udkalkulerer de fleste også en større avance end 50%
jeg har arbejdet i branchen i mere end 5 år. I den butik hvor jeg arbejder har vi 2-3 mærker ud af ca. 30 leverandører hvor vi har højere avance end ca 50% , så jeg ved nok hvad jeg snakker om.
Hvis vi tager et mærke som Tommy Hilfiger, G-star eller Gabba eksempelvis.
Hvis vi nu siger at et par bukser i Buksekompaniet fra Gabba koster 1000 kr ud af butikken, og du så går ned i quint og kan finde de samme bukser til 1200 kr, køber folk den i buksekompaniet fordi de følger den vejlledene udsalgspris. Derfor nytter det ikke at begynde at tage en højere pris fordi kunden vil før eller senere finde ud af du tager ham ved næsen.
Men jeg kan godt hører på det du siger at du ikke arbejder inden for branchen. Det er noget andet hvis vi snakker "private label", eller noget som butikken selv får produceret, så er det en helt anden avance vi snakker om.
Men som hovedregel er det gennemsnitlig 50% din avance ligger på i modebranchen. Efter et helt år ligger den måske på 46-49 % afhængeligt at hvor meget du har haft på udsalg.
og det synes jeg ikke virker af særligt meget, når man tænker på, at ordrer placeres op til 6 mdr i forvejen på ting,
med hensyn til indkøb kender du jo dine kunder (som regel) og ved hvad du kan sælge til dem og ikke kan sælge, så det er bare med at mærke tendenserne. Og bruge det til at se hvad du skal købe ind. Så store ting sker der heller ikke med ½ år mellemrum.
Moden skifter jo ikke fra at være helt slim bukser i januar, til at være trompet bukser i september. Tendenserne er som regel længere tid undervejs
Så man kan diskutere om 50% er for lidt eller hvad det er, men det er fakta !!!!