Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrektur, sprogrevision og oversættelse

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Indlæg ialt: 89
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Som iværksættere har vi alle en drøm om at få lov til at beskæftige os med det, vi er bedst til - og at kunne leve af det - så jeg har i starten af 2006 oprettet min egen enkeltmandsvirksomhed, Sprog og Kontor.

Som sekretær/korrespondent gennem mere end 20 år er jeg en gammel og hurtig rotte i faget, så I kan trygt henvende jer til mig, hvis I har brug for sproglig assistance i form af f.eks. korrektur, sprogrevision og oversættelse på, til eller fra dansk og engelsk (og jeg klarer også gerne lidt tysk, fransk eller spansk - eller kan henvise til andre i mit netværk, hvis I har opgaver på disse sprog, der ligger uden for mit kompetenceområde).

Mine priser er rimelige og afhænger af opgavernes art. Send mig jeres materiale som Word-dokumenter, så er det hurtigst for mig og dermed billigst for jer.

Gør jeres kommunikation professionel og giv også f.eks. jeres hjemmesidetekster en tur i den sproglige vridemaskine.

Skriv til mig på susanne@sprog-og-kontor.dk for at få et tilbud. Spørgsmål af generel karakter besvarer jeg naturligvis gerne her.

Med venlig iværksætter-hilsen

Susanne Hemdorff

www.sprog-og-kontor.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 12:52
Velkommen til...
Har du særligt gode tilbud til os aminoer

Dato: 10-08-2006 12:38:51
Forfatter:Sprog og Kontor

Gør jeres kommunikation professionel og giv også f.eks. jeres hjemmesidetekster en tur i den sproglige vridemaskine.

Lidt kontruktivt modkritik; gør det samme ved din hjemmesides design...
Selve designet udstråler ikke just professionalisme, men mere hobby-virksomhed...
Jeg kan se den er lavet i Publisher, som laver noget underligt kodeværk...

Det er min overbevisning at mange vil fravælge dig på baggrund af den
hjemmeside da den intet seriøst udstråler ud over teksterne. Indpakning
sælger produktet...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 14:27
Hej Nicolai

Nej, min hjemmeside er ikke lavet af en professionel, den er nemlig lavet helt af mig selv - jeg hører til den type mennesker, der kan lide at gøre tingene selv... Men jeg laver ikke hjemmesider for andre.

Det er jo forskelligt, hvad man lægger vægt på i forskellige fora, og indtil nu har jeg kun fået positive reaktioner på min hjemmeside og min præsentationsfolder, der layoutmæssigt ligger tæt op ad min hjemmeside. Det har været "almindelige" menneskers reaktioner, ikke professionelles som nu din.

Men vi kan jo slå en handel af: Du laver en fin ny hjemmeside til mig, så læser jeg korrektur på din. Det trænger den nemlig lidt til  .

PS: Jeg har lige forsøgt at ændre lidt i min underskrift, jeg håber, det er lykkedes, selvom det er et par år siden, jeg snusede til HTML.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 16:03
Jeg ved godt at det her ikke handler om din hjemmeside, men at du i stedet ønsker at promovere dig selv. Men mange af os er storforbrugere af IT og internet, og derfor er det oplagt for os at kigge på din hjemmeside efter flere oplysninger og ud fra det vi læser, vurdere om du kan gøre en forskel for os.

Og det giver din hjemmeside IKKE indtryk af. Den bærer præg af at være amatørarbejde (ikke en kritik af dig som person!), og det er ikke heldigt, hvis du vil afsætte dig selv til professionelle. Hvis vi skal gøre brug af din service, skal du jo som minimum gøre arbejdet bedre vi selv kan.

Dine sider mangler det, der fortæller at du kan andet end af stave. Og dem er der nok af...

Så hvis du gerne vil sælge varen, er du altså også nødt til at kunne give eksempler på at du kan din metier.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 16:29
Dato: 10-08-2006 14:26:57
Forfatter: Sprog og Kontor
jeg hører til den type mennesker, der kan lide at gøre tingene selv...
Det gør jeg også, men jeg kender også mine begrænsninger... jeg klipper ikke mit eget hår og jeg syr ikke mit eget tøj .
Jeg får næsten altid en second opinion på tekster og tilbyder ikke mine kunder at læse korrektur... for der ved jeg, at jeg ikke er god nok.

