Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop design - bladre eller scrolle?!

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

At vise alle produkter på en gang kan være grænsende til SEO selvmord for ens kategori sider hvis ikke man nøje afgrænser og nøje udvælger mængden af produkter i hver kategori.

Så man skal absolut ikke bare læsse produkter ud på en gang det mudre ikke bare søgemaskinernes indtryk af ens kategorisider men også de potentielle kunders.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:59

Githa:

Min tanke går mest på jeg vil have et design denne gang som fylder en skærmstørrelse ca. Og så kan der måske var 8 varer på en side og så skal der ellers bladres for at se de næste 8 stk osv.

Alternativt kan jeg vælge der blot skal scrolles ned på siden for at se alle produkter på en gang - det er jo hovedsagligt sådan man ser webshops idag.

Jeg syntes det kommer meget an på hvilken type produkter vi snakker om.

Hvis man vælger det med x antal produkter pr side. kan man lave en funktion som hedder "vis 8 produkter pr side" "vis 16 el. 32 pr. side" dette anvender

Tjek det på zoovillage.com - her kan du vælge 28/48 el. 100 pr. side.

Personligt foretrækker jeg at scrolle 30 produkter pr side genere mig ikke - men så syntes jeg også det er rart med et side skift.

Rent brugevenligheds mæssigt er det som "house of kids" siger. Alle er vant til at scrolle. Det skal man på næsten alle sider lige fra coolshop.dk til bt.dk og eb.dk - så vær ikke bange for at lave en lang side hvor der skal scrolles!!

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 14:05

David Mc Nally:

Du får et praktisk problem i forhold til "en skærmstørrelse" - for hvad er en skærmstørrelse? Jeg sidder pt på min arbejdsmaskine og tester et website, så jeg kører med maximeret browservindue - det betyder 1920 x 1200 pixel på min 24" skærm. Normalt sidder jeg dog på min laptop, hvor jeg har 1680 x 1050 pixel at gøre godt med, og her er browservinduet sjældent maximeret.

Og hvad med de shoppere, der sidder med deres netbook i sofaen og køber varer? De vil oftest browse med maximeret browservindue ved 1024 x 600 pixel. Pludselig har du en variation på 600 pixel i højden.

Det er jo egentlig totalt irrelevant hvor stor en skærm man har, hvor stor opløsningen er og om din browser er i full screen, når man kan lave sidebredden variabel.

David Mc Nally:

Det er altså praktisk talt umuligt at regne med, at dine besøgende vil se din shop-side i "en skærmstørrelse".

Overhovedet ikke.

/ Morten

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 14:33

Morten Kaltoft:

Det er jo egentlig totalt irrelevant hvor stor en skærm man har, hvor stor opløsningen er og om din browser er i full screen, når man kan lave sidebredden variabel.

Det er på ingen måde irrelevant, hvis man forventer at kunne vise 12 produkter fordelt på tre rækker, og forventer at de alle vises nogenlunde ensartet i viewporten. Hvordan er en variabel sidebredde løsningen på det?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:55

Hej Githa

Kan godt følge dine kvæler, i praksis er der fleste der optimerer til 1024(980) i bredden, og så vælger et passende antal produkter at vises.

Faktisk er jeg for tiden ved at løse en lidt relateret problemstilling for en fotograf. Her drejer det sig om at billederne, der er en del af layoutet. Der skal være så store som muligt. Og en god del af de besøgende har relativt store skærme.

Derfor har vi er vi ved at bygge vores system om til et kunne sende forskellige layouts til de besøgende, baseret på deres skærmstørrelse. På denne måde for den besøgende en oplevelse, der udnytter hele skærmen. Vi har allerede lavet et version til iPhone, så man kan lave layouts specielt designet til iPhone.

Grunden til at det kan lade sig gøre, er at vores drag-n-drop designer gør at det tager relativt kort tid, at lave en ny version af layoutet.

