Hej Dorthe Min erfaring er, at der ikke er nogle sikre måder at beskytte sine billeder på. Det er nemlig meget let at omgå koden i javascript. Så du må krydse fingre for, at der ikke er nogle som snupper billederne. |

Hej Dorthe Min erfaring er, at der ikke er nogle sikre måder at beskytte sine billeder på. Det er nemlig meget let at omgå koden i javascript. Så du må krydse fingre for, at der ikke er nogle som snupper billederne. |
![]() ![]() |
Alting har en begyndelse og tager tid at bygge op - også indholdet af en webshop ![]() Hvad angår kopibeskyttelse af billederne, så glem det. Ganske enkelt. Det kan ikke lade sig gøre uanset hvad, så brug i stedet kræfterne på at gøre shoppen og dens indhold lækkert. Men husk at gemme alle rå-data (og bliv ved med at gemme dem indtil den dag du ikke driver webshoppen længere). Alle billeder, Photoshop-filer, HTML-filer - alle filer, både færdige og ufærdige, skal du gemme og brænde ned på en CD/DVD. Og lige den sidste del er lige så super vigtig som det at gemme data''er: Det er meget vigtigt at du gemmer dem på et medie som der ikke efterfølgende kan ændres på - som f.eks. en ikke-genskrivbar CD eller DVD-skive. Disse rå-data kan nemlig bruges som bevismateriale den dag du skal bevise at det faktisk er dine billeder som en anden har stjålet. Grunden til at de skal lægges ned på et medie som ikke kan ændres er, at det er vigtigt at datoerne på filerne er intakte og uændrede. |
Rigtig god ide! Tak ![]() Har du flere ideer? |
Der en mulighed for at spore billeder på nettet og indlejre koder der beviser oprindelsen. Men det koster klejner og tid. Tjek mulighederne ud på http://digimarc.com/mypicturemarc/buy-now.asp Jeg tvivler på, som alle de andre kommentarer, at det er besværet værd at kopisikre. Et frækt alternativ vil være at opfordre folk til at printe deres egen kopi ud af det de kan lide og hænge det op. Det er i familie med miniplakater, og hvis deres gæster kan lide det kan det jo være at de en gang imellem køber en original. Det er de færreste dødelige der har printere der er større end A4. Se det som analog viral marketing. |
Kursus i Photoshop, InDesign eller Illustrator - bliv bedre end de andre!
som derefter blev vist ved siden af hinanden, så skal folk jo hente 10-40000 billeder alt efter hvor meget de bliver det. Sagtens noget jeg kan hjælpe med. |
Det ville i mine øjne være spild af penge og tid at bøvle med at forhindre det, hvis folk ønsker at stjæle billederne, gør det det. Ligemeget hvordan man prøver at beskytte dem. |
Den mest sikre mulighed vil være at lave et flash dokument, som med action script skjulte billede når det blev trykket ex. Print screen (PC) æble+alt+3 (Mac) og hvad der ellers er at print screen muligheder med diverse programmer.. Men det vil aldrig blive mere en 25% sikkert... |
Enten ved et indsætte et vandmærke. Eller ved at have et originalt billede der er større end det publicerede. Man kan gøre skalere jpg billeder ned, men ikke skalere dem op uden at det går ud over kvaliteten. |
Hej Dorthe, Den eneste måde du kan undgå at folk kan koopiere dine billeder er ved ikke at vise dem. Men - jeg synes det er mere interessant at spørge, hvorfor i alverden du ikke vil have at folk kopierer billederne? Billeder til websites er optimeret til skærme (72 dpi) og kan kun printes ud i en elendig kvalitet. Det er jo ingen konkurrent til rigtige malerier. Og, hvis du gerne vil sælge billeder fra dit online galleri og promovere sitet skulle du tværtimod opfordre dine gæster til at kopiere og videresende billederne. Måske lave specielle billeder som man kan bruge som baggrund på computeren. Det der med at genere brugerne med vandmærker og lignende ... det holder ikke. Mvh Jakob |