Al den krimonologiske forskning jeg har set og hørt om viser entydigt at hårdere straffe ikke virker, med mindre man (som i f.eks. Saudi Arabien eller Iran) er villig til at have straffe der er helt ude af proportioner med handlingen. Og det er de fleste civilicerede mennesker heldigvis enig i.
I USA har politikerne dog i endnu højere grad end her i Danmark troet på at højere straffe giver mindre kriminalitet. Men se på resultaterne. Hvem vil påstå at USA er et mindre kriminelt land end Danmark?
> viser, at de fik det ud af det de ville. Nemlig fortalt hele verden, at man ikke kan dele uden risiko.
Jeg er overbevist om, at regnestykket ikke er så enkelt. Som Seth Godin så klogt sagde om netop dette (frit oversat: "Man vinder ikke kunderne ved at sagsøge dem". Med andre ord, jeg tror at de langsigtede negative konsekvenser for pladebranchen er langt større ved at køre den her slags sager end ved at lade være.
Ja, folk diskuterer sagerne - og denne, men mange mange kommer til den konklussion af disse diskussioner at NU vil de i hvert fald aldrig mere betale for musik til "IFPI/RIAA-gangsterne". Så at sagen diskuteres kan ikke bruges som et argument for at folk så kommer til en bestemt konklussion.
> Det er så super surt for kvinden, at hun endte som skræk og advarsel til alle andre, men virke, det skal det nok.
Hvis du mener at det er i orden med bøder i den størrelsesorden for småforseelser uden nogen fysiske skader, så må samme logik da nødvendigvis overføres på alle andre også. Hvad med at indføre 1 million i bøde for at køre for hurtigt? (Har du aldrig gjort det Martin? :)). Eller hvad med 1 million i bøde hvis du indbetaler moms for sent? Målet er jo det samme - at folk SKAL overholde de love vi laver. Nogle mener så at Ophavsretsloven er det vigtigste, andre mener at det er vigtigere med færdselsloven eller andre love. Jeg kan bare ikke se det rimelige I, at en holding om ekstremt hårde straffe kun skulle gælde et enkelt område