Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kom-igang-lån - har I fået dem?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Til informatione.

Vi er åbentbart en af de få virksomheder det er lykkedes for.... men ikke uden problemer!

Kom-i-gang lånet var skræddersyet til mig. Jeg har noget gammel gæld fra tidligere forsøg med opstart, har ingen ejenkapital da den blev brugt på at skubbe mit nuværende projekt igang.

Jeg henvendte mig først til den nordjyske udgave af kom-i-gang lånene (Dronninglund Sparekasse), men svaret var at de ikke kunne vurdere projektet, og derfor afviste mig. Jeg er sikker på at kigger du på deres "kunder" finder du fiskere, kioskejere, solcentre, og ingen innovative virksomheder. Konceptet med at regeringen får nogle banker til at administrere lånene skulle vel også betyde at bankerne forpligtiger sig til at kunne vurdere projekterne der kommer ind, og ikke blankt afviser forslagene fordi de ikke har kompetencen til at vurdere dem.

Jeg var senere med et Connect-Danmark arrangement hvor Nordea sad med i udvalget. Efterfølgende kontaktede jeg personenn og spurgte direkte om de ville støtte projektet (vi havde på det tidspunkt udviklet produktet, og havde testkunder kørende osv).
Primært pga. hans deltagelse i ConnectDanmark arrangementet var han interesseret i at fortsætte snakken fordi han også troede på idéen.
Jeg har meget lidt til overs for min nuværende bank (Sparekassen Himmerland) som i den grad har vendt mig ryggen i denne fase. (Nogle banker er bare ikke iværksætter venlige!!!), så min plan har hele tiden været at skifte til Nordea - men jeg vil understrege at det ikke er sket endnu.
Nordea "Ser Gerne" at jeg skifter - men det har ikke været et krav.

For at opnå kom-i-gang lånet sendte Nordea et brev til min bank hvor de spørger hvorvidt jeg er "kreditværdig". Det skal dog forståes blødt idet de ikke kigger på hvad der står på mine bankbøger, men hvorvidt jeg smider penge væk til højre og venstre, har dyre kreditkort og et stort egetforbrug.

Efter at Nordea har godkendt mig, er de flyttet over på min side af bordet - der er bl.a. sket en del ændringer i firmaer op til starten hvor Nordea har været med, og de forstår iværksætteren og de problemer og ting og sager som jeg oplever, hvilket er en kæmpe fordel i enhver virksomhed.
Om det er Nordea, eller min bankrådgiver skal være usagt, men jeg kan kun rose Kom-i-gang lånene og Nordea....

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Får i nok ud af Jeres investeringer i it ???
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 14:36

Hej Amino''er

Jeg har personligt meget dårlige erfaring med Nordea. Da jeg forsøgte at få et lån igennem til en halv mio. hvoraf jeg selv kunne komme med de første 150.000 blev jeg nærmest smidt ud af banken. Det første jeg blev mødt med, var en blanket med cirka 15 forskellige dokumenter som jeg skulle møde op med - bare for at få en samtale!!!
Da jeg derpå kort nævnte beløbsstørrelsen, og min egen muligheder for at stille garanti, for den edikkesure bankrådgiver, fik jeg den besked, at det GAD de ikke beskæftige sig med, da de altid skulle have mindst 50 pct. i sikkerhed.
Jeg har i stedet taget kontakt til Farsø Sparkasse, hvor de kører med opstartslån. Der tog de sig i det mindste den ulejlighed at læse min forrentingsplan igennem, og de har givet mig en hensigtserklæring på at komme med finansieringen, så snart jeg har fået en del kundekontrakter på plads. Jeg har ikke kontaktet dem igen, men da jeg efterhånden har en pæn lille kundekreds bagved mig må det vist snart være tid
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:40

Jeg kan sådan set godt forstå at bankerne vil se diverse budgetter, regnskaber etc. i forbindelse med udlån til virksomheder. Men at de vil have sikkerhed for hver en krone pisser mig lidt af. Ideen med de nye lån skulle jo netop være, at de blev mere risikovillige da staten garanterer for de 75%.

Jeg har faktisk snakket med René''s bankmand, og han virker sgu til at være lidt mere skarp og risikovillig end gennemsnittet! Jeg håber ihvertfald at snakken fører videre. Så indtil videre har Nordea, som eneste pengeinstitut, fået en lille stjerne i min bog.

At finde et fornuftigt pengeinstitut hører absolut til en af de større udfordringer som iværksætter...

/Carsten
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 09:32
Dato: 10/12/2005 3:40:25 PM Forfatter: Carsten Jacobsen
At finde et fornuftigt pengeinstitut hører absolut til en af de større udfordringer som iværksætter...
/Carsten

Det er, som Rene og dig har fundet ud af, rådgiver som er vigtig.  Derfor skal man prøve forskelligt afdelinger. 

