Jeg er igang med at få lavet nyt design til min webshop.
Min tanke går mest på jeg vil have et design denne gang som fylder en skærmstørrelse ca. Og så kan der måske var 8 varer på en side og så skal der ellers bladres for at se de næste 8 stk osv.
Alternativt kan jeg vælge der blot skal scrolles ned på siden for at se alle produkter på en gang - det er jo hovedsagligt sådan man ser webshops idag.
Men vil det være ok at have et design hvor man bladre, bare man IKKE samtidig også skal scrolle ned.
Hilsen Githa, Vildbasser.dk
PS: Hvis I kender nogen sider der er sådan så kom endelig med dem, så jeg kan se lidt forskelligt af den slags, synes nemlig de er svære at finde frem til.
Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk
Jeg ville aldrig selv turde at lave en shop hvor man ikke scroller. Det er det nemmeste og hurtigste, og alle er vant til det - det ligger i hånden
Jeg kender dog godt til at man rigtig gerne vil lave noget nyt og bedre - men jeg tror desværre ikke der er andre muligheder som er bedre end at scrolle. Jeg bladrer kun et par gang hvis jeg ender på en shop hvor man skal det.... de forventer jo at jeg skal bruge energi på at ramme en knap...!!!!!
Min tanke går mest på jeg vil have et design denne gang som fylder en skærmstørrelse ca. Og så kan der måske var 8 varer på en side og så skal der ellers bladres for at se de næste 8 stk osv.
Du får et praktisk problem i forhold til "en skærmstørrelse" - for hvad er en skærmstørrelse? Jeg sidder pt på min arbejdsmaskine og tester et website, så jeg kører med maximeret browservindue - det betyder 1920 x 1200 pixel på min 24" skærm. Normalt sidder jeg dog på min laptop, hvor jeg har 1680 x 1050 pixel at gøre godt med, og her er browservinduet sjældent maximeret.
Og hvad med de shoppere, der sidder med deres netbook i sofaen og køber varer? De vil oftest browse med maximeret browservindue ved 1024 x 600 pixel. Pludselig har du en variation på 600 pixel i højden. Det er altså praktisk talt umuligt at regne med, at dine besøgende vil se din shop-side i "en skærmstørrelse".
Jeg vil absolut anbefale dig at vise et passende antal produkter - hvad er så passende? Tjaeh, sælger du tøj, kan du nok præsentere færre produkter, end hvis du sælger hardware - billedet af produktet vil betyde meget, og dermed vil det fylde en del. Du må prøve dig frem, eller se hvad andre Amino'er byder ind med. :)
ok - den var faktisk en lækker udgave du lige diskede op med det :·) hvis nu piletasterne på tastaturet kørte sammen med pilene på skærmen - så ville det hjælpe lidt på det.
Men rigtigt som der også skrives mht skærmstørrelser, brug af mobiltelefon osv - det er nok et problem....
Jeg ville aldrig selv turde at lave en shop hvor man ikke scroller. Det er det nemmeste og hurtigste, og alle er vant til det - det ligger i hånden
Jeg kender dog godt til at man rigtig gerne vil lave noget nyt og bedre - men jeg tror desværre ikke der er andre muligheder som er bedre end at scrolle. Jeg bladrer kun et par gang hvis jeg ender på en shop hvor man skal det.... de forventer jo at jeg skal bruge energi på at ramme en knap...!!!!!
Mange hilsener Helle
Det er rigtig, man vil så gerne forsøge noget nyt og anderledes... noget som jeg selv kan blive irriteret over at shops, hvor man f.eks. skal holde musen på en kategori og så popper under-kategorier frem, men hvor man skal være 100% stille på hånden for at ramme rigtig.
Vil dog ikke mene det med at ramme en bladre-knap kan være det store problem hvis knappen er i passende størrelse, men godt med tanken fra din side af, det er dejligt med svar man kan tænke over.
Kan du se hvilken skærmstørrelsen er optimeret for?
Min skærm er en 17" widescreen på denne maskine her og der er rigelig plads, men vil der også være det på en alm. 15" skærm som mange idag vel stadig bruger?
