I min optik kommer det MEGET an på, hvilke produkter, virksomheden sælger - og hvor meget den konkrete ambassadør kan "omsætte".
Hvis du sælger store lystyachter i den absolutte topklasse, kan en ambassadør nemt være millioner af kroner værd. Omvendt kan han være meget lidt værd, hvis han ikke trækker nye kunder til din butik...
Gratis online magasin for bartendere på bartendermagasinet.dk - blandt andet med opskrifterne på nogle af verdens bedste drinks.
Det, jeg tænker på, er at marketingfolk plejer at dele folk ind efter, hvor committede de er til et produkt. Den højeste klasse er dem, der både selv køber produktet og anbefaler det til andre; dem kalder man ambassadører.
De produkter, jeg tænker på er typiske massemarkeds consumer products - mobiltelefoner, sodavand, øl, software, sko og tøj f.eks. Hvad tror I en ambassadør er værd for firmaer som Nokia, Coca Cola, Nike eller Diesel?
Det lyder som om at du tænker på at lave et eller andet koncept?
Et endegyldigt svar er ikke muligt her, da det stadig berør på ovenstående faktorer som minimum. Mit bedste forslag er at du kigger lidt på nogle af mlm selskaberne som i bund og grund arbejder på denne måde jvf. deres marketingsplan/bonusplan, hvorvidt du så vil kopiere at en ambassadør kan finde en anden ambassadør er jo op til dig. Men de fleste MLM selskaber har integreret en bonusplan for hvis man blot anbefaler deres produkt og hvis man ikke finder andre ambassadør/forhandler.
Vær dog opmærksom på at de fleste MLM selskaber udregner deres bonus udfra en profit margin eks. et produkt koster 100 kr. for forbrugeren og bonusen er udregnet på 50 kr.. (Du køber af mlm selskabet for 50 kr. og kunden for 100 kr., hvorunder det kun er de 50 kr. der sættes i spil for mlm selskabet, de har altså mange gange taget deres profit) - dette er så udregnet og sat op i forskellige procentsatser m.m.. Derfor spring let og elegant over de salgstaler du hører om, at de udbetaler mere til den enkelte forhandler en alle andre o.l. - i de fleste tilfælde er det blot et spørgsmål om hvilken profit margin de arbejder udfra? - mange tænker ikke over det i vurdering af disse marketingsplaner/bonusplaner - produktet skal jo stadig lande på en salgsbar pris.
Der findes i forvejen koncepter, hvor firmaer betaler kunder for at anbefale produkterne til andre. Buzzador er et eksempel i Sverige. Jeg tror på, at god viral marketing primært sker ved, at produktet er så nice to have, at folk af sig selv anbefaler det. Var blot mit korte input til snakken :-)