Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af konsulentvirksomhed

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 22. Jun 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg starter d. 1/9 som freelance softwareudvikler og skal i den forbindelse have startet min egen virksomhed jeg kan fakturere min timer igennem. Sideløbende med det laver jeg også lidt produktudvikling, hvilket måske-måske ikke bliver til nogle softwareprodukter jeg kan afsætte på nettet. Jeg skal dog primært leve af at sælge mine timer.

Jeg har en lang række basale spørgsmål i forbindelse med opstart og drift af min egen virksomhed. Jeg bør sikkert søge professional rådgivning til nogle af dem, men det kan jeg bedre vurdere når jeg hører hvad I har at sige til dem.

Selskabsform Aps eller personligt ejet?

Jeg ser det som et lavrisiko foretagende hvor jeg ikke har brug for de store investeringer eller vil have nogen kreditorer/omkostninger af betydning.

Derfor ser jeg det ikke som noget problem at jeg hæfter personligt, da jeg næppe vil gå konkurs.Umiddelbart hælder jeg derfor  mest til personligt ejet - hvad mener i ?

På sigt kan jeg få en omsætning fra mine produkter, og der kunne det være rart at have begrænset ansvar i et aps i forhold til produktansvar. Så hvis jeg på et senere tidspunkt vurderer at jeg skal have dannet et aps, vil det have nogle skattemæssige konsekvenser eller omkostninger?

Beskatning

Hvis jeg vælger et personligt ejet selskab vil jeg skattemæssigt benytte mig af virksomhedsordningen. Er dette lige så godt som hvis jeg havde startet et Aps? 

Praktiske detaljer:

Jeg skal vel oprette en erhvervskonto i min bank til virksomhedens penge. Man hvad nu hvis jeg vil købe en computer på nettet og skal bruge Visa til dette? hvordan gør jeg dette rent praktisk? Skal jeg bruge mit privat Visa, også overføre penge fra firmaets konto til mit personlige visa eller hvad gør man helt praktisk?

Hvad med bogføring og fakturering? Jeg vil vel max sende 20 fakturaer om året så det kan jeg vil selv klare, men hvordan gores det rent praktisk. Hvad vil det sige at bogføre noget rent praktisk – og hvad skal jeg I givet fald bogføre hvis det er jeg bare lever af at sælge mine timer og vil fakturere max 20 gange om året? Er det noget jeg kan gøre i et regneark?

med venlig hilsen Steen

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:24
Du kan vel godt få et visa eller mastercard til din virksomhedskonto og så bruge det til køb på nettet!
Tilmeldt 22. Jun 06
Skrevet kl. 12:43
Ja, men Skandaibanken jeg har tænkt mig at bruge udsteder ikke Visa kort til erhvervskonti. Så hvis jeg vælger at bruge dem og således ikke får et Visa kort, hvor besværligt er det så at købe varer til firmaet rent praktisk? bliver der en masse regnskabsmæssigt eller skattemæssigt fnidder fnadder hvis jeg overfører penge fra firmaet til mit Visa kort ?

/steen

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Skrevet kl. 12:45
Skandiabanken henvender sig kun til private og ønsker ikke erhvervskunder! (jeg bruger dem selv, privat)

Så jeg ville nok overveje en anden bank, som fokusere mere på erhverv!

Tilmeldt 22. Jun 06
Skrevet kl. 12:54
ok, kan du anbefale en anden bank så?

/Steen

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Skrevet kl. 12:59
Nej, i firmaet bruger vi Nordea og BG Bank og dem vil jeg ikke anbefale...

Men der var en tråd om banker og deres service på et tidspunkt, så prøv at søge på det!

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 14:02
Dato: 7/24/2006 12:44:36 PM Forfatter: Brian Nielsen
Skandiabanken henvender sig kun til private og ønsker ikke erhvervskunder!

Nu har jeg selv en erhvervskonto i SkandiaBanken og synes måske du er lidt for kategorisk i beskrivelsen af bankens holdning til kunder:

"Du kan som virksomhed eller forening oprette en indlånskonto med samme attraktive rentesats som Alt i Et-kontoen. Du bliver automatisk tilmeldt Netbank, så du selv kan overføre til og fra kontoen. Du udskriver en ansøgningsblanket via vores hjemmeside under ”Løn og opsparing”, ”Likviditetskonto”, ”Renter og priser”. Udfyld, underskriv og send ansøgningsblanketten til SkandiaBanken sammen med de nødvendige bilag.
Det er ikke muligt for en virksomhed eller forening at få VISA/Dankort, checkes tilknyttet kontoen eller at låne penge i SkandiaBanken."

Ikke megen service men gode priser og renter.

