Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteregler fitnessmedlemskaber og bil

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Århus N
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i forbindelse med afslutningen på min uddannelse til serviceøkonom ved at lave en hovedopgave for Danmarks 3. største fitnesskæde der drejer sig om implementering af B2B i kæden.

Jeg mangler noget solid og brugbar information om reglerne for fitnessmedlemskaber. Jeg har tidligere set et par debatter på denne side, men siden at jeg er ret 'grøn' inden for skatteregler er der et par ting der forvirrer mig:

Nogle snakker om at man kan 'trække fra' i skat - hvad skal dette præcist sige - at fradraget bliver større for den enkelte medarbejder?

Derudover vil jeg gerne vide mere om reglerne inden for området, for hvis det alene drejer sig om hvorvidt medarbejderne beskattes af fitnessydelsen når de har modtaget den, kan virksomheden vel være ligeglad, dvs. at det er ikke fordi de kunne spare noget. Derfor går mit spørgsmål på om det alene drejer sig om hvorvidt medarbejderne skal betale skat af ydelsen eller om der også kan være andre direkte økonomiske fordele for virksomhederne?

Idet vi som kæde skal have en konsulent (undertegnede) til bl.a. at lave opsøgende salg, skal vi have anskaffet en bil til formålet. Også her er jeg ret grøn og vil derfor godt vide hvilke regler der er i lovgivningen på dette område, især med henblik på at bruge bilen til privat kørsel.

Jeg håber på jeres hjælp og siger tak på forhånd!

Frank Axelsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:34

Det er meget enkelt:

Hvis virksomheden betaler medarbejdernes fittness abonnement bliver medarbejderne beskattet af markedsværdien heraf. Dvs. det betragtes som løn til medarbejderne og derfor og kun derfor har virksomheden fradrag. Det er tilfældet lige så snart vi taler om Fittness uden for virksomhedens 4 vægge. Dvs. opretter virksomheden et fittness lokale internt i virksomheden udløser brugen/råderetten heraf ikke beskatning af medarbejderne.  Den harværet lidt oppe i vælten. Bl.a. Don Ø. har talt for at man liberaliserede reglerne men der er ikke sket noget.

Bruger du kædens bil til privat kørsel bliver du beskattet  af værdi fri bil.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Århus N
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:58

Hej Skattekonsulenterne,

det lyder super, tak for hjælpen. Det giver noget mere overblik.

Jeg er dog stadig i tvivl om det basale, og derfor kommer mit meget begynderprægede spørgsmål måske til at synes lidt dumt, men hvad skal der egentligt forstås med 'fradrag' - er det ud fra virksomhedens resultat og så trækker man det pågældende beløb fra? Fordi på denne måde er det jo så en klar fordel for virksomheden netop at benytte personalegoder som fitnessydelsen - det var i øvrigt mit indtryk at virksomhederne ikke kunne opnå en sådan skattemæssig fordel, men det kan de altså godt???

Siden at du skriver at ydelsen betragtes som løn, vil det så indgå under samme post som lønnen i virksomhedens resultatopgørelse?

Vh Frank

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09

Ja...vil være at betragte som en lønomkostning for virksomheden.

Fordel som fordel for virksomheden. Udgiften kan trækkes fra.......men det er jo trods alt en

udgiftspost for virksomheden.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:23

Ja og for virksomheden kan det næsten være hip som hap om de afholder en lønudgift kontant eller som et personalegode. Det samme med medarbejderne, med enkelte modifikationer: Der kan være medarbejdere som ikke bruger et Fittness abonnement meget - De bliver beskattet uanset hvad. Omvendt kan der måske opnås noget rabat på Fittness ved at lave en arbejdsgiverordning.    

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:27

Skattekonsulenterne:

Hvis virksomheden betaler medarbejdernes fittness abonnement bliver medarbejderne beskattet af markedsværdien heraf.

Markedsværdien?

Er det virksomhedens faktiske udgift til abonnementet, eller er det Fitness Centerets vejledende priser?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:39

Det er den besparelse/fordel medarbejderne har opnået ved at arbejdsgiveren afholder udgiften. Markedsprisen er som udgangspunkt den vejledende pris man selv skulle betale men der gives rabat hvis det kan godtgøres at centeret giver rabat til andre i lignende tilfælde hvor der er flere der går sammen i en kollektiv ordning.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:43

Er den ikke lidt svær at dokumentere?

Jeg ville - uden at have gjort de store overvejelser - beskatte medarbejderne efter den faktiske udgift for virksomheden. Men jeg kan godt se dit point.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:52

Det er jo et forhandlingsspørgsmål. Noget helt andet er så at de strammer reglerne for beskatning af personalegoder nu. Om det rammer her har jeg ikke overvejet men det kan man ikke afvise.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:25

Hvis du er interesseret i fradragsbegrebet generelt, kan du med fordel deltage i et af Regnskabsskolens fyraftensmøder.

Fitness er et meget debatteret og afprøvet område, så der er masser af information på SKATs hjemmeside, hvis du søger under Rådgiver på ordet fitness. Men aktuelt ville jeg i dit sted bruge lidt tid på at sætte mig ind i bruttolønsordningen, da det nok er her, der er flest fordele at hente = bedst mulighed for at sælge fitness til virksomheder.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)