Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremtidsforskning

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt sikker på det er et emne der berører os allesammen, og som måske de fleste har tænkt på.

Mit indlæg her er som sådan ikke et spørgsmål, men mere et oplæg til at danne en slags fælles "database" for hvad begrebet fremtidsforskining dækker over, hvordan man skal navigere fra nu og ud i fremtiden og iøvrigt en lejlighed til at hvemsomhelst kan kommentere om emnet.

Jeg har søgt lidt på google (søg bare på "fremtidsforskning") og har fundet noget (og noget som koster mange penge at være medlem af) - men ingen af delene giver noget særligt indblik i emnet sådan som jeg selv forstår tingene bedst..

Det kunne blive en "supercool" tråd, hvis vi nu allesammen tømte vores hoveder for hvad vi hver især umiddelbart synes om dette område, og hvis vi kunne udveksle nogle ord og redskaber.

Altså: "Fremtidsforkning". Hvad synes, tror, håber, kan finde frem til og tænker du på nu?

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:33
Fremtidsforskning må jo være forskning i fremtiden, hvilket i bund og grund er noget vrøvl, da der i sagens natur ikke findes empirisk materiale at bearbejde.
Ordet forskning - modsat forestilling - implicerer, at der er tale om velargumenterede valide metoder, eller som minimum metoder, hvis usikkerheder lader sig måle eller beskrive.

Jeg har været til foredrag med fremtidsforskere et par gange, hvor vi bl.a. fik forklaret, hvordan de går metodisk til værks, når de skal forudsige fremtiden.

De forklarer det således, at de ser nogle "spor" i historien og i nutiden og antager, at disse spor fortsætter i samme retning. Et klassisk eksempel på den slags spor er den velkendte "Moores lov" som forudsiger en fordobling af det antal beregninger en computer kan foretage pr. tidsenhed over 18 mdr. "Loven" er blevet til ved at kigge tilbage, se en linie, og så tegne den videre ind i fremtidens koordinatsystem.

Problemet med fremtidsforskning - eller usikkerhederne omkring den - opstår, når der sker uforudsete ting, som griber ind i det forudsagte "spor".

Jeg synes selv, jeg har lidt svært ved at forholde mig praktisk til fremtidsforskningens resultater i det daglige, men nu bedriver jeg jo heller ikke noget, som er afhængigt af at udviklingen tager en bestemt retning.

Ved udviklingen af innovative produkter, vil man jo nok forsøge at skue ind i fremtiden, for at kigge efter, om produkterne kan forventes afsat, og dér tror jeg da, metoden med at "lægge spor" er anvendelig - når blot man husker usikkerhederne.  Man skal også huske, at det produkt, man så lancerer i den gyldne fremtid - hvis det virkelig er et godt produkt - også vil  få indflydelse på fremtiden. 
Et klassisk eksempel på det vil kunne være krigsmateriel:
Engang i sidste århundrede gav man sig til at blive bedre og bedre til at sprænge ting i luften. På et tidspunkt havde nogen fundet på en metode, så man kunne sprænge så meget i luften i ét hug, at der stort set ikke var mere tilbage. Hvis disse produkter var blevet bragt i anvendelse, ville de nok have knækket grafen for udvikling af krigsmateriel for en tid.

Et andet problem med "spor" metoden er mætning. Igennem de seneste år har vores digitalkameraer kunnet præstere stadig flere megapixels. Billedets opløsning har været kameraernes svageste punkt, så når man kunne levere et kamera med højere opløsning end den tidligere model, var det i sig selv nok som salgsargument. Nu er et kamera med god opløsning tilgængeligt i et rimeligt prisleje, hvor de fleste vil kunne være med. Derfor er det ikke længere afgørende om et kamera har 4,3 eller 5,2 megapixel. Det kan have langt større betydning, om der sidder en ordentlig optik på kameraet, om det er lille, om batteriet holder i lang tid, om det kan filme video baglæns i sorthvide 6-kanter osv. Megapixel-parameteren er stort set mættet. (Selvom 10 m-pix ikke var at foragte )

Vores mulighed for at skue ind i fremtiden - eller forske i den for den sags skyld - ligger altså i at kunne tolke fortiden og nutiden korrekt, kombinere det med vores sunde fornuft tilsat en knivspids tro på vores egne evner til at påvirke udviklingen.