Du får et praktisk problem i forhold til "en skærmstørrelse" - for hvad er en skærmstørrelse? Jeg sidder pt på min arbejdsmaskine og tester et website, så jeg kører med maximeret browservindue - det betyder 1920 x 1200 pixel på min 24" skærm. Normalt sidder jeg dog på min laptop, hvor jeg har 1680 x 1050 pixel at gøre godt med, og her er browservinduet sjældent maximeret.
Og hvad med de shoppere, der sidder med deres netbook i sofaen og køber varer? De vil oftest browse med maximeret browservindue ved 1024 x 600 pixel. Pludselig har du en variation på 600 pixel i højden. Det er altså praktisk talt umuligt at regne med, at dine besøgende vil se din shop-side i "en skærmstørrelse".
Jeg vil absolut anbefale dig at vise et passende antal produkter - hvad er så passende? Tjaeh, sælger du tøj, kan du nok præsentere færre produkter, end hvis du sælger hardware - billedet af produktet vil betyde meget, og dermed vil det fylde en del. Du må prøve dig frem, eller se hvad andre Amino'er byder ind med. :)
Lidt sjovt, så sad jeg og tænkte, "Husk nu og skriv du ved det med skærmstørrelsen varierer" og hvad glemte jeg...
Nå, men der har du helt ret, men hvis man antager af den største procentdel har fra 15" og op rammer man så ikke meget godt?
Det vil selvfølgelig ikke skulle laves til en skærmstørrelse som din eller min for den sags skyld. Men til den mere tradionelle. Det næste er jo så, at flere og flere idag begynder at få 9-10 mine bærbare...
ok - den var faktisk en lækker udgave du lige diskede op med det :·) hvis nu piletasterne på tastaturet kørte sammen med pilene på skærmen - så ville det hjælpe lidt på det.
Det er bestemt også en mulighed hvis det ønskes - vi skræddersyer jo løsningen efter behov så der er ingen begrænsninger :)
Ang. skærmstørrelse så laver vi altid til 996px med mindre det er til mobiler/håndholdte der templates.
Med 996px er der plads til en scrollbar i siden på 1024 og da langt størstedelen ligger på 1024 - 1440 (der er 5 størrelser i alt herunder begge inklusiv 2 "skæve") så er det ikke et dårligt sted at ligge.
Årsagen til at 1024 stadig er laveste fællesnævner skyldes primært netbooks adkomst det seneste års tid - med op imod en trejdedel af alle bærbare der sælges som netbooks så er det voldsomt mange maskiner på 1024 i bredden - og her vælges der så typisk at begrænse længden af siden af hensyn til dem vi har lavet 676 på funkyskins og den er ikke helt tosset til at lande godt imellem de mindst netbooks og stadig efterlade plads til alm. skærme.
Generelt så så kræver det dog nogle overvejelser - f.eks. pillede vi en god del af toppen ud af designet og generelt set så kan man roligt vinke farvel til "web 2.0 headers" hvis man ønsker en side der skal kunne vises på de mindre skærme, netbooks m.v. så man skal nok tænke sig lidt mere om.
Personligt foretrækker jeg at scrolle. De fleste butikker har selvfølgelig en eller anden form for "paging", men tit tager jeg mig selv i at vælge "ALL" i antallet af varer der skal vises på en side. Det er simpelthen lettere.
Det er typisk "smarte designer" web shops der prøver at gå væk fra det med at scrolle, men der er altså ingen grund til at gøre dette.
Husk en grundregel i usability er genkendelighed. Hvis en brugergrænseflade fungerer anderledes en brugeren forventer bliver de angste og smutter igen. Ligeledes... Hvis brugergrænsefladen er i vejen og for omstændig at betjene, så smutter de også (det er typisk den jeg falder for).
For det meste skal man ikke tænke for meget nyt ind i brugergrænseflader, men typisk adoptere det som de fleste bruger (med mindre man selvfølgelig hedder Apple og har "nosserne" - sorry - til at gøre det super fedt).