Den tager jeg som en udfordring når jeg mødes med banken i næste uge |
Mikkel deMib Svendsen:Banker er generelt set blandt de største "banditter" i erhvervslivet - der er øjensynligt ingen som helst grænser for deres grådighed.
Når de ikke giver os iværksættere samme vilkår og beskyttelse som private skyldes det kun en ting: De er ikke tvunget til det - hverken af lovgivning eller af et massivt pres fra tilstrækkeligt mange erhvervsdrivende. Begge del kan vi påvirke!
Udover sikkerheden synes jeg personligt, der er en anden vigtig sag, som alle (der har lån) bør brokke sig over: Den åbenlyse urimelighed i, at bankerne kan opsige ale lån med 14 dages varsel uanset at de ikke er misligeholdt. Forestil dig, hvis samme regler galdt for leasin af din arbejdsbil, leje af dit kontor, lager elle værksted - eller alle de andre steder, hvor vi som virksomheder indgå langsigtede aftaler. I alle andre sammenhæng kan aftaler der overholdes til punkt og prikke ikke bare sådan opsiges urettidigt.
Det hurtigste er, at vi alle sammen begynder at brokke os højlydt over de forhold vi ikke synes er rimelige i bankerne. Hvis vi er heldig er der så på et tidspunkt nogle banker der lytter og frivilligt begynder at tilbyde markedet det som vi vil have. Så kan vi jo rykke derover. Gør nok det så skal de andre banker nok følge trop.
Vi kan også prøve at påvirke politikerne - men det ved de fleste er en ekstrem langsommelig og tung proces.
Jamen Mikkel, vi er i princippet slet ikke uenige :-)
Hvis der var flere stemmer i det for politikerne, og hvis endnu flere medier kørte nogle solide historier på sagen, ville der måske kunne dannes en folkestemning, så de meningsmålings-styrede politikere kunne stoppe med at sidde på deres hænder og se at få skabt ordentlige forhold for de iværksættere, som skal skabe fremtidens arbejdspladser i landet, når nu så mange af de store virksomheder flytter deres arbejdspladser til udlandet

Det ville være fantastisk.
Har også hørt, at nogle kom for at bede om en lidt større kreditramme i banken, hvorefter banken svarer igen med at skære den eksisterende kreditramme ned til det halve og meddele kunden, at "overtrækket" skulle indfries inden 14 dage. Ellers så man sig nødsaget til at ty til retslig inkasso med yderligere omkostninger for kunden.
Jo jo, de KAN være nogle "røvere", de banker