Spændende emne - i øvrigt, David

Med gode tirsdagshilsner

Hans
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:53
jeg kendte intet til emnet, men Hans'' indlæg er utrolig spændende og beskriver godt hvordan det fungere.

Jeg synes det lyder rigtig spændende, og det må helt sikkert også være et spændende emne.

Jeg har dog meget svært ved at tro at deres resultater bliver noget i nærheden af præcise, med mindre de kun ser kort ud i fremtiden.

Hvis det skal bruges i praksis vil jeg mene det kunne være som en guide og en ide til hvordan det vil se ud i fremtiden for bestemte ting og sager, dog bare dokumenteret istedet for et rent gæt.

men håber der kommen en masse gode indlæg synes emnet lyder rigtig spændende.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:23
- øh, sagde Moore ikke at det var antallet af transistorer i microprocessorer der ville blive fordoblet hver 18. måned?

Nå, til sagen.

Ja, det er et interessant emne. Generelt har jeg ikke den store fidus til fremtidsforskere - især ikke den slags der sidder på universiteterne med næsen i bøgerne. For mig er det mere interessant at høre en udlægning fra folk der har fingrene i mulden.

Når man snakker om fremtidsforskning tror jeg også at man skal skelne mellem nær og fjern fremtid.

Nu er jeg IT nørd, så der ligger mit fokus. Hvis jeg ser tilbage på de sidste 20 års udvikling af PC''en, så må jeg sige at vi har ikke set meget nyt. Vi har set mere af det samme - PC''eren er blevet hurtigere, men grundlæggende bygger en PC på samme teknologi som for 20 år siden. Teknologien er godt nok blevet finpudset meget kraftigt, og optimeret i en nærmest ekstrem grad, men grundlæggende har vi ikke set meget nyt.

Det samme gælder faktisk også software. Siden første version af Windows, hvor vi blev vant til et grafisk miljø, har vi ikke set den store revolution. Kun optimeringer og forbedringer af eksisterende teknologi.

Hans skriver også om at digital kameraer får højere og højere opløsning (megapixels). Det er jo i sig selv ikke innovation - det er optimering og videreudvikling.

Med disse eksempler der det (relativt) let at spå om udviklingen i nær fremtid indenfor IT verdenen - hvis man ser IT verdenen isoleret.

Hvis vi tager de store briller på, stadig indenfor IT verdenen, så er det nye vel den integration der er begyndt mellem IT og vores "husholdnings"-produkter. Jeg tænker på MP3 afspillere, harddisk videorecorders, netradio, hjemmenetværk etc. Man kalder dem for konvergensprodukter. Her er der basis for at spå om fjern fremtid, uden at det bliver en "mere af det samme" spådom.

Den vil jeg dog ikke kaste mig ud i her og nu

Fremtidsforskning (pudsigt ord, som Hans skriver) er ret interessant. Men kan vi bruge det til noget?

Ha'' en go dag!

/Carsten
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 13:29

Det kunne være jeg også lige selv skulle give mit besyv med i debatten

Først og fremmest synes jeg at emnet er superspændende! Det er nok rigtigt hvad Hans Kjer siger, når han mener at det bestemt ikke kan være nogen eksakt videnskab - men at det er noget vrøvl, dét tror jeg ikke. Den ting som alle tider har haft tilfælles er vel netop fortid og fremtid og det der har ført fra det ene til det andet. På den måde tror jeg sagtens man vil kunne kondensere sig frem til et bud der med god tilnærmelse kan fortælle noget om hvordan fremtiden vil blive.

