Til informatione. Vi er åbentbart en af de få virksomheder det er lykkedes for.... men ikke uden problemer!
Kom-i-gang lånet var skræddersyet til mig. Jeg har noget gammel gæld fra tidligere forsøg med opstart, har ingen ejenkapital da den blev brugt på at skubbe mit nuværende projekt igang.
Jeg henvendte mig først til den nordjyske udgave af kom-i-gang lånene (Dronninglund Sparekasse), men svaret var at de ikke kunne vurdere projektet, og derfor afviste mig. Jeg er sikker på at kigger du på deres "kunder" finder du fiskere, kioskejere, solcentre, og ingen innovative virksomheder. Konceptet med at regeringen får nogle banker til at administrere lånene skulle vel også betyde at bankerne forpligtiger sig til at kunne vurdere projekterne der kommer ind, og ikke blankt afviser forslagene fordi de ikke har kompetencen til at vurdere dem.
Jeg var senere med et Connect-Danmark arrangement hvor Nordea sad med i udvalget. Efterfølgende kontaktede jeg personenn og spurgte direkte om de ville støtte projektet (vi havde på det tidspunkt udviklet produktet, og havde testkunder kørende osv).
Primært pga. hans deltagelse i ConnectDanmark arrangementet var han interesseret i at fortsætte snakken fordi han også troede på idéen.
Jeg har meget lidt til overs for min nuværende bank (Sparekassen Himmerland) som i den grad har vendt mig ryggen i denne fase. (Nogle banker er bare ikke iværksætter venlige!!!), så min plan har hele tiden været at skifte til Nordea - men jeg vil understrege at det ikke er sket endnu.
Nordea "Ser Gerne" at jeg skifter - men det har ikke været et krav.
For at opnå kom-i-gang lånet sendte Nordea et brev til min bank hvor de spørger hvorvidt jeg er "kreditværdig". Det skal dog forståes blødt idet de ikke kigger på hvad der står på mine bankbøger, men hvorvidt jeg smider penge væk til højre og venstre, har dyre kreditkort og et stort egetforbrug.
Efter at Nordea har godkendt mig, er de flyttet over på min side af bordet - der er bl.a. sket en del ændringer i firmaer op til starten hvor Nordea har været med, og de forstår iværksætteren og de problemer og ting og sager som jeg oplever, hvilket er en kæmpe fordel i enhver virksomhed.
Om det er Nordea, eller min bankrådgiver skal være usagt, men jeg kan kun rose Kom-i-gang lånene og Nordea....
Med venlig hilsen
- René R. Nygaard
Får i nok ud af Jeres investeringer i it ??? |
Hej Amino''er
Jeg har personligt meget dårlige erfaring med Nordea. Da jeg forsøgte at få et lån igennem til en halv mio. hvoraf jeg selv kunne komme med de første 150.000 blev jeg nærmest smidt ud af banken. Det første jeg blev mødt med, var en blanket med cirka 15 forskellige dokumenter som jeg skulle møde op med - bare for at få en samtale!!!
Da jeg derpå kort nævnte beløbsstørrelsen, og min egen muligheder for at stille garanti, for den edikkesure bankrådgiver, fik jeg den besked, at det GAD de ikke beskæftige sig med, da de altid skulle have mindst 50 pct. i sikkerhed.
Jeg har i stedet taget kontakt til Farsø Sparkasse, hvor de kører med opstartslån. Der tog de sig i det mindste den ulejlighed at læse min forrentingsplan igennem, og de har givet mig en hensigtserklæring på at komme med finansieringen, så snart jeg har fået en del kundekontrakter på plads. Jeg har ikke kontaktet dem igen, men da jeg efterhånden har en pæn lille kundekreds bagved mig må det vist snart være tid ![]()
![]()