Jeg er meget tilfreds med Nordea, har en kanon rådgiver som er meget dygtig.  Vi låne lidt mere penge end "almindeligt" iværksætter gøre, og kun ikke gøre hvad vi gøre uden deres/hans "hjælp".fficeffice" />
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Skrevet kl. 09:51

Jeg kan ikke lade være med at fortælle historien fra min oprindelige bank for at understrege pointen.

Da jeg ville starte dette projekt op, var det første jeg gjorde at kontakte min bankrådgiver i Sparekassen Himmerland.
Hun var med på idéen - vi skulle have 2 investore med og banken skulle stille en kassekredit.

3 måneder senere havde vi en investor, 1 test-kunde, en "forhandler", og var godt på vej med anden investor.
Men så fik jeg ny bankrådgiver, og nu var meldingen - De ønskede IKKE at støtte projektet under nogen omstændigheder!
De kunne desuden ikke forstå at det var et problem at de selv havde sagt god for det 3 måneder tidligere, og at de investore jeg snakkede med ville springe fra fordi min bank havde vendt mig ryggen.

Det er DEN største udfodring mit firma har haft - det er meget svært at finde investore uden en bank i ryggen.

Banken har siden trukket lidt i land, og snakket om misforståelser osv.

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Find flaskehalsene i dit it - 24/7
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:30
Når jeg læser de her indslag kan jeg naturligvis genkende det hele fra min egen situation. Jeg har mistet al respekt for banker, og for statens evne til at strukturere iværksætterordninger overhovedet. Jeg har accepteret at man nok er en slags 'uønsket' kunde som iværksætter.

Men mest af alt tænker jeg på et råd fra en bog jeg har liggende, et råd fra en stor amerikansk forretningsdrivende:

"Lån når du kan, ikke når du skal"

Man skal ikke bygge sine planer på et behov for at låne penge, men hele tiden holde udkig efter muligheder for at få gode låneordninger i hus. Nogle gange også selv om man ikke har brug for dem! Min bank blev vredet og vendt til at låne mig en smule startup kapital, og det kan jeg nogenlunde klare mig med. Men selv om jeg har det jeg skal bruge p.t., så taler jeg lig ehurtigt med enhver der lader til at være en lånemulighed.

Gæld eller ej, man kan ikke have få for mange penge at arbejde med som selvstændig....
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Skrevet kl. 10:50

Jeg kan ikke være mere enig !

Et typisk eksempel er at man skal bruge f.eks. 1 mio til udvikling af et produkt, og regner derefter med at man kan sælge og markedsføre det for 500.000 inden man går i plus.
Straks låner man 1.5Mio ! Og man har INGEN overskud hvis der sker et nyt 9/11, eller indtrægning er langsommere og udviklingen tager 2 måneder længere.

Min egen guide-line er at låne de 1.5, og så få en kassekredit på det tilsvarende. Står man med forretningsplan og budgetter der viser at man ikke skal bruge kassekreditten er banken nogle gange nemmere at snakke med.....

Ang. kom-i-gang lånene så bliver de brugt. Min bankrådgiver Per fra Nordea har lige oplyst de har haft 4-5 møder i denne uge alene omkring kom-i-gang lån....

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Tilgængelighed er mere end servernedbrud....
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:57
Hvaaa.... Rene, du har da vist fået fat i den lange line iblandt os. Har du nogen tricks du vil dele? Eller din rådgiver?

Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Skrevet kl. 12:41

Tjaa - "den lange ende" er måske for meget sagt, men erfaringer vil jeg gerne dele ud af....

Jeg mener stadig at det er godt at have en bank med på banen fra første færd. De har rådgivere som kan hjælpe under hele opstartsfasen, og har desuden mange kontakter....
I en anden tråd blev der spurgt til netværk - den bedste er næsten bankmanden. De har en kæmpe berøringsflade i nærområdet, og er ikke bange for at bruge dem. Så man kan igennem bankmanden få kontakter og rådgivning af flere parter (og muligvis kunder....)

Som det er nævnt i denne tråd - det er vigtigt med den rette rådgiver. Per Frandsen fra Nordea er deres primære person til kom-i-gang lån og beskæftiger sig udelukkende med iværksætteri (og naturligvis hele vejen op til store successer).

