Jeg ved ikke om jeg havner i den rette tråd her, men jeg prøver og håber at nogen vil hjælpe mig videre herfra... Jeg har fået kontakt til en, som meget gerne vil afholde nogle homeparties med mig, som leverandør. Det skal siges at jeg har en almindelig shop og har afholdt nogle enkelte parties for venner/bekendte. Her har værtinden fået et gavekort på x kr til brug i shoppen.. (Det er vist meget normalt, at man gør sådan). Min kontakt vil meget gerne afholde flere/mange parties og stå som "sælger" af mine varer, så jeg blot levere produkterne til kunden.. Hvordan forholder man sig i sådan en situation ? Er det i virkeligheden en "almindelig " sælger, -eller kan man stadig sige at det er indenfor homeparties og afregne på "homeparty" måden ??? Jeg undskylder min, måske dårlige forklaring, men jeg håber at I alligevel forstår hvor jeg vil hen.. Hvordan gør man og hvor meget betaler man ? |
Homeparty - hvad giver man værtinden ???
Hej Majbrit! Jeg vil jo mene, at hvis denne kontakt har karakter af noget mere fast, som jeg kan forstå det er...og din kontakt vil stå som sælger og du som leverandør...at så har man en mere almindelig sælger position... Og en sælger bliver vel fortrinsvis lønnet med provision? Men hvis du og din kontakt kan blive enige om en værtindegave i form af produkter...er det vel også en OK løsning... Jeg vil dog mene, at I bliver beskattet af sådanne gaver... |
|
Først bør du vurdere, om hun snupper nogle kunder, som du ellers selv kunne have fået. Hvis det ikke er tilfældet, kan du godt give hende en pæn provision, når blot du sørger for selv at tjene noget også. Måske er det rimeligt at dele din avance lige over med hende. Hvis hun snupper kunder fra dig, skal hun ikke have nær så meget - måske skal hun slet ikke have lov. mvh Hans |
Hej Hans Tak for dit indlæg.. Ja, jeg har været meget itvivl om det er det rigtige, -for en ting er jo at holde et "homeparty" for en lokal mødregruppe, men noget andet er det når vi måske snakker 10 salgsaftener. Hun har ikke noget med branchen at gøre, men syntes at der er for lidt "fedt" børnetøj i hendes område - og jeg kan jo se at der heller ikke er mange kunder derfra og alene det gør det jo interessant. Så min pointe var egentlig at det skulle være en engangs "forestilling" og forhåbentlig ville de (hendes "kunder") vælge derefter at handle direkte i min shop, så jeg var fri igen.. Håber du kan følge min forklaring ? Det er sgu (undskyld sørme) svært,-for jeg vil jo gerne have flere kunder og når hun nu tilbyder sig, som samlingspunkt, -og jeg så ad den vej forhåbentlig kan vække tillid og tryghed hos kunderne, -da det skal være mig, som sender varerne til kunden i sidste omgang. Man kan vel sige at hvis man skal sammenligne arbejdsindsats, så er det mig, som skal lave det meste, men omvendt hvor meget er så hendes "kundedatabase" værd ? |
I vores branche deler man avancen med homeparty-sælgeren. Du skal ikke se på homeparties som salg. Betragt det som PR eller markedsføring. Du får kontakt med kunder, som ellers ikke ville handle hos dig. Hvis de var tilfredse med de produkter, de så ved et homeparty, vender de tilbage til din butik næste gang de skal bruge børnetøj. Gør derfor alt hvad du kan for at slå navnet på din butik fast overfor deltagerne i dine homeparties. Giv sælgeren små tryksager med, hvor navnet står. Sæt mærker på tøjet med butikkens navn. Når du sender varerne ud, så vedlæg et visitkort. Sørg for, at dine homeparties bliver en god oplevelse, som deltagerne vil fortælle om til deres veninder. Mund til mund reklame er den bedste reklame der findes. Homeparties handler om netværk, oplevelse og mund til mund. Og det er virkelig plus-ord, hvis du spørger markedsførings-eksperterne. mvh. Bo Jensen Butik Go’aften |
