Hej Kristian. Jeg bor selv ude på DTU, på Kampsax Kollegiet hvis du kender det, netop fordi jeg også gerne ville læse design og innovation. Men jeg har desværre en ting med matematik, som jeg ikke helt dur' til - og på den baggrund, så er det nok fint at jeg ikke kom ind alligevel. Det er ihvertfald et spændende studie du har gang i! :)
Nu nævner du ting mht. fritid. Fritid er et relativt moderne begreb. Det er selvsagt, at folk vil optimere deres fritid, så de ikke bruger tid på ting de ellers kunne have undgået at bruge tid på - det er jeg helt enig i. Jeg kunne umiddelbart også godt tænke mig at man tænkte videre end det ved at tage de store briller på, og tænke over begrebet "arbejde" i forhold til "fritid". "Fritid" er iøvrigt et lidt forklejnet begreb - det lægger op til at betyde "den tid hvor man er fri" - men kan man ikke være det imens man går på arbejde? Kan ens arbejde ikke korrelere med de ting man nu engang synes man gerne vil bruge sin tid på? Der er altså lidt en grund til, at jeg er skeptisk overfor at arbejde med begrebet fritid, fordi det er, når det kommer til stykket, meget vagt deffineret.
Mht. fremtidsforskning, så handler det vel netop om at tage de store briller på og om for det første at overskue måde vi lever på idag, med de sociale og økonomiske konstruktioner der end måtte være - og så overføre det til et scenarie hvor man f.eks tænker sig til, at man overhovedet ikke går på arbejde i den forstand som vi tænker det idag. Måske kunne dét at slå græsset endda gå hen og blive til en værdi der har at gøre med at følge med i den rytme som tilværelsen nu engang har (altså, græsset gror og det vil man gerne tage del i)..
Jeg er ikke spor uenig i hvad du nævner, men jeg mangler selv lidt et redskab til at kunne finde de store briller frem - og måske til at få øje på ting, som ikke er blevet så "almene", så man lærer om den på universitetet (og undskyld, men af interesse har jeg også fået øje på noge mangler ved din uddannelse (men måske fordi jeg engang var lidt utilfreds med at jeg ikke blev optaget)).
Uanset, så er det tydeligt, at begrebet fremtidsforskning herinde får folk til at associere til ting, som er blevet nævnt i samme åndedrag. Det er altså umiddelbart ikke tendensen, at fremtidsforskning giver nogle redskaber til, at folk selv kan tænke videre.
Mht. begrebet fritid, så er det nærmest et begreb der ikke eksiterer i min verden. Jeg kan ikke se hvad det er jeg skulle være fri fra..? Alene af den grund ville jeg gerne forære dig nogle størrer briller - jeg har bare ikke lige nogen på lager