Jeg skal pr. 1. september starte som selvstændig free-lance konsulent, og vil på længere sigt gerne oprette et APS (af forskellige årsager).
Mit problem er, at jeg skal indskyde 125.000 i APS''et enten i form af likvider eller aktiver. Jeg har endnu ingen aktiver (kun mit hus) og jeg er ikke interesseret i at skulle låne 125.000 i banken, når jeg er næsten stensikker på at jeg på meget kort sigt vil have opsparet aktiver for 125.000 i virksomheden. Er det muligt indledningsvist at starte med at oprette en personligt ejet selvstændig virksomhed, og efterfølgende omdanne det til et APS, når jeg har "opsparet" de 125.000 i virksomheden. Jeg regner med at opspare ca. 50.000 kr. om mdr. i virksomheden, så jeg vil ret hurtigt kunne stille de 125.000 til rådighed. Kan overskuddet flyttes skattefrit ved omdannelsen, og skal jeg betale goodwill, hvis jeg eks. efter ½ år laver omdannelsen.
Du kan altid starte som enkeltmandsvirksomhed, og bagefter omdanne det til et APS. Det er der ingen problemer i.
Og senere igen omdanne det til et A/S.
Det er rigtigt at man sagtens kan omdanne fra ApS til A/S uden at blive beskattet deraf, men fra enkeltmands til ApS eller A/S er det ikke helt så simpelt.
Thof: Søg på "omdannelse" i Aminos søgefelt. Emnet har efterhånden været oppe og vende en del gange, så du burde finde svar på dine spørgsmål. :)
Med tiden vil det vel højst sandsynlig jo ikke være kontanter der ligger, men eftersom der investeres i maskiner, kontor,lager eller lign vil disse aktiver kunne dække hele eller ihvertfald en del af beløbet.
Tak for svar. Jeg er godt klar over at de skal ligge i virksomheden, enten i likvider eller som aktiver. Men er der nogle problemer med hensyn til goodwill m.v., hvis jeg laver omdannelsen efter ½ - 1 år.
Jeg har lige fulgt med på sidelinien og har lige et generelt spørgsmål: hvorfor skal man i det hele taget have 125.000.- for at kunne stifte et ApS? Er det 125.000.- pr. anpart, eller kan man være 10 parter der går sammen med 12.500.- hver?..
Jeg har lige fulgt med på sidelinien og har lige et generelt spørgsmål: hvorfor skal man i det hele taget have 125.000.- for at kunne stifte et ApS? Er det 125.000.- pr. anpart, eller kan man være 10 parter der går sammen med 12.500.- hver?..
Du kan sagtens have 10 anparter af 12.500,-
De selskaber jeg har set bliver faktis oprettet med anparter af 100 kr., selv om det kun er en persen/selskaber der etablerer det. Sikkert lavet så det bliver nemmere at frasælge en del af selskabet, på et senere tidspunkt.