Hejsa alle, jeg mangler noget hjælp ang. forpagtning. Jeg vil gerne overtage en butik, og manden siger at det koster 10000 kr i forpagtningsafgift om måneden + 6000 kr i husleje + strøm, den del har jeg forstået, men så er der jo også lige et varelager på 300000 kr som jeg også skal betale + at jeg skal stille nogen garantier for 50000 kr. Er det så ikke ved at være lidt vel dyrt at starte som forpagter, eller er det bare mig der syntes at jeg næsten lige så godt kan starte en butik op selv. Er der nogen der kender reglerne eller hvordan dælen det normalt fungere. Mvh¨ Thomas
|
tje1:Hejsa alle, jeg mangler noget hjælp ang. forpagtning.
Jeg vil gerne overtage en butik, og manden siger at det koster 10000 kr i forpagtningsafgift om måneden + 6000 kr i husleje + strøm, den del har jeg forstået, men så er der jo også lige et varelager på 300000 kr som jeg også skal betale + at jeg skal stille nogen garantier for 50000 kr.
Er det så ikke ved at være lidt vel dyrt at starte som forpagter, eller er det bare mig der syntes at jeg næsten lige så godt kan starte en butik op selv.
Er der nogen der kender reglerne eller hvordan dælen det normalt fungere.
Mvh¨
Thomas
Hej Thomas !
Jeg vil ihvertfald gerne hjælpe dig hvis du giver nogle flere detaljer - de fleste er ude på at tage dig ved næsen.
Når de forlanger 10.000kr om måneden er det jo fordi der er en kanon omsætning.
Kan du fortælle hvilken branche der er tale om? Og hvad omsætningen er - så skal jeg gerne fortælle dig om det er rimeligt eller ej (hvis jeg har kendskab til branchen).
Købmænd, pizzariaer, kiosker, grillbarer e.t.c. er jeg rimelig godt inde i.
Måske kan du forhandle dig frem til varelageret på kredit hos indehaver?
Husleje, strøm og garantier kommer du ikke udenom - det bedste du kan gøre er at få en revisor til at rådgive dig om hvorvidt de 10.000kr er fornuftigt i forpagtningsafgift hver måned - på baggrund af nogle regnskaber.
Vi skal have nogle tal på bordet for at kunne sige om det er rimeligt ihvertfald - men der er langt mellem de rimelige forpagtningsaftaler - som regel bondefanger folk hinanden :(
VH Jørgen Olsen