Christobel, men bliver "sælgeren" ikke taberen? Hvis denne ikke får fast løn og kun får provision af det første salg hvorefter Christobel "hugger" kunderne over til hjemmesiden, så skal han/hun tjene ret godt på de enkelte homepartys for ikke at føle sig snydt. |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Homepartys er vel som regel ikke noget man gør for at tjene en million. Som jeg har oplevet er det ofte en flok venner/veninder, en mødregruppe eller lign der holder et sådan party ( hvis man ser bortfra MLM partys ) Derfor går arrangøren nok heller ikke ind med en indstilling om at hun skal have en god indægt ved det, nærmere en god oplevelse. Men kan være jeg tager fejl, har trodsalt ikke været til ret mange homepartys :) |
Jamen formålet med et homeparty er vel egentlig det samme som at uddele lightere med ens firmalogo/kontaktinfo på. Man kan ikke komme udenom, at homeparties oftest er en lille sidegecheft til det som man i virkeligheden laver. De mennesker som gør det hardcore vil jeg mene passer det som et fuldtidsarbejde og det kan både være utrolig givende eller det rene spild af tid. Homeparties er som sagt som "lightere"; selve den del af "omsætningen" poserer i sig selv ikke nogen større værdi. Når man holder et homeparty, så skal man af med nogle "samples" til en masse potentielle købere og rent statistisk set vil en given procentdel af disse blive tilfredse i en sådan grad, at de ønsker at tilegne sig mere af den givne vare og dvs. at der med varen efterlades kontaktinfo. Til et homeparty er der ydermere en personlig kontakt imellem forhandler og køber og en serie af produktdemonstrationer er vist ganske obligatorisk. - Alt dette får man naturligvis ikke når man uddeler en lighter, men formålet er det samme; at kaste bolden op for en masse mennesker, for at ramme/finde "målgruppen" for produktet. I almindelig forstand, så er der tale om commision. I MLM er der tale om at det primære formål er, at tilegne sig en Royalty på køberens forbrug. Men naturligvis ligger er der altid et incitament om, bare at få sendt nogle samles/produkter ud folk - folk som vil snakke om produktet til andre hvis det er godt nok. Det er jo den med "Mund til mund"; eller øre...!? Jeg ved det snart ikke. ;) Hvad angår aftalen imellem Dig (Christobel) og værtinden, så kunne jeg forestille mig at Du går ind og aflønner hende med en provision. Dette vil kort sagt sige, at jo flere penge du skal betale hende, jo flere penge har du selv tjent. Jeg har ikke lige nærlæst om andre har kommenteret dette, men som jeg ser det, så kan Du godt få en sweet deal ud af et samarbejde med hende og hvis hun kan finde ud af det, så er det somend en god aftale for jer begge. Håber det hjælper dig på vej eller omend, at det ikke bringer dig for meget ud af kurs. :) |
Hej Allesammen Mange tak for jeres input til tråden. Jeg kan helt sikkert bruge jeres svar til noget at arbejde videre med. Mine kommentarer til det, som I har skrevet er: Jeg går ikke ind i det for at jeg skal tjene kassen på disse "homeparties". Jeg ser dem ligesom I gør, -en fantastisk mulighed for at lave pr for min virksomhed og gøre mig og min butik kendt/synlig overfor flere. Min butik er nr. 1, men at lave nogle homeparties ved siden af, er både sjovt og lærerigt for mig. Det er her at man bl.a. kan få kundekommentarer helt "gratis" uden at sende spørgeskemaer ud. ![]() At min kontakt syntes at det er noget fedt og lækkert tøj og gerne vil stå for arrangementerne er jo dejligt og jeg mener bestemt ikke at hun skal snydes.. Selvfølgelig skal hun have noget for det,men hvor meget ??? Det er trods alt mig, som skal gøre det meste af arbejdet med at få disse "homeparties" op at stå. Så hun vil få en provision, men om det skal være 50-50 ved jeg endnu ikke helt. Jeg tror nu ikke at hun vil være interesseret i al evighed at stå for sådanne homeparties, måske er hun blot, som hendes veninder, lidt utryg overfor internet handel, -men jeg mener når folk først har set mig og ved hvad jeg står for samt hvilken kvalitet de kan forvente iforhold til produkterne, -ja så tror jeg da at mange vil vælge den "direkte" vej til at shoppe i. (Kan være at jeg tager fejl). Jeg vil meget gerne skabe en Win-Win situation for alle parter involveret, da jeg mener at det giver det bedste grundlag for min videre færd i forretnings verdenen og glade og tilfredse kunder - hele vejen rundt. ![]() ![]() ![]() |