Det er bare det lovmæssige minimumkapitalskrav fra Erhverv og Selskabsstyrelsen til selskabet - ikke til dig som person. De 125.000 skal ses på selskabsniveau, og derfor kan der være nok så mange anparter, bare den samlede kapital overstiger 125.000 kr.
Dato: 16-08-2006 08:52:17 Forfatter: thof Tak for svar. Jeg er godt klar over at de skal ligge i virksomheden, enten i likvider eller som aktiver. Men er der nogle problemer med hensyn til goodwill m.v., hvis jeg laver omdannelsen efter ½ - 1 år.
Hvis du laver en skattepligtig omdannelse, vil du blive beskattet af alle de aktiver, som du overfører til selskabet inkl. goodwill. Ved en skattefri virksomhedsomdannelse udskyder du beskatningen til det tidspunkt, hvor du afhænder anparterne eller likviderer selskabet (groft sagt).
Jeg startede mit selskab ved at låne de 125 K privat som jeg derefter umiddelbart efter gav tilbage, det var pi... irriterende at skulle skaffe 125 K indenfor første regnskabsår af beskattede kroner og bruge til at etablere egenkapital.
Hvis jeg var dig ville jeg låne de 125 K i banken, spytte dem i selskabet og så gnave af gælden til banken. Hvis konceptet er bæredygtigt, er det jo peanuts.
Tak for alle svar. Jeg har nu oprettet et personligt ejet selskab, som jeg i løbet af meget kort tid vil omdanne skattefrit til et APS, når jeg har opsparet de 125.000 som aktiver i virksomheden.
Du kan så vidt jeg ved få fradrag i skatten på de penge du planlægger at starte virksomhed eller erhverve anparter for. Der er en masse regler omkring det, men grundlæggende kræver det man har en etableringskonto man så går og skyder ind på. Nu er det så for sent i dit tilfælde da du allerede er i gang, men i andre kan måske bruge det til noget.
Thor, du skal huske at hvis du ikke når at optjene de 125.000 i første regnskabsår og dermed får etableret dit ApS, så bliver du beskattet af det du har optjent. Dermed er der et skridt længere på vejen. Ovenstående metode kan bruges til at forhindre dette, med mindre du har brug for pengene på kort sigt.
Man bliver beskattet af den indkomst man har haft indtil omdannelsen. Dvs. hvis du omdanner pr. 1.1.2007 bliver du beskattet af indkomsten i 2006. Så er det muligt, at anvende virksomhedsskatteordningens regler om opsparet overskud mv.
2.
Skattefri omdannelse kan som hovedregel kun foretages pr. 1.1. Den skattefrie omdannelse betyder, som tidligere nævnt udlukkende, at avancebeskatningen af f.eks. goodwill, udskydes indtil selskabet sælges eller lukkes.
til davidchristensen grunden til at det fra erhvervsstyrelsen er blevet bestemt at der er et minimum på 125k er på grund af hæftelses formen et aps. hvor man ved en enkeltmands virk hæfter personligt, hæfter man ved et aps kun med anparternes værdi. så det er med andre ord for at mindske risikoen for investor at der er et minimums krav på 125k