Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremtidsforskning

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig at se, personligt, er det nok netop nr. 3 jeg selv synes kunne være mest interessant, fordi har man styr på pkt. 3, så kan man måske regne de andre punkter ud.. Men det charmerende ved en forening er jo netop, at den kan bevæge sig i flere retninger afhængig af de tilknyttedes interesser.

Begrebet trends er noget jeg lærer meget om på min skole, og det er helt sikkert noget der indgår som ingrediens til pkt. 3 - jeg synes så umiddelbart selv at "trends" er på eneller anden måde et lidt hult og inkoncistent begreb - men det må jeg vist selv arbejde lidt med.

Ihvertfald, så synes jeg du rammer plet med dine forslag alt i alt

Jeg kigger på dit link.

Kristian, må jeg spørge, hvad laver du ellers?.. (jeg er bare nysgerrig nu du umiddelbart er den der viser sig at være mest tændt på ideen.. Du må også gerne svare "privat" hvis der nu er en grund til at du ikke skilter med det..)

Ihvertfald, tak. Vand på møllen - og det er sådan vandmøller fungerer (det bedste jeg lige kunne finde på)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 17:37
Begrebet trends er noget jeg lærer meget om på min skole
hvor går du da?

selv studerer jeg Design og Innovation på DTU (det er alt andet end en traditionel ingeniør uddannelse), hvis man skal sige det meget hurtigt så uddanner jeg mig til produkt og konceptudvikler. meget af det er ikke ting man kan lære og derfor gælder det om at lave en masse projekter hvor man kan få erfaring (nogle så måske en bil fra DTU der kunne køre 650km på en liter brændstof, det var nogle årgangen over mig der lavede den, og de slog maskiningeniørerne fordi "vi" har en kreativ tilgang til løsning af problemerne, modsat de fleste andre ingeniører).
derudover er jeg igang med at lancere 2 større netportaler, men sådan noget tager lidt tid at få stablet på benene, så der går nok en måneds tid før de bliver lanceret.

grunden til at jeg selv måske ikke interesserer mig så meget for punkt 3 er nok fordi jeg ikke ved spor om det. det problem jeg kan se er; hvem skal skrive om det hvis -stort set- ingen ved noget om det? men det er selvfølgelig derfor man kan have noget at diskutere

angående vores tidligere diskussion:
Ligesådan med at vi alle ønsker os at græsplænen kan slå sig selv - det tror jeg man har tænkt lige siden græsplænen blev opfundet (hvornår det end er).
Ligesådan med at vi alle ønsker os at græsplænen kan slå sig selv - det tror jeg man har tænkt lige siden græsplænen blev opfundet (hvornår det end er).
så vil jeg faktisk ikke mene at dette er korrekt, set som en tendens. lige dette eksempel er det måske ikke det bedste
det jeg vil frem til er at der er en stigende tendens til at folk vil betale mange penge for produkter og services som gør hverdagen lettere. det vil jeg faktisk påstå at man tidligere ikke har været villig til. specielt førhen og stadig en smule i dag er der en tendens til at folk hellere ville gøre arbejdet selv og derved spare penge. i dag handler det ikke om penge, men om tid.
et eksempel herpå er årstiderne (og alle de ander "kasser"). i bund og grund er det jo fordi folk ikke gider at gå i 3 forskellige supermarkeder og 3 special butikker for at hente de pågældende varer. ligeså vil jeg mene at det med at folk vil betale for at deres græsplæne automatisk bliver slået er en del af denne tendens. i 90erne tror jeg ikke du ville få mange til at betale 10000 kr for en automatisk græsslå maskine (måske en have traktor men det er noget andet). det tror jeg faktisk at der i dag er en del der vil (i mellemtiden har folk så desværre fået mindre haver, hvilket nok er en faktor der også spiller ind)..

hvis du spørger divers fagforeninger så vil du også finde ud af at deres medlemmer ikke længere er interesseret i lønstigninger. de vil hellere have mere fritid.. igen; der er en stigende tendens til at folk vil betale mange penge for produkter der giver dem mere fritid.

håber det giver mening

mvh
kristian kh

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 18:26

Hej Kristian. Jeg bor selv ude på DTU, på Kampsax Kollegiet hvis du kender det, netop fordi jeg også gerne ville læse design og innovation. Men jeg har desværre en ting med matematik, som jeg ikke helt dur' til - og på den baggrund, så er det nok fint at jeg ikke kom ind alligevel. Det er ihvertfald et spændende studie du har gang i! :)