Mht. skærmstørrelser bliver det i fremtiden endnu værre fordi salget af Netbooks går så godt, kan vi snart forvente at en signifikant del af de besøgende har mindre skærme end 1024.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:01

Nu er der meget fokus på skærmstørrelsen, men hvis det er rigtigt så skal man kigge på viewporten som jo er det reelle område man har til sin rådighed.

Jeg sidder med 2 skærme med 1920*1200 og 1680*1050 men selve browseren til Amino fylder kun det halve af en skærm. Det man bør sørge for er at logge brugerens viewport og se hvilken størrelse der går igen. Men tit så justerer brugerne også browseren til at vise indholdet på siden.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 15:38

Ud fra egen personlige mening, så synes jeg rigtig godt om webshops der har en blanding af de 2 metoder du omtaler - hermed ment, at der findes både bladre og scrolle funktionen. Har oplevet webshops hvor man kan vælge om man eksempelvis vil have vist "8, 16, 24, 32, Alle", hvilket jeg synes er enormt lækkert.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 15:54

Lundsby:

Hej Githa

Kan godt følge dine kvæler, i praksis er der fleste der optimerer til 1024(980) i bredden, og så vælger et passende antal produkter at vises.

Faktisk er jeg for tiden ved at løse en lidt relateret problemstilling for en fotograf. Her drejer det sig om at billederne, der er en del af layoutet. Der skal være så store som muligt. Og en god del af de besøgende har relativt store skærme.

Derfor har vi er vi ved at bygge vores system om til et kunne sende forskellige layouts til de besøgende, baseret på deres skærmstørrelse. På denne måde for den besøgende en oplevelse, der udnytter hele skærmen. Vi har allerede lavet et version til iPhone, så man kan lave layouts specielt designet til iPhone.

Grunden til at det kan lade sig gøre, er at vores drag-n-drop designer gør at det tager relativt kort tid, at lave en ny version af layoutet.

Mht. skærmstørrelser bliver det i fremtiden endnu værre fordi salget af Netbooks går så godt, kan vi snart forvente at en signifikant del af de besøgende har mindre skærme end 1024.

Dette lyder da som en rigtig god ide, særligt når man har med mediefolk at gøre, så har mange af dem ret store skærme, du må da gerne poste et link, når du har noget færdigt.

mvh Thomas

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 16:05

Vi siger at vi laver siden så den fylder 95% af viewporten uanset størrelse. Vi sætter en min-width på... lad os sige 800px, så når browseren er minimeret til en bredde på under 800px, så stopper siden med at trække sig sammen og gøre sig mindre (så man sikrer sig at de ikke bliver kludret sammen). Samtidig kan vi sætte en max-width på 2000px, og så kan i nok regne ud hvad det betyder.

Lad os sige at vi har et billede pr. produkt. Vi ved at vi skal have 3 rækker med 4 produkter på hver.

Hvert billede får en width på 15-20 %, og så er der noget margin. I følge html standarden så skal billedet holde størrelsesforholdet når fx bredden er variabel, og der ingen højde er. Jeg kan evt. sende et link for at bevise alle disse ting, da jeg selv bruger det på mit website

Hvad angår iPhone/iPod Touch safari, så redirector vi disse enheder til en anden side (fx i.mitdomæne.dk)

Læs evt. denne artikel om redirecting: http://www.ebaspace.com/2008/08/04/iphone-seo/

Det samme med mobile enheder, tjek dette (ved ikke hvor godt det virker: http://studiohyperset.wordpress.com/2006/10/06/detecting-and-automatically-redirecting-website-visitors-who-visit-a-standard-webpage-website-on-mobile-handheld-wireless-pda-or-cel-cell-phone-devices-browsers-to-a-mobile-version-of-the-webpage-or-w/

Håber at du blev klogere

/ Morten

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:22

Hej Niels

Jeg har godt tænkt på det med ViewPorten, men da der laves individualle designs pr. skærmstørrelse (dog via duplikering) så er det væsentligt at der er et relativt lille antal størrelser tilrådighed. Så må den besøgende desværre kører maksimeret browser.

Rent detection-mæssigt, så kan jeg kunne finde en clientside måde at finde skærmstørrelsen på, kender du en ren serverside.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)