Det er jo forskelligt, hvad man lægger vægt på i forskellige fora, og indtil nu har jeg kun fået positive reaktioner på min hjemmeside og min præsentationsfolder, der layoutmæssigt ligger tæt op ad min hjemmeside. Det har været 'almindelige' menneskers reaktioner, ikke professionelles som nu din.

Som Ellegaard også er inde på, så er din målgruppe vel ikke "almindelige mennesker", men os professionelle. Hvis du spørger venner, familie og lign. så siger de selvfølgelig kun pæne ting om det du har lavet. Først og fremmest så er det flot, hvis det er din første hjemmeside (min første hjemmeside var langt værre)og hvis de ikke selv kan lave noget bedre, så er det godt nok i deres øjne. Du skal ud og sammenligne dig selv med konkurrenterne! Eller endnu bedre så spørge dine (potentielle) kunder om de gider vurderer din hjemmeside. Nu kom du jo ganske ufrivilligt igennem vridemaskinen her på Amino. Vi mener det ikke ondt, udelukkende kontruktivt.
Men mange af os er jo dine potentielle kunder... eller genveje til kunder, da mange af os også har kunder...

Men vi kan jo slå en handel af: Du laver en fin ny hjemmeside til mig, så læser jeg korrektur på din. Det trænger den nemlig lidt til .

Hæhæ... når man stikker hovedet frem, så risikerer man at få ørerne i maskinen
Men fair nok, den hjemmesides tekster er aldrig blevet ordentlig gennemtæsket...
Jeg smider dig en PM...

PS: Jeg har lige forsøgt at ændre lidt i min underskrift, jeg håber, det er lykkedes, selvom det er et par år siden, jeg snusede til HTML.
Ser ganske fin ud...

Fra Østjylland
Tilmeldt 9. Aug 06
Fra  Sprog og Kontor Skrevet kl. 18:45
Dato: 10-08-2006 16:03:15 Forfatter: ellegaard

...Hvis vi skal gøre brug af din service, skal du jo som minimum gøre arbejdet bedre, end vi selv kan. Dine sider mangler det, der fortæller, at du kan andet end af at stave. Og dem er der nok af... Så hvis du gerne vil sælge varen, er du altså også nødt til at kunne give eksempler på, at du kan din metier.

Ja og nej: Jeg laver jo netop ikke hjemmesider for andre, det lader jeg bl.a. dig om at gøre. Til gengæld er jeg god til bl.a. korrektur og sprogrevision. Det er der rigtignok også andre sprogfolk, der er, heldigvis da, men de har (endnu) ikke alle fundet frem til Amino. Ligesom der også er andre end Aminoer, der kan producere hjemmesider...

Det vil være svært for mig at lægge noget ind på min hjemmeside, der beviser, at jeg kan det, jeg påstår, at jeg kan. Alt, hvad jeg laver for firmaer og andre, er jo fortroligt. Selv i anonymiseret form vil man måske kunne genkende noget, og dét vil jeg ikke risikere. Så jeg kan altså ikke henvise til opgaver, jeg har udført. Jeg vil også som eksempel nævne, at jeg for nylig har underskrevet en freelancekontrakt med et større oversætterbureau, hvor kontrakten udtrykkeligt siger, at jeg ikke må nævne bureauet på f.eks. min hjemmeside.

Og ligefrem lægge 10-26 (!) år gamle eksamensbeviser ud på nettet, dét vil jeg ikke... heller ikke, selvom de er ganske pæne!

Men har du nogle gode idéer til, hvordan jeg kan underbygge mine påstande, sprogligt eller visuelt, så sig endelig til!

Jeg har i øvrigt i citatet fra dit indlæg ovenfor lavet 5 korrekturrettelser, med anvendelse af det såkaldt grammatiske komma (se evt. mere herom på Dansk Sprognævns hjemmeside, http://www.dsn.dk/).

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 19:19
Blot lige to hurtige:
Udtalelser fra nuværende eller tidligere
kunder. Selvfølgelig seriøse udtalelser med navn, firma og et link til
firmaet. Hvis jeg kan se ti andre firmaer som er tilfreds med dig, så
er jeg som kunde mere tilbøjelig til at kaste arbejde i den retning.

