Jeg synes at DU med din attitude er med til at give et billede af en forkælet branche, der endnu ikke har ville erkende at "almindelige" mennesker med teknikkens hjælp og lyst til at designe hjemmesider relativt let kan nå langt.
Jeg synes du har helt ret, at web branchen er relativt forkælet på mange områder. Men det skal også siges at en meget stor del af branchen sådan set bare er almindelige mennesker uden formel uddannelse, der har haft lyst til at lege med design af hjemmesider (Det er der iøvrigt ikke noget galt i).
Men grunden til at branchen er så broget og kunder ofte efter med et mindre optimalt resultat. Er at kunderne ikke ved hvad de skal kigge efter når de køber en hjemmeside. Og vi som branche gør det ikke nemmere.
Tag for eksempel en frisør i en mindre by, hun der skal havde en hjemmeside. Det er klart at formålet med siden må være at lokke så mange kunder ned i butikken som muligt, det er også klart at frisøren ikke har det helt store budget der er rutte med.
Så går hun ud og finder en webdesigner, som hun regner med har forstand på at laver en side der lokker kunder i butikken. Men hun bliver mødt med flg.:
- Du skal da havde et CMS, så kan du selv styrer indholdet på din side. Så er du ikke låst.
- NEJ, det kommer ikke til at ske, selvom hun måske hopper på så er det minimalt hun kommer til at bruge sit CMS, og der er en rigtig stor risiko for at det indhold hun producerer er gør mere skade end gavn.
- Du skal da havde et unikt design, så du ikke ligner alle de andre.
- Sludder, designet kan sagtens være bygget ud fra en skabelon, bare den passer til hendes butik, der er så mange skabeloner, så risikoen for at hendes kunder genkender designet er minimal, og hvis det sker er konsekvensen nok til at overskue.
Tilgengæld virker argumentet godt, de fleste mennesker vil gerne føle at de og deres forretninger er helt specielle.
- Dit system skal være open source, så du ikke er låst i fremtiden hvis du vokser
- Igen, sludder sandsynlighed for at hun vokser ud at systemet er meget lille og hvis det sker så er hendes oprindelige investering ikke så stor at den kan betale at fremtidssikre.
Kunden havde i virkelighed, været mange bedre tjent med en statisk html side, hvor teksten, billeder m.m. altsammen var udarbejdet af en leverandør der havde en rimelig fornemmelse af hvad der hitter i målgruppen.
Det er iøvrigt paradoksalt at tilbud om hjemmesider, sjældent inkluderer teksten, der er i rigtigt mange tilfælde der billetterne sælges.
Just my 2 cents...