Jeg holder som bekendt foredrag og jeg er nu begyndt at udbetale mig selv løn fra mit selskab. |
Som ejer behøver du ikke at betale ferie til dig selv.
FerieKonto er i det hele taget frivilligt - du er dog forpligtet til at sørge for at dine medarbejdere kan få adgang til deres feriepenge når de skal bruge dem.
Mange virksomheder benytter slet ikke FerieKonto, men ganske enkelt udbetaler løn som sædvanlig - også selvom medarbejderen holder ferie. Hvis vedkommende af en eller anden grund på et tidspunkt forlader virksomheden, så plejer man så at gøre det at de feriedage man har til gode, bliver omregnet til penge/dage og disse overføres til FerieKonto, så man ikke behøver at kontakte virksomheden når man holder ferie fremover.
De fleste kommuner gør det dog lidt anderledes (min kone var indtil for nogle måneder ansat under kommunen - så jeg kender møllen
) - her optjener man også ferie, men hvis man en dag skulle blive ansat uden for kommunen får du ikke dine feriepenge med dig - de bliver heller ikke overført til FerieKonto. Proceduren er så, at når man vil afholde noget af den optjente ferie, så skal man komme ned til kommunen med et stykke papir fra sin nye arbejdsgiver, som dokumenterer at man virkelig har tænkt sig at holde ferie, og så får man udbetalt sine feriepenge for de dage man holder ferie. Hvis man så ikke afholder dem alle sammen på én gang, så skal man igennem møllen igen næste gang man holder ferie....
/Jesper