Hej Vedr.: En konsultent som er gået på pension - men som vi ønsker hjælp fra vedr. et af vores projekter. Vi mener at en tidsbegrænset kontrakt er løsningen, - og derved begrænset ansættelse på timebasis. Spørgsmålet er : 1) Vi tvivler på at om det er den bedste og rigtigste løsning for konsulenten og os, er der måske en bedre måde at gribe det an på ? 2) Tidsbegrænsningen på kontrakt - ønsker vi evt. at ændre, når tidsbegrænsningen er nået - kan man det ? - Hvis ja, hvor mange gange kan man det ? 3) Hvor mange timer må en som er gået på pension have på et år ? 4) Vi skal betale ATP og ferietillæg, men er der andet vi skal evt. betale til ham ? Ser frem til hjælpe fra jer derude. Takker på forhånd Mvh - Betina, Regnskab Øst |
Hej Betina,
Når der er tale om et afgrænset projekt, synes jeg det lyder rigtig fornuftigt med en tidsbegrænset ansættelsesaftale. Du kan læse mere om tidsbegrænset ansættelse i 'Loven for tidsbegrænset ansættelse'. (Der er mange, der aldrig har hørt om denne lov).
I Loven kan du også læse mere om mulighederne for forlængelse.
Jeg har absolut intet begreb om, hvor mange timer man må arbejde som pensionist uden det 'går ud over' pensionen. Faktisk troede jeg, at det var indkomsten, der var tale om. Men det punkt ville jeg lade 'konsulenten' selv undersøge. I sidste ende er det jo ham, det vil få konsekvenser for.
Ja - Atp, feriepenge, arbejdsskadeforsikring (hvis du har andre ansatte, har du formodentlig allerede denne forsikring). Øvrige personaleopkrævninger bliver du opkrævet for direkte (finansieringsbidrag, barsel.dk osv).