Ellers er summasummarum jo gratis for de første 300 bilag. Det er i hvert fald et udemærket program, og der kan være hjælp at hente både på Eksperten.dk og selvfølgelig her på Amino.
Jeg har selv forsøgt mig med SummaSummarum (den udgave som er "uden moms") og jeg må indrømme at jeg ved at flippe ud over flere ting. Akavet indtastning og opslag i kontoplan (fat i mus hele tiden), underlig opbygning af menuer...hvor udskriver man en balance, poster osv...synes bare ikke det er logisk opbygget som mange andre programmer. Og i det hele ret firkantet og uden muligheder for egen tilpasning. Det er så bare min oplevelse.
Jeg er også netop startet som selvstændig og blev pure afvist som erhvervskunde i Skandiabanken. Uagtet jeg er privatkunde der og kun skulle have en indlånskonto. Tja!
Når man kun har et 'mindre' bankbehov og gerne vil køre det on-line, kan jeg anbefale Basisbank.dk. Det absolut billigste (500 kr. pa.). De store banker kan ikke anbefales, de tager kassen for at have dig som erhvervskunde. I hvert fald når man tager dit behov i betragtning.
Jeg har hørt om en som kom til at sidde i gæld til skattevæsenet i årevis fordi han ikke havde styr på skatte- og momsbetaling, som faldt meget senere end indtaægten. De penge vare brugt da de stod til betaling. Ikke for at skræmme dig, men bare så du er opmærksom på sådanne faldgruber. Held og lykke ellers.