Jeg har som sagt googlet lidt rundt for at se hvad jeg kunne finde om emnet. Det umiddelbart nok mest "professionelle" sted er Instituttet for Fremtidsforskning: http://www.cifs.dk/ Her er den store ting "The Dream Society" der er skrevet af en dansk fremtidsforsker Rolf Jensen (hedder han vist) - og så dét at tænke i worst- og bestcase scenarier. Drømmesamfundet skulle være det næste der kommer efter informationssamfundet, på den måde, at når vi nu har så stor adgang til information som vi har idag, så bliver det næste at kunne sætte den sammen til forestillinger vi kan drømme om, samt at produkter i fremtiden vil skulle markedsføres ved at appellere til forbrugerens drømme. Dét der slår mig ved at læse på den hjemmeside er, at The Dream Society er det ENESTE de åbenbart har "forudset". Der er ikke noget der kommer bagefter eller som opstår sideløbende med. Derudover er scenarie-tænkning en lidt gammel ting (vistnok opfundet af Shell i 60'erne). Og til sidst, så koster det 49.000 DKK ex moms om året at være medlem i det institut(!). Bottomline er, at jeg synes det lugter lidt af at ville forme fremtiden i en bestemt retning, frem for at "forudse" flere mulige udfald. 

En anden hjemmeside er http://www.fremtidsforskning.dk/ Her er der en hel del information man kan læse om diverse emner, som de åbenbart synes skal tages med i begrebet - og bare dét at man kan komme ind fra internettet og måske blive klogere, synes jeg er en klar fordel frem for den lidt mere "loge-prægede" struktur det forgående institut synes at have. Det eneste minus ved denne hjemmeside er at det er skrevet i sprog der får mig til at krumme tæer (det er langt fra særligt pædagogisk).

Så fandt jeg en artikel (som det eneste jeg har kunne finde) der beskriver fremtidsforskning i en helhed: http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=10988 Her nævnes ordet "trends" en del gange - men alt i alt ret uklart hvad det egentlig handler om..

Alt i alt synes jeg det er ret dårligt det materiale jeg har kunne finde - som at man har gjort meget ud af at holde sin viden tæt til sig og i det hele taget har gjort sig umage for at formulere sig så kluntet som muligt. Det er derfor jeg nu godt kunne tænke mig at tage emnet "ned på jorden" her, så der måske bliver en mulighed for at begrebet fremtidsforskning kunne blive et reelt anvendeligt begreb i stil med markedsføring odsl.

Jeg vil også lige benytte lejligheden til at spørge om hvor stor interesse der mon findes blandt folk derude for emnet? Og om der mon er nogen der kunne få lyst til at gå videre med det, måske i form af at oprette en lille forening for "almindelige" enthusiaster..?

Iøvrigt, tak til Hans og Carsten for glimrende indlæg

Mvh David
-

Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:19
Dato: 8/23/2005 1:29:26 PM Forfatter: davidchristensen
Jeg har som sagt googlet lidt rundt for at se hvad jeg kunne finde om emnet. Det umiddelbart nok mest 'professionelle' sted er Instituttet for Fremtidsforskning: http://www.cifs.dk/ Her er den store ting 'The Dream Society' der er skrevet af en dansk fremtidsforsker Rolf Jensen (hedder han vist) - og så dét at tænke i worst- og bestcase scenarier. Drømmesamfundet skulle være det næste der kommer efter informationssamfundet, på den måde, at når vi nu har så stor adgang til information som vi har idag, så bliver det næste at kunne sætte den sammen til forestillinger vi kan drømme om, samt at produkter i fremtiden vil skulle markedsføres ved at appellere til forbrugerens drømme. Dét der slår mig ved at læse på den hjemmeside er, at The Dream Society er det ENESTE de åbenbart har 'forudset'.

når det kommer til fremtidsforskning så er cifs.dk nok et af de bedste steder at kigge i retning af. mht "the dream society" så udgav instituttet en bog med denne titel i 1999. denne bog beskrev en tendens som var sket eller som var under afvikling.. denne bog er udemærket, men det i leder efter er nok efterfølgeren til "dream society"; nemlig CreativeMan.

