Jeg har lidt forskellige jobs og er i tvivl om hvordan jeg får det strikket bedst sammen... Jeg laver bogføring herhjemme for et firma, som betaler mig løn herfor... (selvfølgelig!) + et skattefrit beløb for hjemmekontor (kr. 15.000 - som vist max. må være kr. 24000/årligt) Jeg har omkring 500 t./årligt her (det er efter reglerne for "udlejning af bolig", men er dog i tvivl om det er helt lovligt, idet jeg ikke har nogen lejeindtægt...!) Derudover skal jeg til at starte i en butik (ikke noget fast/kun på tilkald), som jeg også skal bogføre for herhjemme. (ca 250 t./årligt) Yderligere har jeg en terapeutisk uddannelse og skal til at starte kurser og individuel vejledning op. (min uddannelse opfylder dog pt. ikke kravet om momsfritagelse) Mine spørgsmål går på: 1) Vil det være bedst at oprette et enkeltmandsfirma og sende faktura (+moms) til butikken, som jeg ekspederer og bogfører (i istedet for at lade dem betale mig løn) og ligeledes køre mine kurser ind under samme firma/momsnr.? 2) Og kan jeg udnytte resten - fra de 15.000 op til de 24.000 for lokaleleje - således at jeg får (eller fakturerer) skattefri lokaleleje fra to firmaer? Hvis det i det hele taget er lovligt uden lejeindtægt, ved nogen det...? Ja - det er lidt af en blandet landhandel - håber i forstår mine spørgsmål og har lyst til at svare... :-) TAK.
|
Hej!
1. Umiddelbart ja...........!
2. Nej...vil mene, at du skal beskatte "det skattefrie tilskud"! Hvordan skulle man begrunde tilskuddet. De 24 tkr. gælder ved udlejning,
men lejer du ud???