Jeg har et lidt spændende spørgsmål. Vi er to gutter, der starter virksomhed i forbindelse med vores studie. Vi har 90 km frem og tilbage til virksomheden mellem bopælen, hvilket berettiger os til kørselsfradrag. Der er dog et problem. Vi får et større skattefradrag end vi har indtjening! Det giver os et regnestykke, der ser ud rundt regnet som følger:
Vi får altså 28.000 kr. mere i fradrag, som vi ikke bruger, hvilket giver en problemstilling, da kørselsfradraget netop skulle dække vores benzinudgifter. Er der nogen måde, hvorpå vi kan få udbetalt det overskydende fradrag?
overførselsindkomst = ingen befordringsfradrag, så den går ikke mens du er på SU!
Så hvis man er på SU, men tager job i en anden by i sommerferien, vil man ikke kunne få det fradrag man er berettiget til? Det lyder da noget trist.
Hvis I ingen indtægter har, bliver det regnet for en hobby virksomhed eller bare en hobby - og så er der ligeså lidt kørselsfradrag at hente, som hvis det var håndboldstævner I kørte til.
Først og fremmest tak for jeres inputs. De har jo givet stof til eftertanke og et par spørgsmål at besvare.
Virksomheden kan bære at udbetale løn til os, men jo mere likviditet vi kan holde i selskabet jo bedre. SUen gør, at vi ikke behøver at trække løn ud. Derfor er vi meget interesserede i kun at leve på SUen. Jeg havde også haft en skummel mistanke om, at kørselsfradrag ikke udbetales til overførselsindkomster. Desværre.
Nå, men jeres svar har givet grobund for nogle flere spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med
1. Hvor meget indkomst kræver det, før man bliver fradragsberettiget? Er det nok at udbetale 100 kr til sig selv?
2. I så fald man får kørselsfradrag, kan man så kun bruge fradraget til at trække skatten fra den indtægt, som man har på den pågældende arbejdsplads eller kan det også bruges til at give fradrag på f.eks. SU eller løn fra andet arbejde?
Hvis det er I/S eller personligt, så bliver al overskud automatisk udbetalt som løn. Hvis det er A/S eller ApS kan man godt gøre som du foreslår, men jeg forstår ikke at I er kommet så langt som til at oprette et ApS eller A/S uden at have styr på ting som kørsel - ikke ondt ment.
Jeg har hørt noget om at man kan opspare kørselsfradrag over flere år. Men jeg ved at Lars fra din klasse vist har undersøgt det nærmere, så prøv evt. at høre ham eller evt. Lasse
Jeg takker for jeres svar, og til Tommy. Det er et Aps, som vi har stiftet på trods af, at vi ikke har styr på kørselspenge. Vi har ikke set det som en essentiel overlevelsesparametre at få styr på hvor vidt vi får kørselsfradrag eller ej. Virksomheden kører nok uanset hvad...
men nok om det. Jeg siger super mange tak for jeres hjælp. Det har gjort mig en del klogere på mulighederne for kørselsfradrag :)
Jeg vil helt klart overveje at kontakte VIRK. De må kunne hjælpe jer med jeres spørgsmål. Eller ring bare til SKAT. De har medarbejdere, som uden problemer vil kunne svare på jeres spørgsmål. Men husk endelig at skrive deres navne ned, så der ikke er tvtvil om, hvem der har rådgivet jer.