Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil - kørsel til eget hjem

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det tilladt at gøre private ærinder på vejen i sin gulpladebil.

Altså må jeg snuppe en liter mælk med hjem fra den købmand, som jeg har været henne og sælge en annonce til?

Det er indlysende, at jeg ikke må køre en omvej på 20 km, men et smut forbi postkassen eller ungernes skole - går den?

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:59
Hej Hans!

Nej den går ikke.

Jeg har et praktisk eksempel på, hvor en af vore kunder købte en pakke cigaretter hos købmanden,

og det blev en dyr fornøjelse med efterbeskatning af afgift, moms og skat.

Hilsen

Peter

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:45
Dato: 25-09-2006 09:58:30 Forfatter: Peter - Revisor
Jeg har et praktisk eksempel på, hvor en af vore kunder købte en pakke cigaretter hos købmanden,

og det blev en dyr fornøjelse med efterbeskatning af afgift, moms og skat.

Jeg har ladet mig fortælle, at der foreligger en afgørelse, som bløder lidt op for den tidligere meget skarpe fortolkning af dette - men måske tager jeg fejl?

mvh Hans

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:03
Der foreligger en praksis vedr. privat kørsel i tilknytning til erhvervsmæssig kørsel og her taler man om en grænse på 1.000 km. årligt. men det gælder kun specialindrettede køretøjer (som anses at være uegnet til privat kørsel). Med udgangspunkt i disse anvisninger afgav Ligningsrådet en bindende forhåndsbesked hvor man ikke fandt at nogle medarbejdere der kørte i firmaets værkstedsvogn skulle beskattes af fri bil blot fordi via en lille omvej afleverede deres børn i institution i forbindelse med kørsel til dagens første arbejdssted.

Svaret og ovennævnte praksis kan ikke umiddelbart udstrækkes til at gælde almindelige biler men alligevel siger almindelig sund fornuft at man ikke bør straffes blot fordi man køber en pakke cigaretter i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel, og det bør man selvfølgelig ikke stiltiende acceptere. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Hej Bent!

Nej, det blev hellere ikke stiltiende accepteret, men vor kunde havde i længere tid

været i søgelyset hos SKAT, så da var ikke noget at gøre, da det ikke var det eneste tilfælde.

Hilsen

Peter

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:26
Må jeg komme med et tillægsspørgsmål mht. 60 dages reglen:

Jeg har lige købt en gulpladebil. Jeg kan vælge at lade den registrere i mit Aps eller købe den privat og få kørselsgodtgørelse. Da mine arbejdsforhold på længere sigt ikke er helt klare pt. foretrækker jeg at købe den i firmaet nu og her og så evt købe den privat senere. Imidlertid kører jeg pt til en fast kunde og regner med at fortsætte med det i 2007. Mit spørgsmål er: Jeg foretrækker at registrere bilen i firmaet nu og her og køre erhvervskørsel til kunden i resten af 2006. Herefter vil jeg så sælge bilen til mig selv 1/1 2007 (for at få afskrivningen i 2006 med i regnskabet, og for at udskyde belastningen af privatøkonomien indtil da), vil de dage jeg har hørt i 2006 til kunden tælle med når jeg fra 1/1 2007 vil kunne opnå kørselsgodtgørelse ved at bruge min privatbil? Reglen om at man kigger 24 måneder tilbage for at se om man har kørt til samme kunde burde jo indikere at dagene i 2006 skal tælles med, men omvendt vil jeg jo ikke have opnået kørselsgodtgørelse i 2006. Hvis 2006 dagene skal tælles med vil det være en fordel for mig at købe bilen privat med det samme.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:11
Det er ligegyldigt under hvilken form og i hvilken bil du kører til den faste kunde. Det afgørende er at du - fysisk - kører fra din bopæl ud til den pågældende. Så dit ræsonnement er rigtigt: Dagene i 2006 vil tælle med når vi taler om 60 dages reglen.  Det betyder også at når du i 2007 overskrider de 60 dage så vil der være grundlag for beskatning af værdi af fri bil, hvis bilen står i ApS'et.

Alternativet er at tage bilen ud af ApS'et når de 60 dage overskrides så du får de første afskrivninger og evt. et tab hvis værdiforringelsen er større end de 25% du kan afskrive i 2006. Uanset hvad vil du ikke kunne få kørselsgodtgørelse i 2007 når grænsen er overskredet. 

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:31
Tak for dit svar Bent! Du er væsentligt hurtigere end når man prøver at få svaret ved at ringe til Skat selv (jeg har lige prøvet uden held) :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:36
Jeg skulle også gerne være et hoved foran dem

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)