Dato: 16-08-2006 10:48:20 Forfatter: Ronnie Gasseholm Det ret intressant at mobiloperatørene nu har åbnet, for jeg arbejder selv med SMS løsninger på gateway niveau, og vi har endnu ikke fået positionerings adgang. Så er du helt sikker på at operatørene vil tillade et salg af dette produkt ? Ja, det er jeg sikker på. Vi har været med i en pulje af testpersoner som har testet det over de seneste 2 måneder. Ifg. 112 bekendtgørelsen skal alle operatører frigive disse oplysninger til positionering ved alarmopkald. Ifg. mine efterretninger er det dog kun dette ene selskab som nu har lavet API adgang til det, men planen er at få adgang til det hos flere operatører for at dække markedet bredere. |
Sporing af mobiltelefoner - er der et marked ?
Problemet med sådan en tjeneste/site, er at der helt sikkert er nogen som vil råbe op og føle sig overvåget, men det tror jeg ikke man skal tage så tungt. Det handler om at have et godt svar til pressen, når de spørg til det. Desuden er det vel ikke mere overvågning end så mange andre steder, f.eks. så er der da mange firma som overvåger emails, overvåger ind/udgåede opkald osv. Har du nogen ide om hvad prisen på en sporing bliver? Lige nu ligger min kollagaes telefon her hos mig, hvad skal der til for at tilmelder den så jeg kan overvåge den? |
Herunder er et par sp. som du kan risikere at møde, og som sætter din virksomhed i et dårligt lys, hvis du svarer "forkert": - Hvem skal overvåges / overvåge? Til dette sp. skal du ikke svare "Dem der har lyst" / "Dem du ikke stoler på" / "Det er et led i antiterror-planen" - Er der i virkeligheden ikke tale om kontrol? Svarmuligheder: "Systemet kan misbruges, men det er meningen at lette arbejdsgangen for eks. virksomheden der vil yde den kundeservice at estimere hvornår sælgeren når frem til kunden, eller at hjælpe forældre til sindslidende børn med ikke at blive væk. Systemet kan også bruges til at finde stjålne mobiltelefoner eller til at føre regnskab over kørselsudgifter gennem automatisk registrering."... eller lignende... - Kan du sikre at den overvågede part faktisk og ærligt accepterer forholdene? Svarmulighed: "Vi kan ikke gøre andet end at appelere til hvordan servicen skal bruges. Hvis vi bliver opmærksomme på at der forkommer ufrivillig overvågning af den ene eller anden art vil vi naturligvis gribe ind." - I hvilke tilfælde er det smart at overvåge lokationen af en mobiltelefon? Forkert svar: "Arbejdsgiveren kan kontrollere om medarbejderne nu også er der, hvor de siger at de er." Svarmulighed: "Stjålne mobiler, handicappede børn, egen positionering, når mennesker er i omgivelser, som er kendt som risikofyldte (oprydningsarbejde efter ulykker, infiltrering af fjendlige miljøer, datteren, der hver dag tager gennem den mørke skovsti, hvor overfald er hyppige" etc. Bare et råd. Jeg tror at hvis du selv opfordrer til overvågning, så bliver tjenesten udelukkende brugt af konservative vælgere (den var grov, det ved jeg godt :-o) |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Så vidt jeg ved kræver det tilladelse fra politiet at spore en mobiltelefon via sendemasterne. Forsikringsselskaber kan dog få lov mod et beløb - men det heler handler om personlig frihed; man kan altså ikke spore hvor en person har opholdt sig med sin mobiltelefon, da det vil være et brud på personsikkerhedsloven. På samme måde kan man heller ikke få adgang til f.eks dankortstransaktioner og andre ting, der vil kunne give et mønster, der fortæller om hvordan en privatperson agerer. Politiet kan - og meget mere, end hvad vi umiddelbart skulle tro (aka. Eccelon-projektet). |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Det er fuldstændig rigtigt pbtryk.dk at det gælder om lige at snakke spørgsmål/svar igennem med sin presseansvarlige, da emnet jo næsten ikke kan blive mere kontrovertielt. Så tak for forberedelsen :-) |
Dato: 16-08-2006 14:36:39 Forfatter: davidchristensen Så vidt jeg ved kræver det tilladelse fra politiet at spore en mobiltelefon via sendemasterne. Forsikringsselskaber kan dog få lov mod et beløb - men det heler handler om personlig frihed; man kan altså ikke spore hvor en person har opholdt sig med sin mobiltelefon, da det vil være et brud på personsikkerhedsloven. Det er korrekt at det kræver tilladelse fra politiet at spore nogen som IKKE har givet deres accept til sporing. Men har du givet din accept og du ellers ikke reagerer på den reminders som sendes ud via dit teleselskab, så kan du spores. Det er fakta om du vil det eller ej.
|
Dato: 16-08-2006 13:13:54 Forfatter: Kasper @ Agilator Har du nogen ide om hvad prisen på en sporing bliver? Lige nu ligger min kollagaes telefon her hos mig, hvad skal der til for at tilmelder den så jeg kan overvåge den? Prissætningen er ikke helt klar endnu, men det bliver noget med 2-5 kr. pr. sporing du gerne vil lave. Typisk vil du tanke din konto op med f.eks. 100 kr., hvor du så har et antal sporinger tilgængelig. Mht. din kollega så vil det kræve at du fra vores system sender en forespørgsel ud til telefonen, du accepterer på telefonen og du så har adgang til hans telefon de næste 24-72 timer, for der sendes endnu en reminder ud inden for dette timeinterval som også skal acceptereres. Bliver reminderen ikke acceptereret deaktivereres godkendelsen. Derudover er der er par andre små finesser som gør at det ikke er helt nemt for dig at spore ham uden hans godkendelse :-) |
Ja, eller i en nøglering. Så folk kan spore deres nøgler igen, hvis de bliver væk... Det burde være et million dollar idea. |
Projektleder hos webbureauet Siege
> Så folk kan spore deres nøgler igen, hvis de bliver væk... Det burde være et million dollar idea. Ikke så længe sporringsradius er op til 2 km :) |
Det var jo ude på landet, i byen var det 500 meter, hvilket burde være nok til at fastslå, om jeg bare endnu engang har smidt dem et skødesløs sted på matriklen. Hvis det er mere end 500m fra mit hjem, så er de blevet stjålet og omkodningen af nøgler kan begynde. Men som Martin O nævner, så skal behovet først afdækkes inden sitet kan gå i luften. Så er nøglering til mig er ikke så vigtigt. Men Martin, forklar lige det her for Novicen (mig): Jeg kan pinge en mobil fra min egen mobil. - Men det lyder til, at den man pinger skal acceptere det. Er det korrekt? og hvilket resultat får forbrugeren - er det adressen på den sender/mast som enheden er logget på, eller er det længde og breddegrad osv.? |
Projektleder hos webbureauet Siege