Mit andet trin er revisor (og evt. advokat).
Til min store overraskelse er de store revisorselskaber helt med på Iværksætter bølgen. Jeg har kontakt til både Price WaterhouseCoopers og BDO scanrevision som er meget meget venlige overfor os. Det er naturligvis med udsigt til fremtidig samarbejde osv. men stadigvæk.
Revisor og advokat har samme plus funktion som bankrådgiveren - de kender en masse firmaer / personer. Og de vil også gerne prøve idéen af på andre og er meget interesseret i at skabe kontakt mod at de kan få lidt mere indsigt i om idéen nu holder osv.
Igennem vores første bankrådgiver i Sydbank (Jørgen Hjort) - skulle vi præsentere idéen overfor en tekniker fra et firma i Vejle, og 1½ måned senere havde vi en kunde og en investor....

Næste skridt er investorene. Der er mange forhindringer her, og især det politiske kommer i spil. Vi har prøvet at komme ind hos et innovationsmiljø der er statsstøttet, og skal hjælpe folk som os. Efter mange måneder hvor vi gang på gang opfyldte deres krav, endte det med at de sagde nej fordi projektet nu var så fremskredet som det var.... Den rigtige forklaring var at de havde brændt fingrene på software projekter før og ville derfor ikke kaste sig ud i et nyt.

Jeg har i foråret fået kontakt til ConnectDanmark som også hjælper iværksættere. Det første trin er at de skal finde projektet interessant. Så indbydes alle medlemmer til en pre-springboard hvor man har 20 minutter til en præsentation og derefter er der dømt kritik for alle pengene - hvis man er rustet til denne process er det ekstrem værdigfuld information, er man ikke rustet eller har ikke gennemarbejdet sit projekt godt nok kan man godt lukke ned med det samme!
Næste omgang med ConnectDanmark er et egentlig springboard hvor der indbydes potentielle investore. Man laver sin nye præsentation og denne gang er der ikke en egentlig diskussion, men mere et forsøg på at finde hinanden.

Vi fandt selv pengene inden anden fase (vi blev af investore rådet til selv at finde pengene ....) så jeg ved ikke lige hvordan det foregår i praksis.

Hvis man står i fasen med investorene og f.eks. har brug for 1½ mio (f.eks. søger 3 investore på 500K hver), så er de alle positive overfor en mulig kassekredit på f.eks. 1mio som backup.
Desværre ser investorene også gerne at man som privat person kaster penge i det, hvilket kan være svært af praktiske årsager.
Vi gjorde det at en stor del af kassekreditten hæfter vi for personligt udelukkende for at vise commitment.

Er man ikke interesseret i at satse en krone - får man det rigtig svært....

Såfremt nogen stadig læser hertil vil jeg frygtelig gerne sende kontaktoplysninger på alle de personer jeg har været i kontakt med, og som jeg mener kan bidrage med noget positivt.

Det drejer sig om:
Sydbank Kolding - Erhvervsrådgivning
Innovationsmiljøer - HIH Herning o
Tilmeldt 1. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:50
Hej med jer...

Jeg har læst Jeres indlæg og jeg kunne rigtig godt bruge et godt råd fra jer... Det der kom-igang-lån vidste jeg for det første ikke var ! Men ja det ser ud til at jeg som sønderjyde ikke kan nyde godt af denne ordning.. Jeg er lidt i fortvivlelse lige nu - jeg har fået et mundtligt tilbud fra en bankrådgiver i sydbank - at han gerne ville finansiere min cafe. Jeg skulle bruge mellem 400 og 500.000 - og jeg fremlagde ideen for ham - som var lige noget for ham. Så kom der bare lige det - at jeg skulle snakke med en erhvervsrådgiver omkring sagen, da min cafe skulle ligge i flensborg - men - jeg kunne rolig gå i krig, han skulle nok finansiere mig - og sørge for at jeg blev flyttet fra min gamle bank - og over til sydbank.

Mit møde med erhvervsrådgiveren tog 1½ time og uh min ide var go - men jeg skulle snakke med deres afdeling i flensborg - og der tog jeg så hen og sad også der i 1½ time hvor de virkelig synes jeg var en god sælger og havde styr på mine ting...MEN....Sydbank finansierer som princip IKKE cafe og restuarantionsbranchen!!!

Så nu står jeg - og har meddelt min gamle bank at jeg er på vej væk - jeg har brugt 150.000 på en kassekredit fordi han sagde alt ok - den kræver min gamle bank selvfølgelig indfriet - og ja jeg er på jagt efter en ny bank!!

Sydbanks rådgiver svarer mig ikke - han har sikker lovet mere end han kunne holde!! MEn jeg forstår det ikke - ved siden af denne cafe har jeg en mindre importvirksomhed (ApS) - hvor jeg har penge stående i selskabet..... jeg har ingen dårlig økonomi men hvad sker der...

Hvad f.. skal jeg gøre....!!

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)