man hurtigt konstatere, hvis man slår samme ord eller udtryk op i en af de dyre bøger og på ordforklaring.dk.

Dobbeltmoral

Udtryk for en person med en ekstrem høj moral. Der er således tale om en særlig dydig person, der ikke blot kan kende forskel på, hvad der er rigtigt og forkert rent moralsk, men som også efterlever det. Udtrykket kendes især fra sætningen: Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Gad vide om der findes et godt ord for folk, der laver en oplysende hjemmeside uden at kende ordet: research.  Wink

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:03

Miriam Frank:
Om ordforklaring.dk

Haha den side er intet mindre end genial :)

Jeg fik et par gode grin - tak. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:12

Hahaahahaha tror lige jeg skal studere den side lidt... Kan godt lide måden de fortæller om hvordan de udryder misforståelser hahaha

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 21:40

Tja, jeg kan ikke helt lade være med at smile over snakken om janteloven Smile

Aksel Sandemose tiilføjede faktisk en straffelov til de ti bud der lyder:

Du tror måske ikke, vi ved noget om dig?

Wink

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 23:29

Sidste sætning i artiklen;

»Stikkeri giver en lidt dårlig smag i munden,« siger Michael Hviid Jacobsen.

Men i din afstemning ledte jeg efter muligheden, Både og/Alle 3 punkter.

For det at folk angiver hinanden, ja det handler helt klart om at de gør tingene på en anden måde end vi gør, en måde som vi enten selv gerne vil bruge, eller en måde som vi synes er lige lov skrap!

Men alt imens at vi sidder og debatere dette, ja så prøv at tænk; Hvad hvis jeg nu kom i den situation, på den ene eller anden side.

Eks. For noget tid siden så jeg et indslag på TV om at en mand hele tiden fik klippet sin hæk/hegn ned. Og så havde brugt xx.000 på at plante et nyt. Men der var der ingen der ville ingen kommentere det udenover "ofret". Der tænker jeg så; Hvad er manden der klipper det ned, begrundelse for at klippe det ned?

Igen, hvis jeg siger til chefen at min kollega ikke har fået bestilt nok af en varer hjem, så brokker han sig lidt, spørger min kollega hvorfor han ikke har bestilt nok hjem osv. Og sådan en situation er svær! For det at man tror at man er bedre end sin kollega, den holder da ikke. Sådan en "fejl" kan ske for alle... Smile

Så vil helt klart mene det er Janteloven vi er ude i!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:25

Jeg tror ikke det er misundelse eller hævntørst, og jeg tror slet ikke, at det er retfærdighedssans.

Jeg tror, det er de her *****kedelige mennesker, der ikke har noget reelt at gå op i, og derfor render rundt og beskæftiger sig med ting, hvor de kan vinde deres små, ligegyldige sejrer. Den gamle mand, der råber ad een, hvis man triller på sin cykel gennem en gågade, damen i Irma, der sviner kassedamen til pga. en varer, der ikke trækker rabat i kassesystemet, dem som ringer til politiet hvis en overbo spiller for højt lørdag aften i stedet for at gå op og banke på, ham som for sjette gang er nede og trampe på ekspedienten i El Giganten fordi der er et par pixelfejl på hans discount fladskærms-TV. Dem, som aldrig helt opnåede hvad de ville, og nu lader det gå ud over alle os andre.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hmm... Det lyder som om det er alment accepteret med skattesvindel og fusk med sociale ydelser på amino. Kan det virkeligt være rigtig?

Sidste tal jeg så sagde at der blev udført sort arbejde for ca. 50 mia. om året i Danmark. Løst sat kunne vi give generelle skattelettelser på 25 mia hvis dette ikke fandtes. Før den sidste skatteomlægning blev det vurderet at en afskaffelse af top og mellemskat ville "koste" 36 mia (så vidt jeg husker) hvor der ikke var medregnet afledte effekter.

Hvis vi ikke havde sort arbejde i Danmark kunne top og mellemskat have været afviklet i starten af 90'erne (løst vurderet).

Hvis de som arbejde sort så bare tog konsekvensen af det og tænke, "ok, nu har jeg fået en rygskade fordi jeg har arbejdet så meget sort. Så er det vist også kun fair hvis jeg betaler min egen hospitalsregning på et privathospital" det er bare ikke lige det der sker, vel?
Disse personer er nok heller ikke lige typer som selv betaler for deres børns undervisning, vel?
Jeg tror heller ikke de undsiger sig deres folkepension i flæg, vel?
Man kan sagtens snyde systemet til højre og venstre og så samtidig benytte de services som os andre betaler for, der kan man vist tale om dobbeltmoral!
Egoisme på eklatant niveau!

Og det var så bare det sorte arbejde, når vi så medregner momssvindel, svindel med sociale ydelser og hvad vi ellers kan finde på. Så er vi oppe i mia. tal der er så vanvittige at man skulle tro det var løgn.

Det er vel at mærke penge som vi alle er med til at betale.

Så tag jeres jantelov og stik den der hen hvor solen aldrig skinner. Den slags anmeldelser sker som hævnaktioner! Du tager fra mig, så tager jeg fra dig (Det er jo nærmest helt bibelsk det her Big Smile).

Jeg er desværre bare så konflikt sky og vil så gerne have at alle kan lide mig osv. osv. så jeg tror aldrig nogensinde jeg får meldt nogen for noget. Men jeg har stor respekt for dem som gør!

Eksempel fra det virkelige liv. En tidligere bekendt hentede i snit 18k pr. måned sort på asorteret arbejde ydermere modtog vedkommende invalidepension.
Så ca. 25k udbetalt pr. måned. Er det fair? For at gøre historien endnu bedre, så er en invalide pensionist ikke den person som er den mindste byrde for velfærdssystemet. Så alt i alt er sådan en person (af hvilke der nok findes en betragtelig del) unægteligt et dyrt bekendskab for både din og min pengepung.

Er det misundelse? Nope, hvis personen nu havde tjent 60k pr. måned på lovlig vis ville jeg ikke have haft andet end respekt for ham! Men når han helt konkret snyder os andre for pengene så bliver jeg s****** noget sur.

Og lige en anden ting: Hvad er det for en antagelse at alle i Danmark får udført sort arbejde? Det må da kunne underbygges med en kilde af en eller anden art!
Personligt har jeg aldrig fået det gjort men det kan være jeg er den eneste ud af de 5 mio? Og når jeg nu ikke har udnyttet systemet, ville det så være i orden at jeg meldte folk for fusk til højre og venstre? Ville det også bare være misundelse eller ville der rent faktisk være en lille smule retfærdighed i det?

Mvh Peder

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:33

Peder

Du har helt ret i det du skriver og tallet er 50-55 mia om året der arbejdes sort for. Men problemet i DK er at det kan betale sig at arbejde sort, og derfor gør mange det. Dertil kommer den lidt lallede holdning til vennetjenester/sortarbejde.

Var skattetrykket og afgifttrykket mindre ville situationen os være en helt anden...

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)