Jeg må desværre også af og til kassere nogle varer. Jeg bogføre det ikke som et direkte tab, men venter til regnskabsafslutning med medfølgende varelageroptælling. Da varene jo ikke længere er på lager, bliver jeg jo så ikke beskattet af værdien.
Jeg forstår godt, hvad du mener med tab, men du har jo trukket udgiften fra da du købte varen og selv om du har måtte kassere, kan du jo ikke trække en vare fra mere end én gang. Nogle gange må man jo også sælge en vare til under indkøbspris eller man får måske stjålet en vare ved simpelt tyveri. Også i disse tilfælde må tabet indgå i det samlede regnskab.
Jeg forstår godt, hvad du mener med tab, men du har jo trukket udgiften fra da du købte varen
Et varekøb bliver da ikke trukket fra i indkomsten ved indkøb? Det må da blot være en omfordeling på balanceposterne indtil varen ren faktisk bliver solgt....
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener, men vi er vel enige om, at en vare bliver bogført som en udgift i det øjeblik udgiften forekommer. Når man kassere en vare, kan man jo ikke atter en gang bogføre som en udgift.
Okay, så er vi ikke enige. Ja, jeg bogføre varen som en driftsugift i forbindelse med køb og en driftsindtægt i forbindelse med salg. Sælger jeg ikke varen men smider den ud står den som et nul i min varebeholdning (status). Der har altså ikke været nogen omsætning på varen men kun en udgift, den har jeg da også fradrag for i mit regnskab.
Men hvad mener du, man skal gøre med den slags tab? Mener du slet ikke man har noget fradrag med mindre, man sælger varen?
Jeg tror ikke at der er mange revisorer som vil sige at din metode er i overensstemmelse med god regnskabskik. Det vil jo eksempelvis betyde, at hvis du køber stort ind på året sidste regnskabsdag, vil du påvirke dit resultat negativt svarende til indkøbet. Selv om du reelt bare har ombyttet dine "kontanter" med "varer". Det giver et noget misvisende billede af din faktiske drift.
Miriam Frank:
Men hvad mener du, man skal gøre med den slags tab? Mener du slet ikke man har noget fradrag med mindre, man sælger varen?
Jo - men jeg vil lave det som en regulering af varelageret og udgiftsføre det ukurante over driften.