Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil - kørsel til eget hjem

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino''er,

Jeg overvejer at anskaffe mig en firmabil - en mindre van. Den skal udelukkende anvendes til firmakørsel, og jeg har også en privat bil til privat kørsel, så ingen problemer der.

Men jeg har et problem med parkering af bilen udenfor normal arbejdstid, for der er ingen parkeringspladser i nærheden af kontoret hvor jeg kan parkere bilen forsvarligt. Hvad gør jeg så? Må jeg tage bilen hjem hvor den kan parkeres? Hvor langt kan man evt. forsvare at køre bilen ifm. parkering?

Jeg har hørt at mange håndværkere tager firmabilen hjem, og at de må det fordi deres arbejde efter sigende starte hjemmefra (de kører direkte ud til kunden fra hjemmet). Kan jeg også gøre det, altså sige at mit arbejde starter fra hjemmet?

Jeg vil være noget ked af at skulle betale skat for privat kørsel i firmabil, blot fordi jeg har problemer med parkering....

mvh Carsten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 14:15
Host Host ...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:19
De håndværkere der tager bilen med hjem er underlagt den såkaldte 60 dages reglen. Dvs. at hvis de har kørt strækningen mellem hjemmet og den arbejdsplads hvor de møder op morgenen i mere end 60 dage set over 24 måneder, så bliver det privat kørsel og så kan de beskattes af værdi af fri bil, medmindre det er en specialindrettet værkstedsvogn (særlige regler).

Det jeg kan læse er at du arbejder samme sted hver dag, eller starter samme sted. Derved har du et problem. Jeg kan kun give det svar at du vil kunne komme til at betale skat (værdi af fri bil) hvis du tager bilen med hjem hver dag.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:47
Ja, jeg arbejder samme sted hver dag. SKAT er desværre nok ret ligeglade med mine parkeringsproblemer, så hvis ikke bilen skal stå på offentlig P-plads om natten og i weekender, så må jeg nok slippe slanterne.

Hvis jeg gør det, kan jeg jo ligeså godt udnytte at jeg må køre i den privat. Hvordan beregner jeg egentlig hvad jeg skal af med? Regnes bilens pris inkl/ekskl moms? Kommer jeg til at betale normal ejerafgift, eller kommer jeg til at betale ejerafgift som privat bruger af gul-plade bil (straffeafgiften)?

mvh Carsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:05
Du bliver beskattet af værdi af fri bil (25% af nyvognsprisen inkl. moms m.v.).

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:06

OK, takker!

mvh Carsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:20
Hvis du køber en bil som ikke er specielt dyr og kører rigtig mange kilometer erhvervsmæssigt er det måske nok bedre at lade bilen være privat og beregne fradrag efter statens satser. Kører du eks. 20.000 km. erhvervsmæssigt om året svarer det til et fradrag på lidt over 60.000 kr. årligt. 

Man skal huske på at de afskrivninger man kan foretage på en bil ved at have den i virksomheden og lade sig beskatte af fri bil kun er til "låns". Kører man bilen helt ud bliver afskrivningerne endelige, men ved et evt. salg vil man blive beskattet af de afskrivninger som ligger under salgsprisen.  

Personligt ville jeg købe en bil som var et par år gammel. Så har den haft den store værdiforringelse.

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 20:48

Godt jeg har en revisor...

Jeg forstår ikke helt problamatikken

Jeg har en firmabil og kun en firmabil ingen privat bil - og jeg trækker den da fra?

Jeg køre også hjem i den hver aften efter arbejde

Der bliver godt nok trukket lidt til privat kørsel men det er vist ikke det helt store

Men nu er det jo også en bil der har en størelse der ikke lige frem indbyder til søndagstur med fruen

Men jeg må endnu en gang se mig slået af den slående logik told og skat kan præstere

Jeg har indtryg af at de ikke kikker på hvad der er et rimeligt skattegrundlag

men nærmere hvad der er et muligt skattgrundlag

Ak ja men der er jo ingen der har sagt at det skal være nemt

Hilsen Flyttemanden

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:11
Nu ved vi jo ikke hvilken bil du kører i og om du kører til samme arbejdsplads fra bopælen, eller...... Det har en del at sige som anført ovenfor.

Vi ved heller ikke hvor meget du kører om året, men mit bud er at skattemyndighederne nok ville prøve at sætte en privat andel på 8-10.000 km. når du siger at du ikke har privat bil ved siden af. Der skal et meget solidt kilometerregnskab til for at ændre på det.

Men iøvrigt er det jo ikke SKAT eller Told og SKat som du kalder dem, der er ansvarlig for reglerne. Det er Folketinget.

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 16:56
Hej Bent

Kan du hjælpe lidt med 60 dage reglen.

Hvis nu der bliver kørt til flere forskellige arbejdpladser for samme kunde, ville 60 dages reglen så træde i kraft.

Har det nogen betydning at der bliver kørt forbi kundens adresse først.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)