Nu nævner du ting mht. fritid. Fritid er et relativt moderne begreb. Det er selvsagt, at folk vil optimere deres fritid, så de ikke bruger tid på ting de ellers kunne have undgået at bruge tid på - det er jeg helt enig i. Jeg kunne umiddelbart også godt tænke mig at man tænkte videre end det ved at tage de store briller på, og tænke over begrebet "arbejde" i forhold til "fritid". "Fritid" er iøvrigt et lidt forklejnet begreb - det lægger op til at betyde "den tid hvor man er fri" - men kan man ikke være det imens man går på arbejde? Kan ens arbejde ikke korrelere med de ting man nu engang synes man gerne vil bruge sin tid på? Der er altså lidt en grund til, at jeg er skeptisk overfor at arbejde med begrebet fritid, fordi det er, når det kommer til stykket, meget vagt deffineret.

Mht. fremtidsforskning, så handler det vel netop om at tage de store briller på og om for det første at overskue måde vi lever på idag, med de sociale og økonomiske konstruktioner der end måtte være - og så overføre det til et scenarie hvor man f.eks tænker sig til, at man overhovedet ikke går på arbejde i den forstand som vi tænker det idag. Måske kunne dét at slå græsset endda gå hen og blive til en værdi der har at gøre med at følge med i den rytme som tilværelsen nu engang har (altså, græsset gror og det vil man gerne tage del i)..

Jeg er ikke spor uenig i hvad du nævner, men jeg mangler selv lidt et redskab til at kunne finde de store briller frem - og måske til at få øje på ting, som ikke er blevet så "almene", så man lærer om den på universitetet (og undskyld, men af interesse har jeg også fået øje på noge mangler ved din uddannelse (men måske fordi jeg engang var lidt utilfreds med at jeg ikke blev optaget)).

Uanset, så er det tydeligt, at begrebet fremtidsforskning herinde får folk til at associere til ting, som er blevet nævnt i samme åndedrag. Det er altså umiddelbart ikke tendensen, at fremtidsforskning giver nogle redskaber til, at folk selv kan tænke videre.

Mht. begrebet fritid, så er det nærmest et begreb der ikke eksiterer i min verden. Jeg kan ikke se hvad det er jeg skulle være fri fra..? Alene af den grund ville jeg gerne forære dig nogle størrer briller - jeg har bare ikke lige nogen på lager

Tilmeldt 27. Apr 05
Skrevet kl. 20:06

ja jeg kender godt kampsax kollegiet. syntes også der var noget bekendt ved adressen i din profil. jeg vil meget gerne høre mere om de fejl/mangler der er ved uddannelsen? personeligt syntes jeg også der er et par fejl, dem kompenserer jeg for ved bl.a. at deltage i design seminarer (bl.a. det der hedder INDEX2005), starte et innovation og produktudviklings forum, læse diverse bøger udgivet af de mest succesfulde designfirmaer (nej, ikke gucci af armani, men "reele" produkt design virksomheder som IDEO). så jeg vil meget gerne høre kritik af uddannelsen. der er måske noget jeg har overset?

du har fuldstændig ret i din kommentar om fritid. ofte bliver forskellen mindre mellem arbejde og fritid. det er også en klar tendens (dette bruger de også en del sider på i CreativeMan, som jeg stadig syntes du skulle tage et kig på, jeg tror der er en del der kan bruges da den netop tager udgangspunkt i sociologi, økonomi og psykologi).
jeg vil heller ikke mene at der er nogen grænse mellem arbejde/uddannelse og fritid i mit liv og jeg kan derfor godt se at jeg har formuleret mig helt forkert højere oppe.. istedet for begrebet fritid skal der nok bare stå tid.
 "Det er altså umiddelbart ikke tendensen, at fremtidsforskning giver nogle redskaber til, at folk selv kan tænke videre"
det er en god formulering. jeg kan nu se hvad du mener når du skriver hvorfor du er interesseret i punkt 3. jeg havde mere forstået det som en udelukkende sproglig tilgang. (selvom der jo står noget andet i dit oprindelig indlæg -> de briller du vil give mig må vist så hellere være nogle læse briller ). Ideen med at finde frem til og diskutere disse "store briller" kan jeg 100% følge, omend jeg tror det bliver meget svært.

