Jeg er helt sikker på det er et emne der berører os allesammen, og som måske de fleste har tænkt på. Mit indlæg her er som sådan ikke et spørgsmål, men mere et oplæg til at danne en slags fælles "database" for hvad begrebet fremtidsforskining dækker over, hvordan man skal navigere fra nu og ud i fremtiden og iøvrigt en lejlighed til at hvemsomhelst kan kommentere om emnet.
Jeg har søgt lidt på google (søg bare på "fremtidsforskning") og har fundet noget (og noget som koster mange penge at være medlem af) - men ingen af delene giver noget særligt indblik i emnet sådan som jeg selv forstår tingene bedst..
Det kunne blive en "supercool" tråd, hvis vi nu allesammen tømte vores hoveder for hvad vi hver især umiddelbart synes om dette område, og hvis vi kunne udveksle nogle ord og redskaber.
Altså: "Fremtidsforkning". Hvad synes, tror, håber, kan finde frem til og tænker du på nu?
|
Fremtidsforskning må jo være forskning i fremtiden, hvilket i bund og grund er noget vrøvl, da der i sagens natur ikke findes empirisk materiale at bearbejde.
Ordet forskning - modsat forestilling - implicerer, at der er tale om velargumenterede valide metoder, eller som minimum metoder, hvis usikkerheder lader sig måle eller beskrive.
Jeg har været til foredrag med fremtidsforskere et par gange, hvor vi bl.a. fik forklaret, hvordan de går metodisk til værks, når de skal forudsige fremtiden.
De forklarer det således, at de ser nogle "spor" i historien og i nutiden og antager, at disse spor fortsætter i samme retning. Et klassisk eksempel på den slags spor er den velkendte "Moores lov" som forudsiger en fordobling af det antal beregninger en computer kan foretage pr. tidsenhed over 18 mdr. "Loven" er blevet til ved at kigge tilbage, se en linie, og så tegne den videre ind i fremtidens koordinatsystem.
Problemet med fremtidsforskning - eller usikkerhederne omkring den - opstår, når der sker uforudsete ting, som griber ind i det forudsagte "spor".
Jeg synes selv, jeg har lidt svært ved at forholde mig praktisk til fremtidsforskningens resultater i det daglige, men nu bedriver jeg jo heller ikke noget, som er afhængigt af at udviklingen tager en bestemt retning.
Ved udviklingen af innovative produkter, vil man jo nok forsøge at skue ind i fremtiden, for at kigge efter, om produkterne kan forventes afsat, og dér tror jeg da, metoden med at "lægge spor" er anvendelig - når blot man husker usikkerhederne. Man skal også huske, at det produkt, man så lancerer i den gyldne fremtid - hvis det virkelig er et godt produkt - også vil få indflydelse på fremtiden.
Et klassisk eksempel på det vil kunne være krigsmateriel:
Engang i sidste århundrede gav man sig til at blive bedre og bedre til at sprænge ting i luften. På et tidspunkt havde nogen fundet på en metode, så man kunne sprænge så meget i luften i ét hug, at der stort set ikke var mere tilbage. Hvis disse produkter var blevet bragt i anvendelse, ville de nok have knækket grafen for udvikling af krigsmateriel for en tid.
Et andet problem med "spor" metoden er mætning. Igennem de seneste år har vores digitalkameraer kunnet præstere stadig flere megapixels. Billedets opløsning har været kameraernes svageste punkt, så når man kunne levere et kamera med højere opløsning end den tidligere model, var det i sig selv nok som salgsargument. Nu er et kamera med god opløsning tilgængeligt i et rimeligt prisleje, hvor de fleste vil kunne være med. Derfor er det ikke længere afgørende om et kamera har 4,3 eller 5,2 megapixel. Det kan have langt større betydning, om der sidder en ordentlig optik på kameraet, om det er lille, om batteriet holder i lang tid, om det kan filme video baglæns i sorthvide 6-kanter osv. Megapixel-parameteren er stort set mættet. (Selvom 10 m-pix ikke var at foragte
)
Vores mulighed for at skue ind i fremtiden - eller forske i den for den sags skyld - ligger altså i at kunne tolke fortiden og nutiden korrekt, kombinere det med vores sunde fornuft tilsat en knivspids tro på vores egne evner til at påvirke udviklingen.
Spændende emne - i øvrigt, David
Med gode tirsdagshilsner
Hans