Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

må min mand starte virksomhed i Danmark?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ejler Ottesen:
Gør det som et SMBA-selskab

Inden I lader jeg lokke af Prædikanten Ejler Angel - så gør jer selv den tjeneste at undersøge fordele og ulemper ved et SMBA. En lille søgning på Amino vil give en god oversigt over fordele og ulemper. Det er desværre ikke så problemfrit med et SMBA som Ejler gør det til.

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 12:17

nu er jeg så heldig at jeg for nyelig hørte for første gang om det der SMBA. og det er hvis noget man bare skal holde sig langt væk fra, hvis man bare er en lille smule seriøs virksomhed. der er hvis ikke ret mange virksomheder der vil handle med en, hvis man er en SMBA.

men tak for tippet.

Bonita

Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 13:37

når nu blev jeg så afligevel lidt nysgerig i det SMBA selv om jeg har hørt at det skulle være lidt useriøs. men har lige hurtig kastet et blik på www.smba.dk og der står der at jeg kan lave sådan et SMBA selskab og så skal der betale skat i det land diktøren bor i. er det rigtig forstået, når man opretter et SMBA selskab i dk og bor i sverige så skal det betales skat til sverige??

jeg skal nok nærlæse lidt mere. men hvis der er nogen der vil komme med en lille hurtig opris hvad det er man skal være opmærksom på med sådan et SMBA selskab. så høre jeg gerne jeg kan jo altid blive kloger.

og der sidder nok en masse folk der ude og har hver deres holdning til SMBA selskaber.

Bonita

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:32

Bopælslandet har altid beskatningsretten til overskuddet uanset om det er en personlig virksomhed eller et selskab. Kildelandet - dvs. det land virksomheden drives fra kan dog også have en beskatningsret, hvorved det bliver et lempelsesspørgsmål og mere komplicerede forhold. Hvad beskæftiger virksomheden sig med ? Spørgsmålet er jo hvor meget der er at rafle med og om I ikke gør tingene mere besværlige end nødvendigt.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:30

Klovn:
Inden I lader jeg lokke af Prædikanten Ejler

Endnu et useriøst indlæg vedrørende SMBA-selskaber fra den mand, som kalder sig selv Klovn.

Til orientering er det en kendsgerning og en skandale, at registrerede og statsautoriserede revisorer, erhvervsadvokater og de statslige rådgivere har undeladt at sætte sig ind i relevansen af de mange alternative selskabsformer. En af disse er det for små virksomheder velegnede SmbA-selskab. Som konsekvens heraf har de fleste i denne gruppe af rådgivere i mange år kun anvist de små virksomheder ApS og A/S formen eller personlig virksomhed med ubegrænset hæftelse for selv en bolsje-forretning.

Bonita:
SMBA selv om jeg har hørt at det skulle være lidt useriøs.

Det kommer stort set kun fra en SMBA modstandergruppe, hvoraf advokaten nu selv sælger SMBA-selskaber til meget høje priser. En revisor og tidligere modstander fra den samme gruppe synes det er til alt for meget og anerkender nu ved tavshed SMBA-selskabers brugbarhed. Hans klienter VIL have det. De tidligere modstandere anerkender nu generelt, at SmbA-formen er ideel frem for eksempelvis I/S virksomheder.

Det er jo en kendsgerning at autoriserede og registrerede revisorer ikke kan have læst undtagelsesbestemmelsen for revision i årsregnskabsloven, som de burde kende alt til. Det gjorde JEG fordi jeg som uddannet revisor med HD-R og teoretisk del af revisoreksamen efter 17 år i USA har løst op på relevante regnskabs-, selskabs- og skattelove inden for de sidste 4 år med friske øjne.

Der er da ingen som nogensinde vil vove at kalde den lignende selskabsform AmbA for useriøs. Der eksisterer i øvrigt et væld af selskabsformer, Begrænset ansvar e ri øvrigt et universelt begreb, som findes mange steder og som erhvervsadvokater burde kende ud og ind.

De mange selskabsformer behandles elsempelvis seriøst af juristen Birgit Simonsen i bogen "Jura for iværksættere".

De mange selskabsformer behandles ligeledes i juridiske lærebøger og burde være elementærviden for selskabsadvokater.