dette citat om tid har jeg længe ventet på at kunne bruge, selvom det ikke helt passer ind i diskussionen om fremtid;

Altså hvis nutid kun kan være tid ved at blive til fortid, hvordan kan vi da sige, at den er til, når årsagen til, at den nu er til, er at den snart ikke vil være til?
- filosoffen Augustin for ca 1600 år siden

mvh
kristian kh

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 21:19

Nu skal jeg jo passe på med at sige der er fejl ved din uddannelse, når det nu er jeg ikke kender til den daglige gang - men, jeg havde en ven der boede her på kollegiet, som læste til det sammen - og han var noget så u-kreativ som meget kan være. Jeg må blankt indrømme, at det har irriteret mig, at han kom ind når jeg nu ikke gjorde.. Men jeg vil så omformulere det til, at jeg synes der er nogle mangler i forhold til hvad JEG selv synes ville være optimalt.

En anden "fejl" er matematik. Ingeniører hægrer omkring matematikken - og jeg kan da selv mangle det af og til når jeg skal regne ting til et design eller en ide ud - men det er stadigvæk en ting der får mig til at krumme tæer ved at tænke på, at man bliver nødt til at kunne huske f.eks diskriminanten i hovedet for at kunne bestå en eksamen der kan få en videre ind på d&o-studiet (og jo, jeg har vist stadigvæk lidt traumer fra dengang jeg var til eksamen i matematik på adgangskursus og IKKE bestod. Sorry).
Men han introducerede mig da for nogle ting jeg ikke ville foruden at vide, som "morfologiskemaer" og topologisk optimering - på den måde er din uddannelse nok meget mere værd, end hvis man prøver på at "fornemme" sig frem til at være designer, som man typisk gør på f.eks Danmarks Design Skole.

Iøvrigt vil jeg ikke sige noget dårligt om din uddannelse; det er nok mere min forsmåede indsigt i, at jeg ikke blev optaget, som gør mig lidt lunken..

Dit indlæg som helhed og citatet du skrev, har så gjort mig opmærksom på, at DU jo faktisk kan tænke dig ud ad kassen - og tak for det

Måske, hvis du har lyst, så vil jeg være meget åben overfor at høre mere om hvilke ting du lærer. Måske jeg på den måde kunne tage et "crash-course" i design ingeneering og måske undgå helt at gå til spilde med de ambitioner jeg så stadigvæk har..? Bare et forslag. Jeg ved ikke hvad jeg eventuelt vil kunne bytte med.. Måske et medlemsskab i "Dansk Fremtidsforskning Forening", som jo ikke findes endnu?

mvh David

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 21:21

hov.. jeg læser iøvrigt til entrepreneur-designer (www.edesigner.dk) Jeg er ikke sikker på om det lige kom med i nogen af de tidligere indlæg.. (det var måske bare noget jeg tænkte..)

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 21:30

og, hov igen. Jeg kunne da godt tænke mig at lure det forum du snakker om..? En anden ting er, at jeg er ved at se om jeg kan komme med til Cumulus conferencen senere i september (på dkds.dk) men der er umiddelbart ikke flere pladser, men nu ringede jeg til Finland(!) - der hvor det arrangeres åbenbart, og fik at vide at jeg lige måtte vente lidt med at få at vide om jeg nu kan komme med. Måske du er interesseret? Det koster så vist ca. 125 euro (og hvor er lige euro-tegnet på mit tastatur..?) Anyway, det var også bare lige en idé jeg ville lufte

PS. Du går vel ikke i klasse med en fantastisk glædes-smittende, superpositiv og overordentlig skøn pige der hedder Jane? Hende kan jeg vist ihvertfald godt li'

Tilmeldt 27. Apr 05
Skrevet kl. 22:30

sikke en masse. jeg overser sikkert et par punkter.

