Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 05
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har fået det råd at jeg skal spørge jer alle her inden om hvordan i ville gøre hvis i var i min plads eller hvis i har prøvet det. :)

Jeg har før været selvstændig med en IT virksomhed, desværre gik min partner hen og snød mig og vi gik konkurs. Vi var i starten registeret som I/S men 11/1-2002 blev vi ApS, d. 1/3-2002 gik formaet så konkurs, kun 3 mdr. efter vi blev ApS. Desværre var mange af vores kontrakter med leverandøre af div. ting skrevet i I/S tiden og derfor bundet personligt på os som vi så har fået et ordenligt smæk for.

Jeg vil så høre om der er nogen af jer der har været i samme sted? og hvad i gjorde for at komme vidre i jeres eget navn, jeg har arbejdet i 2 år i en virksomhed som jeg har drevet som min egen men i min kones navn, det går også fint, problemet er bare at hun har et job som gør at hun kan blive fyret hvis de finder udaf hun er selvstændig ved siden af hvad hun jo ikke er fordi det er mig der driver det, og der er et par ansatte som driver værket.

Imidlertidig har jeg så fået en masse nye ideer som skal afprøves, men dette skal foregå i et andet navn, og det skulle jo helst være mit eget.

Hvordan kommer man videre her fra når man har kreditore til og hænge på nakken af en?

-Per
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 14:29

jeg synes det lyder underligt, at din kone ikke må stå som stråmand for dig med firmaet,

er hun ansat ved en konkurrent

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:20
  Hej Per.

To ting:

1) Hvis din kone har en ansættelseskontrakt hvor i der specifikt står at hun ikke må drive anden virksomhed ved siden af dette arbejde, så skal I virkelig passe på. For ja, hun kan miste sit arbejde - og endnu værre; få et sagsanlæg på halsen, hvis den virksomhed hun er ansat i og den virksomhed hun på papiret ejer, har sammenfaldende "interesser" og kunde/produktområder.

Den del af det bør I få ryttet alvorligt op i - det er kun et spørgsmål om tid før at arbejdsgiveren finder ud af at hun driver virksomhed ved siden af. Men det kan jo være at de faktisk allerede nu har fundet ud af det, men ser igennem fingrene med det, da de ikke anser det for at være et problem...

Derfor: Enten skal hun træde ud igen som ejer af virksomheden, eller også bør hun tage en snak med sin chef og høre om det ikke er muligt at få tilføjet til kontrakten at hun godt må drive virksomhed sideløbende, sålænge at det ikke giver konfliker i form af konkurrence m.m. og at det ikke vil have indvirkning i hendes daglige arbejdsindsats. Hvis hun også forklarer at det egentlig ikke er hende som skal arbejde i virksomheden, men dig, så vil de måske heller ikke være så nervøse i hvor meget hun er "til rådighed" for dem. Det er svært at gætte på hvorledes de vil reagere - Men de fleste, som inkluderer at der ikke må drives bierhverv i kontrakten, gør det primært for at undgå at man laver en virksomhed som er konkurrerende og/eller at man lægger alt sin energi i sit eget og derved ikke er til rådighed på samme niveau som man ellers ville være.

--
2) Du bør virkelig se at få checket med en advokat, hvorledes dine forpligtelser omkring I/S''et versus ApS''et ligger. Hvis I lukkede I/S''et og stiftede et ApS, så er det rigtigt at I personligt hæfter for hvad I end indgik af aftaler. Men hvis I lod I/S overgå til at være et ApS, så er det stadig det samme selskab - dog "opgraderet" til en virksomhed med begrænset ansvar. Derfor gælder der pludselig nogle helt andre regler også hvad angår kontrakterne tegnet da virksomheden var et I/S.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående - Begge punkter er skrevet ud fra ren erfaring på egen ryg.
Jeg har bl.a. været med til at opgradere et I/S til et ApS som vi efterfølgende under .com-krakket besluttede at lukke således at vi undgik en konkurs. I den sammenhæng var der også nogen som prøvede at binde os op på nogle ting tilbage fra det var et I/S - hvilket vi netop undgik grundet at det stadig var den samme virksomhed som gik fra I/S til ApS og ikke blot var nystiftet.

/Jesper

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:14
Ja som Jesper skriver, så har overgangen fra I/S til ApS væsentlig betydning. Hvis I oprettede et nyt selskab som ApS, som overtog aktiviteterne fra I/S''et så står du anderledes end hvis I bare ændrede virksomhedsform fra I/S til ApS. Mit råd vil derfor også helt klart være, at du skal have fat i en advokat (hvis du ikke allerede har haft det).

Mht. dit videre forløb så er det aldrig sjovt at have kreditorer på nakken, specielt ikke hvis du ikke er enig i deres krav. En måde du måske kan komme videre med dine ideer i dit eget navn, kan være, at du laver en fast aftale med kreditorerne. De har ingen interesse i at vedholde deres krav, hvis det ser ud til de aldrig får pengene igen, så mange kreditorer er som oftest interesserede i en kompromisløsning. I samråd med en advokat burde du kunne finde en løsning med kreditorerne, hvor du betaler xx tilbage over en given periode. Herved kan kreditorerne ikke komme og pludselig kræve det hele indfriet selvom du skulle få success med dine nye projekter, så med den i aftale i hånden burde du kunne kaste dig ud i nye projekter. MEN HUSK LAV ALDRIG I/S IGEN - der er INGEN sund fornuft i I/S !

Dvs. din kone kan få ro i sindet, du kan komme videre med dine ideer og kreditorerne får en del af deres krav dækket...
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)