Hej meJensen,
Jeg forstår godt dine synspunkter.
Men der er forskel på virksomheder og private - på mange områder.
Der er ikke samme garanti-regler, når en privat person og en virksomhed køber et forbrugsgode.
Private er sikret 2 års reklamationsret. Det er virksomheder ikke.
Når to virksomheder handler med hinanden, er de reelt ligeværdige.
Der kan ikke blive tale om forbrugerbeskyttelse, for virksomheden er ikke en forbruger men samarbejdspartner.
Bankerne forsøger at holde sikkerheden i top, men de kan på ingen måde holde sikkerheden i top, hvis ikke kunden opretholder et minimum af sikkerhed.
Derfor har virksomhederne brug for professionel bistand til at sikre sig bedst muligt
Det er selvfølgelig en god ting, når der er ligeværdighed imellem parter. Det er korrekt, at virksomheder eksempelvis ikke får 14 dages returret ved køb via internettet eller automatisk opnår samme garantier som private gør i forbindelse med køb af varer.
Men banken (vores penge) er et så centralt område, hvor det for mange små erhvervsdrivende er umuligt at finde et fornuftigt alternativ til netbanken. De har kun mulighed for at anvende bankens produkt, uden mulighed for at gennemskue, hvad banken gør for at sikre de likvide midler. Nedprioriterer banken på sikkerheden for firmakonti, nu hvor de netop ikke skal yde nogen garanti?
Jeg vil sammenligne det lidt med, at hvis man lejede en boks i banken og lagde sine penge dér, og de så blev stjålet via et bankrøveri - så er de sikret. Men sætter man sine penge i en virtuel boks (netbanken), så er de åbenbart ikke sikre, hvis de bliver stjålet....
Når man antager at mange iværksættere i stor stil "bare" er almindelige forbrugere, så burde der uden tvivl laves samme rettigheder for virksomheder som for private.
Du skriver:
> Bankerne forsøger at holde sikkerheden i top, men de kan på ingen måde holde sikkerheden i top, hvis ikke kunden opretholder et minimum af sikkerhed.
Jeg vil påstå, at sikkerheden er lavere på de almindelige forbrugeres computere, end den er hos iværksætternes computere. Så det argument holder ikke for fem flade ører.
Men jeg kan da godt se, at du får mulighed for at sælge dit sikkerhedsprodukt til en masse skræmte iværksættere... Det er fair nok at lave forretning på det... men det ændrer ikke ved, at jeg synes det er urimeligt at stille forbrugeren (som også driver en lille iværksættervirksomhed) ringere ved kun at sikre en del af de konti, som nås fra samme computer.