Advokaten, som var tidligere SMBA-modstander, har tilsyneladende læst en lærebog om "Valg af selskabsformer" fra efteråret 2007, anbefaler nu denne bog og sælger som sagt andetsteds nu selv SMBA-selskaber. Disse kaldes nemlig for ideelle i denne lærebog grundet de få restriktive regler og den vidt favnende aftalefrihed.

Skattekonsulenterne:
Bopælslandet har altid beskatningsretten til overskuddet uanset om det er en personlig virksomhed eller et selskab.

Det er et meget omfattende udsagn, som ikke kan være rigtigt. Og ikke altid og for alle situationer.

Overskud i selskaber beskattes eksempelvis normalt i registreringslandet medmindre det for Danmark specielle regler, at selskaber registreret i udlandet kræves beskattet i Danmark, hvis ledelsen er bosat her.

Hvor påstanden "overskud beskattes i det land, hvor direktøren bor" stammer fra vides ikke. Jeg kender kun en enkelt lovreference fra slskabsskatteloven og det er også den eneste, som Skat mig bekendt refererer til. Jeg er dog ikke gået i dybden med dette udsagn, så jeg siger bare: Det er formentlig forkert.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:44

Ejler, du kan ikke seriøst påstå, at de skal vælge et SMBA, når du ikke aner, hvad pokker de skal drive virksomhed med!

Det er det dummeste og latterligste svar, jeg længe har set på Amino, og det siger faktisk ikke så lidt.

Havde du først fået kortlagt, hvad det var for en type virksomhed, de skulle drive - ja, så kunne du have fremturet med at det SKAL være et SMBA. Men du aner det lige så lidt som os andre og derfor er der ingen andre, der har budt ind med, hvilken selskabsform, de skal vælge.

Det er sgu en ommer!

Flemming

Tilmeldt 8. Aug 08
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 12:26

jeg kan godt høre der er delte meninger om SMBA. men jeg er ikke blevet meget kloger og synes også det virker lidt uoverskueligt når man bor i et land og vil evt. drive fra et andet land altså dk fordi jeg forstår bedre dansk end svensk ;-)

til dem der så vil vide hvad min mands og min virksomhed skal beskæftige sig med. er det inde for showbusiness, med musik, dans, fest, workshops og event. hvor mange penge der er i det kommer jo lidt an på hvor mange kunder vi vil kunde tiltrække og hvor store kunderne nu er. vi vil helst holde os til store kunder og lave store shows.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:56

Bonita,

Bemærk at der er ikke en eneste der har frarådet eller anbefalet en virksomhedsform til dig. Det kan godt være at et SMBA er det rette for dig og det kan også være at det ikke er løsningen for dig.

Min opfordring til dig går alene på at læse nogle af de tråde, der har været her på Amino  om fordele og ulemper. Det er op til dig om de ulemper der kan være ved et SMBA er relevante for dig. Det er der ikke nogen af os herinde - der kan bedømme. Det afhænger f.eks. af hvad jeres fremtidsplaner mv. er med jeres virksomhed osv.

Det er derfor altid en god ide, hvis man er i tvivl at søge professionel assistance for den del.

Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:09

Jeg er helt på linie med Henrik her.

Og jeg må også konstatere at Bonita's oprindelige spørgsmål er besvaret. Ja, din mand kan sagtens stifte virksomhed i DK uden problemer. I kan jo altid starte ud med en enkeltmandsvirksomhed og så senere skattefrit omdanne det til et ApS, når der er tilstrækkelig kapital til det.

På den måde, så kommer I igang hurtigt og uden omkostninger for jer - heller ikke omkostninger til selskabskrejlere, der vil sælge jer noget, som det umiddelbart i denne situation ikke synes nødvendigt ud fra det, jeg læser om jeres virksomheds formål.

Jeg har svært ved at se, hvor I kan pådrage jer et større ansvar i forbindelse med afholdelse af events.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 14:20

Syntes Flemming er morsom. Kalder en prokurist for en selskabskrejler.

Gemmer den i min bunke med passende øgenavneIdea

Bonita, syntes du skal følge Henriks råd.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)