Hej Lena Jeg har brugt bogen af Abelone Glahn, der hedder "Frie agenter : en praktisk bog til den, der vil arbejde med eller som freelancer". Jeg synes, at den giver et godt overblik og en masse fif til, hvordan du skal starte din virksomhed op. |
Jeg tror alle har stået med dit problem angående revisor - og med god grund
Jeg tror problemet er at revisorne godt er klar over at man som nystartet ikke har den store erfaring
men tilgengæld har dårlig tid til at undersøge tingene tilbunds - og alt i alt er lidt stredset og tilbøjlig til at tage hurtige beslutninger
Da jeg skulle finde revisor fik jeg nogle sjove tilbud fra flere forskellige
Prisen på at lave mit samlede regnskab 4 X moms - årsafslutning samt al bogføring var lad os bare sige "variabel"
Priserne svingede mellem 7.000 kr og helt op til 25.000 kr pr år
Med så store udsving i prisen er der jo alle muligheder for at betale for meget eller for lidt
så i stedet for en samlet løsning på fast pris bad jeg om at få oplyst priserne på timebasis
både for Revisor timer og bogføring
I bund og grund regner revisoren jo tilbudet ud efter hvor mange timer han skal bruge af en eller anden pris
så hvis du har et tilbud og en timepris kan du regne dig frem til hvor lang tid han har afsat til dig og udfra det bedømme om det er et rimeligt antal timer - eller om han vil bruge for mange timer
Da jeg fik revisoren til at lave det påtime pris fik jeg en helt anden pris
For hele regnskabet sidste år gav jeg knap 6.000 kr inklusiv moms - Hos en af di revisore der lå i den dyre ende
Husk at som nystartet er der ikke så mange billag som der er om 3 år så hvis du betaler for meget nu bliver du flået senere
Jeg håber at du kan bruge det til noget - og held og lykke med det