mht. min uddannelse så er der netop meget diskussion om lige netop matematikken. det er ikke nogens favoritfag men for at kalde det en civilingeniøruddannelse skal man have en vis mængde matematik. man kan så diskutere om hvorvidt den overhovedet skal være under DTUs regi. men så bliver det hele lige pludselig meget omfattende. jeg læser/researcher selv en hel del ved siden af studiet og på den måde supplere jeg med en hel masse ekstra overvejelser og noget "outside the box" tænkning.
jeg vil give dig ret i at der er nogle der ikke er vildt kreative derude og det er synd. det skyldes selvfølgelig en dels indstilling til at en uddannelse er noget man tager for at få et job man godt kunne tænke sig. jeg ser en uddannelse som en måde at udvikle sig på, men det er på ingen måde en åbenbaring som gør en verdens mester i hvad man nu laver. på mange punkter syntes jeg at man skal se kritisk på ens uddannelse og bruge en masse ekstra tid på at følge med i hvad ens branche laver og hvilke erfaringer man kan hente. (tror jeg må stoppe den her, inden det bliver for meget snaksnak)..
jeg vil enormt gerne give dig et crash course i de vigtigste elementer i min uddannelse + nogle bøger som du måske kan bruge. mht det forum så kommer det forhåbentlig meget snart på banen og det vil beskrive mange af de ting vi lærer derude. du behøver ikke have noget at bytte med, den bedste måde at blive ekspert i det man er god til, er ved at lære andre hvordan man gør, så jeg får selv en masse ud af det.

din uddannelse ser spændende ud. er det godt? er der noget negativt at sige? har nogle venner og familie som måske ville være interesseret i det, så jeg sender lige linket videre.

mht. til Cumulus konference så er min kalender booket op med en del af sådanne arangementer, så ideen er jeg frisk på, men tidspunktet passer ikke så godt og så er økonomien lidt trængt pga. noget planlagt efterårsferie + udsigten til udgifter til en server med en årlig båndbredde på over 1 TB (lang historie om et projekt i støbeskeen)

jeg har desværre ingen kurser med Jane, jeg ved ikke hvem det er, men det kan jo være at jeg finder ud af det en dag.

men vi kan jo lige aftale nærmere om et lille crashcourse en dag.. jeg kan jo lave en del forberedende arbejde over nettet (skal alligevel skrive nogle artikler til det produktudviklingsforum som handler om det), men det er jo nok nemmest at mødes en dag ude på sletten hvis du vil?

mvh kristian kh

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Skrevet kl. 22:56

Min uddannelse er spændende på den måde, at den ligger meget op til hvad man selv gerne vil. Man er altså ikke bundet på hænder og fødder med ting som f.eks. matematik. Jeg synes så også der er mangler og ting der kan gøres bedre - men det kan man jo foreslå eller gøre selv, som jeg gør det. Du har netop absolut fantastisk ret i, at når man er igang med det som vi er igang med (jeg tillader mig lige kort at slå det lidt under det samme), så ER det jo netop at man kan tænke selv, som er det der får en selv videre.

Jeg vil være meget meget interesseret i et crashcourse - og jeg vil også gerne være med, hvis jeg kan hjælpe, til at evaluere og måske endda bidrage til dit projekt!

1TB lyder som en mother.... internetforbindelse. Det pirrer min nysgerrighed at finde ud af hvad du dog skal bruge al den båndbredde til..

Jane er bare en pige jeg mødte til "Farmer-Fest", som I holdte for et stykke tid siden. Hun har det dejligeste smil og umiddelbare måde at være på. Hun stod i baren og solgte øl (Coronaøl med lime) og jeg fik vist købt rigeligt den nat KUN pga. hende

Hvis du klikker på mit "logo" forneden, så har du mit nummer og adresse, og jeg vil sætte stor pris på at vi evt. mødes her på sletten eller et andet sted eller på anden måde at vi finde på noget.. Altså, stor pris..

Men tak, Kristian. Nu har vi vist fået denher tråd lidt ud af kurs - men det håber jeg vil blive til vores begges fornøjelse.

Hav en dejlig aften.

Tilmeldt 27. Apr 05
Skrevet kl. 23:27

ja den er kørt lidt af sporet, men så er det jo meget heldigt at din ligger i Cafe afsnittet. jeg har ihvertfalde nydt det. vi må jo lige skrives ved om diverse ting om det crashcourse.  
jeg var desværre ikke selv til farmer festen, men kan se et billede af hende på campusnet. har desværre aldrig mødt hende..
din uddannelse lyder spændende at den er så fri som den er. det lyder som et godt koncept.

god aften til dig også

kristian kiehn holst

BTW så skal serveren bruges til et omfattende slideshow projekt. hvis det lykkedes skal jeg nok fortælle mere 
Side 2 ud af 3 (27 indlæg)