Problem stillingen, som forlægger både ved danske fragtmænd, DHL, GLS, DPD, UPS og postdanmark. Biler der tilhøre terminaler/centralerne. Starter først ud omkrig 6-8 om morgen. sorteringen er klar kl. 5:30, de fleste steder, men det er fordi man først starter sortringen omkring kl, 02. hvis man flyttede lidt rundt i tiderne, ville sorteringen være færdig omkring kl, 4:30. og biler skal være ude fra terminalen senest kl 6:00. så ville man faktisk kunne når industrien inden 9. på den pågældene rute.
Selvom Danmark er et lille land, så tager det alligevel noget tid for en trailer at køre fra Kbh til Ålborg og retur igen.
Et andet sted i tråden skriver du, at du vil afhente hos kunderne kl. 16.00.
Lad os antage at du henter pakker hos en kunde i Gilleleje kl. 16.00. Pakkebilen kører til en sorteringshal - måske i Tåstrup - læsser pakker af bilen - pakkerne sorteres til øvrige sorteringscentre i landet og trailerne kører rundt i landet og bytter pakker.
Klokken bliver meget vel henad 20 før traileren kan køre fra Tåstrup. Skal den til f.eks Ålborg og retur igen til Tåstrup, så kan du ikke nå at starte sorteringen før kl. 02:00. Du skal også huske på, at traileren fra København til Ålborg måske også lige skal forbi Vejle og Herning for at læsse af og læsse nye pakker på.
Du kan selvfølgelig køre med direkte biler, men når nu danske fragtmænd, GLS og alle de øvrige ikke gør det, så hænger det nok sammen med, at det vil blive alt for kostbart.
De etablerede firmaer har gennem årene afprøvet alle mulige koncepter på landsdelstransporten for at tilgodese en tidligere sortering. Men det hænger ganske enkelt ikke sammen med, at afsenderkunderne samtidig ønsker senere og senere afhentning.
Hvis du kigger på Danske Fragtmænd, som du har et godt kendskab til, så er jeg sikker på, at pakkerne ikke var klar til sortering før kl. 02:00, hvor de startede sorteringen. Jeg har selvfølgelig ikke den inside viden, som du har. Men jeg føler mig overbevist om, at de ville have startet sorteringen tidligere, hvis de havde mulighed for det. Det er alt andet lige nemmere, at få sorteringsmedarbejdere til at møde kl. 24:00 end kl. 02:00.
Men selvfølgelig kan alt lade sig gøre ,hvis man er villig til at betale for det. Hvad er din kalkulation på pakkeprisen? Den skal jo med i betragtningen, før vi kan udtale os om, det ville være et attraktivt alternativ til de etablerede på markedet.