Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markup

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu har jeg hørt vidt forskellige bud på markup indenfor modebranchen - er der derfor nogen der har en specifik forklaring på dette emne?

Hilsen

Regina

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 17:33
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 11. Sep 07
Skrevet kl. 19:30

Hej

Tak for dit svar.

Jeg var nok ikke helt klar i mit spørgsmål. Det jeg tænker på er hvor meget man ganger indkøbsprisen op med.

Hilsen

Regina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:35

Gina:
markup indenfor modebranchen

Den mest normale og udbredte markup inden for modebranchen (modetøj mm.) er 2,5

Med en markup på 2,5 har du en Bruttoavance på 50 %

Dette er den markup stort set alle tøjvirksomheder regner, med når man går fra indkøbspris til at at finde sin udsalgspris.

Hvis du er rigtig heldig har den virksomhed du handler med lavet vejl. udsalgspris så du har en markup på 3,0 hvilket jo selvfølgelig giver dig større bruttoavance !!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:49

Lars Mathiesen:

Gina:
markup indenfor modebranchen

Den mest normale og udbredte markup inden for modebranchen (modetøj mm.) er 2,5

Med en markup på 2,5 har du en Bruttoavance på 50 %

Dette er den markup stort set alle tøjvirksomheder regner, med når man går fra indkøbspris til at at finde sin udsalgspris.

Hvis du er rigtig heldig har den virksomhed du handler med lavet vejl. udsalgspris så du har en markup på 3,0 hvilket jo selvfølgelig giver dig større bruttoavance !!

Hej Lars,

Nu ganger du indkøbspris ex moms med 2,5 og får udsalgspris incl moms = 50%

Det er samme markup som frugt og grønt - og det synes jeg ikke virker af særligt meget, når man tænker på, at ordrer placeres op til 6 mdr i forvejen på ting, som man faktisk ikke er klar over om de kan sælges. Så vidt jeg ved, udkalkulerer de fleste også en større avance end 50% på modetøj. Men det er blot min begrænsede viden, da jeg aldrig har arbejdet med tøj.

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:11

Flemming1970:
udkalkulerer de fleste også en større avance end 50%

jeg har arbejdet i branchen i mere end 5 år. I den butik hvor jeg arbejder har vi 2-3 mærker ud af ca. 30 leverandører hvor vi har højere avance end ca 50% , så jeg ved nok hvad jeg snakker om.

Hvis vi tager et mærke som Tommy Hilfiger, G-star eller Gabba eksempelvis.

Hvis vi nu siger at et par bukser i Buksekompaniet fra Gabba koster 1000 kr ud af butikken, og du så går ned i quint og kan finde de samme bukser til 1200 kr, køber folk den i buksekompaniet fordi de følger den vejlledene udsalgspris. Derfor nytter det ikke at begynde at tage en højere pris fordi kunden vil før eller senere finde ud af du tager ham ved næsen.

Men jeg kan godt hører på det du siger at du ikke arbejder inden for branchen. Det er noget andet hvis vi snakker "private label", eller noget som butikken selv får produceret, så er det en helt anden avance vi snakker om.

Men som hovedregel er det gennemsnitlig 50% din avance ligger på i modebranchen. Efter et helt år ligger den måske på 46-49 % afhængeligt at hvor meget du har haft på udsalg.

Flemming1970:
og det synes jeg ikke virker af særligt meget, når man tænker på, at ordrer placeres op til 6 mdr i forvejen på ting,

med hensyn til indkøb kender du jo dine kunder (som regel) og ved hvad du kan sælge til dem og ikke kan sælge, så det er bare med at mærke tendenserne. Og bruge det til at se hvad du skal købe ind. Så store ting sker der heller ikke med ½ år mellemrum.

Moden skifter jo ikke fra at være helt slim bukser i januar, til at være trompet bukser i september. Tendenserne er som regel længere tid undervejs

Så man kan diskutere om 50% er for lidt eller hvad det er, men det er fakta !!!!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 20:50

Hej Lars,

Jeg betvivler slet ikke det, du siger. Men nu kommer der pludselig også mærkevarer på banen - det kunne jeg ikke læse ud af trådstarterens spg. Det giver lidt mere mening, når du taler om mærkevareprodukter.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54

Det har du ret i. Det kunne godt misforstås, jeg kunne bare have formuleret det ordenligt fra starten !!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Skrevet kl. 21:00

Alt forladt - for det besvarer rent faktisk trådstarters spørgsmål om hvorfor markups er så forskellige indenfor modetøj! Yes

Tilmeldt 11. Sep 07
Skrevet kl. 10:55

Tak for jeres svar.

Jeg har ikke butik, men skal ud og præsentere et produkt for en butik og skal derfor have styr på den vejl.udsalgspris. Det må så blive 2,5 jeg ganger deres indkøbsprisen op med, hvilket også er det mest gængse ud fra erfaringer. Har dog været ude for at butikker der mente det var alt for lidt og deres butik ikke kunne løbe rundt med så lav fortjeneste. Jeg mener bare at alle led skal tjene noget og nogle gange bliver prisen bare helt hen i vejret ved at gange op med 3, syntes ikke det er helt fair - muligvis det er en forkert holdning til tingene.

Er der andre der har erfaringer med dette - måske nogen der selv har en butik eller lignende.

Hilsen Regina

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)