Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriepenge

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg holder som bekendt foredrag og jeg er nu begyndt at udbetale mig selv løn fra mit selskab.
Skal jeg indbetale til feriekonto eller kan jeg slippe for det?

Dbh Martin

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:09

Som ejer behøver du ikke at betale ferie til dig selv.

FerieKonto er i det hele taget frivilligt - du er dog forpligtet til at sørge for at dine medarbejdere kan få adgang til deres feriepenge når de skal bruge dem.

Mange virksomheder benytter slet ikke FerieKonto, men ganske enkelt udbetaler løn som sædvanlig - også selvom medarbejderen holder ferie. Hvis vedkommende af en eller anden grund på et tidspunkt forlader virksomheden, så plejer man så at gøre det at de feriedage man har til gode, bliver omregnet til penge/dage og disse overføres til FerieKonto, så man ikke behøver at kontakte virksomheden når man holder ferie fremover.

De fleste kommuner gør det dog lidt anderledes (min kone var indtil for nogle måneder ansat under kommunen - så jeg kender møllen ) - her optjener man også ferie, men hvis man en dag skulle blive ansat uden for kommunen får du ikke dine feriepenge med dig - de bliver heller ikke overført til FerieKonto. Proceduren er så, at når man vil afholde noget af den optjente ferie, så skal man komme ned til kommunen med et stykke papir fra sin nye arbejdsgiver, som dokumenterer at man virkelig har tænkt sig at holde ferie, og så får man udbetalt sine feriepenge for de dage man holder ferie. Hvis man så ikke afholder dem alle sammen på én gang, så skal man igennem møllen igen næste gang man holder ferie....

/Jesper
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:18
Hej Martin,

Jeg havde engang et tidsbegrænset job, hvor der stod i "ansættelses"-kontrakten at feriepenge var inkluderet i den udbetalte løn. Med andre ord, hvis jeg ville have feriepenge måtte jeg selv lægge lidt til side af den løn jeg fik udbetalt.

Du kan vel lave en lignende kontrakt med dit selskab, vil jeg tro.

mvh Carsten
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:23

Hej igen Martin,

Er det med at du holder foredrag m.m. er det igennem dig selv som momsregistreret person?

Hvis det er det, så er det helt op til dig selv om du have feriepenge eller ej.
Så du behøver altså ikke.

Det er som tidligere skrevet først hvis du begynder at have ansatte, at du skal være opmærksom på at disse har krav på en eller anden form for feriepenge. Om den så er medregnet i lønnen eller bliver udbetalt via FerieKonto eller andet, det er sådan set op til hvad du syntes er lettest at administrere. 

/Jesper
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:04

Tusind tak for alle input, dem er jeg super glad for!

Dbh Martin
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)