CreativeMan er som sagt udgivet af instituttet for fremtidsforskning og er virkelig anbefalelses værdig. den er udgivet i februar 2005, så den er helt up to date.. jeg kan give et lille eksempel på en af de tendenser som de "forudsiger" vil præge fremtiden og dens produkter (jeg er ikke sikker på at jeg har husket det korrekt, så bær lige over med min forklaring):

folk har i dag og i fremtiden mindre tid. samtidig kommer der flere og flere underholdningstilbud. men vi har stadig sure pligter som skal klares.. bogen siger så forbrugerne i fremtiden i langt højere grad vil gå efter en speciel type produkter. dette er produkter som falder i hak med følgende beskrivelse:
de opgaver som man ikke har nogen personelig interesse for og bare vil have klaret.. for mig vil det f.eks. være rengøring, bilvask, vedligeholdelse af huset, slå græs, indkøb af dagligvarer osv. osv.. sådanne ting gider jeg ikke spilde min dyrebare fritid på. det er ikke ting jeg syntes at sjovt at lave og de tager alle relavtiv lang tid. det er opgaver som disse at jeg som fremtidig forbruger vil have produkter til at løse.. jeg vil ikke bruge 5 flade minutter på at sætte mig ind i noget produkt der kan klare disse ting.. det er opgaver jeg slet, overhovedet på ingen måde vil tænke på eller bekymre mig om.. jeg vil betale et beløb (tilmed et meget stort hvis det er nødvendig) for et produkt, pakke produktet ud af kassen og trykke på tænd kanppen. og så er det det. derefter vil jeg forvente aldrig mere at skulle tænke på at slå græs, rense bilen eller poolen.  (et eksempel på dette er Martins dyrtindkøbte Robomov automatiske græsslåmaskine eller årstidennes koncept)
kort sagt; det skal klare opgave, det skal fungere uden at gå i stykker, det skal give mig frihed og fritid. til gengæld betaler jeg gerne regningen for det.
grunden til dette er at forbrugerne bliver mere kreative og derfor gerne vil have tid til at udfolde sig kreativt (synge, male, være iværksætter, SEO optimere eller hvad man nu selv syntes er sjovt og kreativt). afstanden mellem ting man gerne vil og ting man ikke vil bliver altså større og derfor opstår der behov for nye produkter til at tage sig af alle de kedelig ting.

overdrivelse fremmer selvfølgelig forståelsen og jeg er ikke sikker på om jeg har husket dette helt korrekt.

men det er ting som dette der står i bogen. selvfølgelig bedre underbygget end jeg har gjo
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 15:47

Hej Kristian. Tak for dit svar.

Så vidt jeg ved, så omhandler begrebet "Creative Man" ikke helt det du beskriver - selvom du meget vel citerer deres bog. Begrebet har iøvrigt været omløb i et godt stykke tid, og beskriver et verdenssyn og måde at opfatte sig selv på, som nogle har gjort det i århundreder. Der er altså for mig at se ikke noget fremtidsforskning i dét..

Ligesådan med at vi alle ønsker os at græsplænen kan slå sig selv - det tror jeg man har tænkt lige siden græsplænen blev opfundet (hvornår det end er).

Jeg må indrømme, at jeg har lidt på fornemelsen, at CIF er en varm kartoffel (de har det umiddelbart med at finde gamle kartofler og varme dem op så de kommer til at virke appetitlige. Og tilføjer man prædikatet "fremtidsforskning" til kartoflen, så kommer det hele til at virke som noget spændende - men i VIRKELIGHEDEN er det nok bare omformulering af gamle ideer).

Med andre ord, så er den hjemmeside meget fattig på at forklare og formidle deres metoder - derimod er det mere deres egne gode ideer de selv synes kan promoveres under et spændende emne.

Jeg synes altså at fremtidsforskning er spændende, men hvis jeg må være så nonchelant at sige, at jeg synes sgu lidt at det "mest førende" institut på området koger noget tynd (men velsmagende) suppe på emnet - og, at emnet fortjener meget mere, end at nogen tjener penge på det. Det er derfor jeg gerne vil høre hvad andre egentlig har at sige til tingene; hvis jeg vil vide cif''s mening, så kan jeg jo bare melde mig ind (hvis jeg havde 49.000 kr. til den slags ting)..