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Skrevet kl. 15:10
Dato: 7/24/2006 2:02:07 PM Forfatter: Henrik Morell
Ikke megen service men gode priser og renter.

Okay, jeg skær dem måske meget over en kam, men ja servicen nærmer sig til tider det elendige, men priserne er rigtigt gode og det er derfor jeg er kunde der.

Men som nyopstartet virksomhed forventer man nok lidt hjælp og lidt service og så er skandiabanken ikke det rigtige valg.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:08

Jeg har svaret i nedenstående

Selskabsform Aps eller personligt ejet?

Jeg ser det som et lavrisiko foretagende hvor jeg ikke har brug for de store investeringer eller vil have nogen kreditorer/omkostninger af betydning.

Derfor ser jeg det ikke som noget problem at jeg hæfter personligt, da jeg næppe vil gå konkurs.Umiddelbart hælder jeg derfor  mest til personligt ejet - hvad mener i ? Helt enig. Du kan altid stifte et selskab når du syntes tiden er moden. Hvis du går konkurs uden det store tab får du angiveligt et underskud. Det underskud kan ikke bruges til noget i et selskab men personligt kan det modregnes i anden indkomst.

På sigt kan jeg få en omsætning fra mine produkter, og der kunne det være rart at have begrænset ansvar i et aps i forhold til produktansvar. Så hvis jeg på et senere tidspunkt vurderer at jeg skal have dannet et aps, vil det have nogle skattemæssige konsekvenser eller omkostninger? Umiddelbart vil omdannelsen være en skattepligtig afståelse hvis der er værdier eller opsparet overskud i virksomhedsordningen. Du kan dog skyde beskatningen over på aktierne i selskab ved at lave det som en skattefri virksomhedsomdannelse. Det koster lidt til vurderingsberetning m.v. men det er ikke alverden.

Beskatning

Hvis jeg vælger et personligt ejet selskab vil jeg skattemæssigt benytte mig af virksomhedsordningen. Er dette lige så godt som hvis jeg havde startet et Aps?   I hovedtræk ja. Der er enkelte forskelle men de er ikke væsentlige 

Praktiske detaljer:

Jeg skal vel oprette en erhvervskonto i min bank til virksomhedens penge. Man hvad nu hvis jeg vil købe en computer på nettet og skal bruge Visa til dette? hvordan gør jeg dette rent praktisk? Skal jeg bruge mit privat Visa, også overføre penge fra firmaets konto til mit personlige visa eller hvad gør man helt praktisk? Det kan du egentlig gøre som du selv vil i form af at bogføre den privat foretagne betaling som et indskud eller som et udlæg. 

Hvad med bogføring og fakturering? Jeg vil vel max sende 20 fakturaer om året så det kan jeg vil selv klare, men hvordan gores det rent praktisk. Hvad vil det sige at bogføre noget rent praktisk – og hvad skal jeg I givet fald bogføre hvis det er jeg bare lever af at sælge mine timer og vil fakturere max 20 gange om året? Er det noget jeg kan gøre i et regneark? Du kan godt gøre det i et reg

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 23:33
Dato: 7/24/2006 11:42:31 AM Forfatter:.Net freelancer
Hvad med bogføring og fakturering? Jeg vil vel max sende 20 fakturaer om året så det kan jeg vil selv klare, men hvordan gores det rent praktisk. Hvad vil det sige at bogføre noget rent praktisk – og hvad skal jeg I givet fald bogføre hvis det er jeg bare lever af at sælge mine timer og vil fakturere max 20 gange om året?

Hej Steen

Det rent praktiske med bogføringen er, at du skal have skrevet ned, hvad du har solgt en ydelse, at der er så og så meget moms og at din kunde skylder dig penge. Når du får dine penge, skal du have skrevet ned, at kunden ikke skylder mere men at pengene står på din bankkonto. Når du skal have penge til dig selv, skal du have skrevet det ned og at de ikke længere står på firmaets konto. Når der skal betales moms, skal du have skrevet ned, at du ikke længere skylder moms, men at penge trækkes fra din konto. Det er ca. hvad du skal have lavet af bogføring og så kommer der oven i, hvis du køber noget til virksomheden. Det er ikke voldsomt, men jeg kan alligevel anbefale, at du investerer tid i et kursus i det. Du har ikke skrevet i din profil, hvor du bor henne. I Københavnsområdet kunne du fx se på et kursus hos inloco.dk eller www.evu.dk. Ellers se hos dit lokale erhvervscenter.

Foruden de krav, skal du have skrevet dine betingelser for rykkere. I min standardfaktura står der, at der ved overskridelse af betalingsfrist pålægges 9 % rente.

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)