Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af medarbejder

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forleden opsagt en medarbejder.

Ellers én jeg var meget glad for, og som gerne gav et ekstra nab med, hvis det var nødvendigt.

Men så var det lige, at han havde meget svært ved at skelne mellem privat og arbejde. Hans ven ringede til min kone, og fortalte lange historier om min medarbejder. Jeg gjorde det klart for ham, at det så vi ikke gerne igen.

Så kom der sms´er fra medarbejderens telefon - som var arbejdsgiver betalt - fra hans nabo. Igen var de noget grænseoverskridende. Og igen til min kone.

Sidste gang ringede han og var fuld. Og igen fortalte han masser af ting, som var så langt over grænsen, at jeg faktisk ringede til politiet, og bad dem køre forbi. Og det var sgu igen til min kone han ringede!!

I hans ansættelseskontrakt står der at han har 7 dages opsigelse. Ikke nogen forbehold for overenskomster eller andet.

Han arbejder bla med kunder og med penge.

To dage efter episoden, kørte jeg ned på arbejdspladsen inden åbningstid, ventede på ham, og fyrede ham så. Jeg ville sikre mig, at han ikke var sygemeldt, ellers kunne jeg bare være kørt forbi ham, allerede dagen efter episoden.

Jeg synes ikke at jeg vil acceptere det skete, og var faktisk heller ikke sikker på, om han nu ville være sygemeldt i længere tid...

Derfor tog jeg beslutningen.

Nogle dage efter kom han ind og spurgte efter en kopi af ansættelseskontrakten.

Det må vel betyde, at han går gennem en fagforening (er ellers ikke medlem af nogen) eller gennem en advokat.

Spørgsmålet er nu, om jeg har handlet korrekt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40

Har desværre en lignende sag, som skal for retten her i maj måned.

Spørgsmåler er, om han er ansat som funktionær.

Hvis ja.....kan du regne med et kæmpekrav...på f.eks. opsigelsesvarsel, feriepenge, sygedagpenge, mangelfuld

ansættelsesbevis mv.

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 10:57

AV!

Lyder ikke til, at det er noget jeg skal se hen til med glæde.

Han er ansat som "ansættelseskontrakt for månedslønnet". Jeg har brugt en skabelon til denne kontrakt som jeg fik fra DANA, og har også tilføjet at han ikke er omfattet nogen overenskomst.

Vedr opsigelsesvarsel. Det står 7 dage i kontrakten, og han fik også 7 dage.

Feriepenge. Tja, de er indbetalt gennem min revisor, og går vel som de plejer:-)

Sygedagpenge? Han var jo ikke syg? Han var også forbi i går, og fortalte at han bliver selvstændig snarest.

Mangelfuld ansættelsesbevis? Håber jeg da ikke...

Jeg har læst mig frem til, at hvis medarbejderen er underlagt funktionærloven, kan jeg ikke underminere denne (med de 7 dages opsigelse).

Grunden til at jeg har sat opsigelsesfristen til 7 dage, er skam ikke at medarbejderen skal arbejde de 7 dage. De får mulighed for at smutte med det samme, som iøvrigt alle gør. Men den er sat til kortfrist, for at jeg ikke skal rammes økonomisk.

Skal der i ansættelseskontrakten fremgå, at det er tale om en funktionæransættelse for at det gælder?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:01

Det er arbejdsopgaverne, der er afgørende for, om din tidligere ansat er omfattet af funktionærloven.

Og det tyder det på han er ifølge din beskrivelse af hans job.

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 11:04

For fa.... da...

Kan jeg gøre noget for at ændre på sagen?

Hvis jeg fik giver medarbejderen den månedsløn som han så har krav på?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:09

Hvor lang tid har han været ansat?

Månedsløn+feriepenge

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:42

Hej

Du kan ikke bare sige at han er ansat under funktionær loven. Da der faktisk ikke er ret mange som er ansat under den idag. De fleste folk er ansat under individuelle forhold. Faktisk er det kun højt uddannede, som er direkte ansat under den.

Hvilket så betyder at alle forhold skal være beskrevet i kontrakten. Og at selvom der er en henvisning til funktionærloven, betyder det at denne kun er gældende ved det som ikke er beskrevet i kontrakten.

Man ser jo tit beskrivelser, som funktionær lign ansættelse, eller ansættelse der følger overenskomsten.

Men tror så heller ikke at man vil have held, med at forsvare en opsigelse på 7 dage, for at sige det pænt.

/Kenneth

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:47

Kenneth:
Da der faktisk ikke er ret mange som er ansat under den idag

Prøv at spørge HK om de deler din opfattelse. Stort set alle deres medlemmer er omfattet af funktionærloven!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:51

Hej Klovn

Ja det mener de, det er også derfor de taber mange sager.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09

Hmm..Kenneth..hvorfor mener du ikke, at vedkommende er under funktionærloven.

Jeg er faktisk ikke i tvivl, at han gør.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)