Vær aktiv på amino og div. andre internetfora. Her på Amino beder folk
tit om en vurdering af deres hjemmeside. Så kommer alle vi
internetkyndige med kritik af design, brugervenlighed mm. Her kan du
byde ind med noget nyt ved at vurdere deres tekster.

(det tager altså lidt tid at skrive indlæg her... skal jo læse det igennem tre gange for at fjerne de værste stavefejl )

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 19:19
Dato: 10-08-2006 18:44:41 Forfatter: Sprog og Kontor
Dato: 10-08-2006 16:03:15 Forfatter: ellegaard

...Hvis vi skal gøre brug af din service, skal du jo som minimum gøre arbejdet bedre, end vi selv kan. Dine sider mangler det, der fortæller, at du kan andet end af at stave. Og dem er der nok af... Så hvis du gerne vil sælge varen, er du altså også nødt til at kunne give eksempler på, at du kan din metier.

Jeg har i øvrigt i citatet fra dit indlæg ovenfor lavet 5 korrekturrettelser, med anvendelse af det såkaldt grammatiske komma (se evt. mere herom på Dansk Sprognævns hjemmeside, http://www.dsn.dk/).

Ouch, den kunne jeg nok have undgået! Ikke desto mindre er det den slags eksempler, der viser hvad du kan. Dog generer det mig lidt, at du vælger at rette det efter grammatisk kommatering i stedet for at benytte de nye kommaregler, der for mig at se er en kraftig forbedring i forhold til både det stive grammatiske komma og det umulige pausekomma. 
 Du havde for øvrigt heller ikke fundet alle fejlene, så pas på med den slags.

Men dine internetsider kunne indeholde eksempler på, hvor det kan gå galt i forretningskorrespondance. Det behøver ikke at være virkelige tekster, det kan sagtens være eksempler konstrueret på baggrund af dine mange års erfaring. Du kunne måske også krydre med en diskussion om fordelene ved grammatisk komma fremfor ''Nyt komma'', hvis du har en holdning til det.
 Dine stærke sider er (som jeg har forstået det) korrekthed og formulering mere end det er kreativt sprogbrug. Så det bør også fremgå af din præsentation. Det vil kræve lidt at undgå at det bliver for tung og kedeligt, men det bør kunne lade sig gøre.

Det er længe siden jeg har undervist og er derfor blevet lidt ''rusten'' i mine sproglige evner, men der er aldrig nogen af mine elever der har kedet sig, når vi kastede os over den danske grammatik. Jeg har prædiket ''sproglig opmærksomhed'' for ti årgange efterskoleelever, og de kender nu - som nogen af de få i deres generation - forskel på intetkøn og fælleskøn i dansk grammatik. Hvor mange er jer gør for øvrigt det?

Til slut vil jeg bare ønske dig held og lykke med virksomheden, må den blomstre og strække sig mod den rosenfingrede dagning i al sin magt og vælde!

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 19:21
Og en hurtig tredje:

www.talefod.dk stiller en hel masse gratis tekster til rådighed for
alle. Ikke bare kunder, men for alle. Jeg ved det tager tid, men måske
noget viralt markedsføring i samme stil blot over emnet Sprog...

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 21:32
Hej Susanne,

Tillykke med den nyoprettet virksomhed - held & lykke med det. Jeg kunne helt klart være en af dine potentielle kunder, pånær lige jeg allerede har en aftale.

Jeg synes den tur du har fået er lidt ved siden af. Synes dit design er pænt og tiltalende. Det er der mangler er de fangende formuleringer, du gerne skal sælge. Synes din tekst er for "almindelig", du skal jo gerne ud og fange folk. Give folk en fornemmelse af at du kan skrive noget de ikke selv kan.

Du siger at alt dit arbejde er fortroligt, men noget burde du da kunne vise - ellers må du lige som os andre i opstarten ud og lave nogle lidt underbetalte opgaver som du kan præsenterer.

En af de ting jeg synes der er lidt synd er at du "spilder" plads i højre side til de kedelige kontakt oplysninger. Brug den til noget fangende i stedet for dit CVR nummer og telefonnummer.

Men synes din personlige baggrund og indstilling virker fornuftig, så jeg er sikker på din drøm nok skal gå i opfyldelse.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)