Hmm... Det lyder som om det er alment accepteret med skattesvindel og fusk med sociale ydelser på amino. Kan det virkeligt være rigtig?
Sidste tal jeg så sagde at der blev udført sort arbejde for ca. 50 mia. om året i Danmark. Løst sat kunne vi give generelle skattelettelser på 25 mia hvis dette ikke fandtes. Før den sidste skatteomlægning blev det vurderet at en afskaffelse af top og mellemskat ville "koste" 36 mia (så vidt jeg husker) hvor der ikke var medregnet afledte effekter.
Hvis vi ikke havde sort arbejde i Danmark kunne top og mellemskat have været afviklet i starten af 90'erne (løst vurderet).
Hvis de som arbejde sort så bare tog konsekvensen af det og tænke, "ok, nu har jeg fået en rygskade fordi jeg har arbejdet så meget sort. Så er det vist også kun fair hvis jeg betaler min egen hospitalsregning på et privathospital" det er bare ikke lige det der sker, vel?
Disse personer er nok heller ikke lige typer som selv betaler for deres børns undervisning, vel?
Jeg tror heller ikke de undsiger sig deres folkepension i flæg, vel?
Man kan sagtens snyde systemet til højre og venstre og så samtidig benytte de services som os andre betaler for, der kan man vist tale om dobbeltmoral!
Egoisme på eklatant niveau!
Og det var så bare det sorte arbejde, når vi så medregner momssvindel, svindel med sociale ydelser og hvad vi ellers kan finde på. Så er vi oppe i mia. tal der er så vanvittige at man skulle tro det var løgn.
Det er vel at mærke penge som vi alle er med til at betale.
Så tag jeres jantelov og stik den der hen hvor solen aldrig skinner. Den slags anmeldelser sker som hævnaktioner! Du tager fra mig, så tager jeg fra dig (Det er jo nærmest helt bibelsk det her
).
Jeg er desværre bare så konflikt sky og vil så gerne have at alle kan lide mig osv. osv. så jeg tror aldrig nogensinde jeg får meldt nogen for noget. Men jeg har stor respekt for dem som gør!
Eksempel fra det virkelige liv. En tidligere bekendt hentede i snit 18k pr. måned sort på asorteret arbejde ydermere modtog vedkommende invalidepension.
Så ca. 25k udbetalt pr. måned. Er det fair? For at gøre historien endnu bedre, så er en invalide pensionist ikke den person som er den mindste byrde for velfærdssystemet. Så alt i alt er sådan en person (af hvilke der nok findes en betragtelig del) unægteligt et dyrt bekendskab for både din og min pengepung.
Er det misundelse? Nope, hvis personen nu havde tjent 60k pr. måned på lovlig vis ville jeg ikke have haft andet end respekt for ham! Men når han helt konkret snyder os andre for pengene så bliver jeg s****** noget sur.
Og lige en anden ting: Hvad er det for en antagelse at alle i Danmark får udført sort arbejde? Det må da kunne underbygges med en kilde af en eller anden art!
Personligt har jeg aldrig fået det gjort men det kan være jeg er den eneste ud af de 5 mio? Og når jeg nu ikke har udnyttet systemet, ville det så være i orden at jeg meldte folk for fusk til højre og venstre? Ville det også bare være misundelse eller ville der rent faktisk være en lille smule retfærdighed i det?
Mvh Peder