Tilmeldt 27. Apr 05
Skrevet kl. 16:23

hej

nej det er ikke det CreativeMan handler om. det var et eksempel på hvad der står i bogen. problemer er bare at jeg ikke har bogen ved mig og derfor ikke husker den korrekt.
bogen er måske ikke velegnet som et diskussionsemne om fremtidsforskning men jeg vil stadig mene at den giver nogle meget velovervejede bud på hvordan fremtidige tendens ser ud. hvis du er i tvivl kan du jo selv læse den og se hvad du mener. har endnu ikke snakket med en eneste som ikke har været positivt overrasket. måske er det ikke state of the art fremtidsforskning (hvem kan levere det), men det er et rigtig godt udgangspunkt for dem som gerne vil have et bud på fremtidstendenser uden selv at begynde på at udføre egne analyser og studier.
jeg opfattede tråden som et sted hvor man kunne finde bud på hvad fremtidens tendenser og forbrugsbevægelser ville være, men kan nu læse at du søger en teoretisk forklaring af begrebet og dens metoder, så mit indlæg var nok lidt offtopic.

mht. metoder til at fremtidsforske så tror jeg ikke du finder noget du kan bruges til noget. det kan jo i sagens natur ikke lade sig gøre, da ordet er selvmodsigende (som Hans også er inde på). så det er ikke for at være pessimistisk men jeg tror at du skal forvente at alle steder der foretager "fremtidsforskning" holder kortene tæt på kroppen da det jo er ekstremt dyrt. et bud på en side kunne være;
http://www.future-studies.com/ som dog blot er et arkiv der ikke længere opdateres, men på hans nye side er der måske noget; http://www.nickbostrom.com/

men stedet hvor selve begrebet fremtidsforskning og dets metoder diskuteres tror jeg du får meget svært ved at finde.

min personelige holdning til hvad "begrebet fremtidsforskining dækker over" kan vist betegnes som ikke eksisterende. muligvis fordi jeg ikke ved noget helt konkret om metoderne der bliver benyttet. sorry, men jeg interesserer mig kun for hvilke "resultater" eller "tendenser" der kan/bliver spottet ud fra "fremtidsforskning".

håber ikke jeg lavede kludder i hele dit indlæg

BTW så siger wikipedia følgende om emnet; http://en.wikipedia.org/wiki/Future_studies

mvh
kristian kiehn holst

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 16:46

Hej Kristian. Tak for dit gode svar og links! Og nej, dit indlæg var ikke spor off-topic - jeg måtte bare lige kommentere..

Jeg må kigge på de links du har sendt.

Jeg har iøvrigt brugt eftermiddagen på at ringe rundt til "fremtidsforskere" og høre hvilken mening de har til min ide om, at lave en slags forening for emnet. CIFS vidste det ikke helt, men gav mig et nummer til en jeg skulle ringe til, en anden ville ikke deltage med mindre han kunne tjene penge på det (fair nok, men ikke helt i den ånd jeg har tænkt mig) og en tredje, formand for tænketanken CEOPS gav mig tilgengæld god respons og nogle links, selvom han selv ikke har tid.. (endnu - jeg må bare overbevise folk).

Jeg vil gerne stille mit spørgsmål igen (måske lidt mere tydeligt denne gang): Er der nogen her der i sin vildeste fantsi kan forestille sig at være medlem af, lad os sige, Foreningen for Fremtidsforskning, som skal være møntet på at formidle emnet til sådannogle "småfolk" (sorry) som os?

Kom endelig med mere "off-topic", s''il vous plaiz

Tilmeldt 27. Apr 05
Skrevet kl. 16:55
hehe ok, så forstår jeg bedre hvad det er du har i sinde. men nu skal jeg lige være helt sikker:
1 skulle en sådan forening give bud på trends osv.? f
2 fortælle andres bud på trends osv. (som f.eks. innovationlab.dk og cifs.dk)
eller
3 skulle der diskuteres hvad begrebet dækker over samt hvilke metoder der anvendes?

hvis det er det sidste så er det nok et must at sitet er på engelsk da efterspørgslen ellers er meget lille.. hvis det er 1 eller 2 (måske 3), kunne jeg sagtens forestille mig at være medlem.

du kan evt. også prøve at ringe til innovationlab.dk

mvh
kristian

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)