Lad mig lige høre dig jesper hvor man så skal melde sig ind er ikke medlem af noget pt nemlig???
Jamen så velkommen i klubben - Jeg er nemlig heller ikke medlem af nogen A-kasse
.
Jeg vil sige det sådan, at jeg personligt ikke vil melde mig ind i en A-kasse sålænge jeg er iværksætter - hvilket så derved med stor sandsynlighed skal læses som "aldrig melde mig ind". Der er for meget gøgl omkring det med selvstændige og hvornår og hvad de er berettiget til. A-kasserne har, på baggrund af lovgivningen, deres egne regler, som deres medarbejdere så endda også tolker forskelligt fra person til person.
Prøv f.eks. bare at lave det samme nummer som jeg gjorde for, af ren og skær nysgerrighed for en 3-4 år siden: Ring til en afdeling i en A-kasse og spørg omkring følgende scenarie:
- Hvis jeg melder mig ind nu, vel og mærke som selvstændig vinduespudser, og om 1½ år så pludselig står i den situation, at jeg mister den ene af mine to store kunder. Derved har jeg mistet halvdelen af min indkomst.
Når du så har fået et svar. Så prøv at ringe til en af de andre afdelinger i den samme A-kasse. De to versioner er med stor sandsynlighed ikke ens.
Den ene vil formentenlig fortælle dig at de nok i en periode vil kunne gå ind og give dig supplerende dagpenge, hvor i de timer du nu en gang kan tjene ind bliver modregnet.
Den anden version kunne hedde at du så vil blive nødttil at afvikle virksomheden helt, da du jo teknisk set ikke er helt arbejdsløs, men blot får en dårlig løn. Du skal være til rådighed for arbejdsmarkedet, hvorfor du så ikke kan bruge tid på at prøve at rette din egen virksomhed op.
Jeg har faktisk lige fundet en gammel tråd, hvor jeg ringede til en A-kasse og gik dem meget hårdt på klingen indtil vedkommende droppede salgs-gassen:
Den fulde tråd kan ses her: http://www.amino.dk/forums/t/368.aspx?PageIndex=1
Men her er et udklip:
"Jeg her selv kontaktet min A-kasse, som er Krifa (afd. for selvstændige), og spurgt hvornår de konkret udbetaler penge, og hvad jeg egentlig kan bruge dem til. Min rådgivers svar var, at nu skulle man jo ikke se det på den negative side, men den positive, som der jo også var mange af. Jeg sagde så, at jeg da helt klart godt kunne forstå de foretrak de positive historier fra selvstændige, da det så er lig med at de ikke skal udbetale penge til dem... Hun fortalte så, at det jeg skulle tænke på min A-kasse som, var et sikkerhedsnet i de positive situationer. Hendes eksempel gik på, at hvis en iværksætter nu havde startet en virksomhed og den efter nogle år kørte rigtigt godt, og vedkommende derefter solgte den. I dette tilfælde ville vedkommende være arbejdsløs fordi virksomheden var solgt. Derefter kunne vedkommende jo så være berettiget til at få dagpenge fra A-kassen, imens vedkommende gik og puslede med sine tanker om at starte noget nyt. Jeg spurgte hende som om man var fritaget for at skulle stå på AF og være aktivt jobsøgende - Det var man så ikke, da det er at krav fra A-kassen at man gør.
Og så var det lige jeg kommenterede det med "Hvis man nu lige har solgt en virksomhed - Så har man nok også fået nogle penge ud af det og formentenlig endda nok til at man ikke gider/vil/har brug for dagpenge fra A-kassen..." I det tilfælde er man nok ret ligeglad med A-kasse og hele den offentlige mølle..."
Så jeg kan desværre ikke anbefale dig nogen steder at melde dig ind - Bortset fra Amino, men her er du allerede
.
/Jesper