Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af butik, hvordan gør man?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har sammen med to kammerater snakket om at starte en butik i viborg. Vores vision er overordnet en skateshop (Skateboardbutik), hvor der udover skateboards også vil blive solgt sko, tøj og andet skaterelateret udstyr, samt en sektion med musik (hovedsageligt undergrund)...

Peter, den ene af de to kammerater, har allerede en "butik" kørende fra sin lejlighed, og har der igennem nogle kontakter som vil kunne bruges senere, men det er udelukkende på hobby niveau.

Vores største problem ligger dog i at ingen af os har nogen egentlig erfaring i at styre en butik, så mit spørgsmål er, hvordan gør man - rent praktisk, økonomisk osv...

Alle svar, forslag og ideer vil blive modtaget med glæde.

På forhånd tak

Martin Hjermind

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, I skal starte med at lave et budget. Eller rettere to:

Et etableringsbudget, hvor I får overblik over, hvor mange penge, I skal bruge for at starte butikken (og hvor I har tænkt jer at få dem fra). Her kan f.eks. varelagerets størrelse, depositum i lokalerne og indretningen af butikken være store poster.

Et driftsbudget, hvor I lister alle jeres udgifter pr. måned op og derefter ser, hvor stor jeres omsætning skal være, for at økonomien løber rundt.

 

Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

 

Lyder som et spændende initiativ. Jeg går udfra at I mener en fysisk butik og ikke en web shop. 

I detailhandel så er den gældende visdom at det handler om lokation, lokation, lokation. Dvs. at I finder den rette beliggenhed til jeres butik, hvis I er afhængig af strøgkunder.  En god lokation koster som bekendt en masse penge, så ofte er det jo et eller andet kompromis. Men hvis I går efter en god butikslokation, så skal I før I skriver under på en kontrakt foretage traffikundersøgelser. Det lyder voldsomt kompliceret, men det er det ikke. I skal bare stille jer op ved butikslokationen på en lørdag formiddag, på en hverdags eftermiddag og måle hvor mange mennesker der går forbi. Tæl f.eks. i 15 minutter og gang op med 4. Lav så samme målinger ved andre butikker med bedre lokationer. Når I så har kikket på forskellige lokationer kan I sammenligne trafikken og sammenholde det med huslejen. 

I kan også vende den om og sige at I vil placerer jer lidt afsides, f.eks. i en sidegade til strøget, og så bygge kendskabet til jeres butik op via markedsføring. Så betaler i en mindre husleje, men skal omvendt bruge penge på at markedsføre butikken. Men jeg kan se at I henvender jer til unge mennesker, så I skal være hvor de kommer og hvor de nemt kan komme til.

Det kan jo også være at I skal sælge det hele over nettet. 

Før alt dette skal I jo nok også overveje om kundeunderlaget i Viborg er stort nok til at lave en butik. I kan jo evt. lave en test 1 måned eller 2 i et tomt butikslokale (dem er der jo mange af). Få en god pris og prøv det af med et lille varelager uden den store risiko.

Som nogle meget grove tommelfinger regler så skal I regne med at huslejen (inkl. vand, varme, mv) må udgøre 5-10% af jeres omsætning ex moms. Markedsføringen ligger typisk på 2-5% når butikken er oppe og køre afhængig af lokationen. I starten vil procentdelen være større. 

I skal også have lavet et budget inden I går videre med noget som helst. I skal have en ide om det overhovedet kan løbe rundt. Det kræver nok at I allierer jer med en talkyndig person som kan lave et driftsbudget (dvs budget for den daglige drift), et etableringsbudget (hvad koster depositum, indretning, indkøb til lager, lanceringskampagnen, mv) og endeligt meget vigtigt et likviditetsbudget (et overblik over pengestrømmen. Dvs. hvornår pengene kommer ind og hvornår omkostningerne betales så I kan finde ud af hvor stor kassekredit i skal bede om i banken eller hvor mange penge I selv skal have klar).

Men start lige med at lave et simpelt driftsbudget så I kan se om ideen holder vand. I kan sikkert finde en budgetmodel ude på nettet eller på Startvækst. Men forsimplet kunne de se således ud:

SALG & BRUTTOAVANCE

Antal dage åben i måneden:    25 dage

Antal ekspeditioner pr. dag:      20

Gennemsnitsekspedition:        500 kr ex moms

Salg pr måned:   25 x 20 x 500 =  250.000 kr.

Gennemsnitlig avance:             35%          (dvs hvis sælger en varer til 1.000 kr ex moms tjener i 350 kr på den, og betaler leverandøren 650 kr). Huske at tage højde for rabatter til kunder (ved udsalg) og svind. Så hvis I regner med 40% fra start, skal I mindst trække 5% eller mere fra til udsalg og svind)

Bruttoavance: 35% af 250.000 kr  =  87.500 kr.

OMKOSTNINGER

Husleje inkl. vand, el, mv                      15.000 kr

Lønninger inkl. alt                                   45.000 kr

Marketing                                                    8.000 kr

Tlf, computer, IT                                         2.000 kr

Administration, regnskab, mv                 4.000 kr

Andre omkostninger                                2.000 kr

Bank, lån                                                    3.000 kr

Afskrivninger                                             3.000 kr  (dvs etableringsomkostning divideret med afskrivningsperioden f.eks. 36 måneder)

Total omkostninger                                 82.000 kr.

Overskud før skat                                      5.500 kr.

 

Ovennævnte er et meget groft eksempel på et driftsbudget med fiktive tal, men likviditetsbudgettet er for en iværksætter endnu vigtigere. Men i første omgang kan I 'lege' med budgettet i et excel ark og ændre på ovennævnte parametrer (husleje, salg, avance, omkostninger, mv) og se om det overhovedet kan hænge sammen. Hvis det stadigvæk gør det, så skal I have fat i en talkyndig person der kan hjælpe jer med detaljerne. Måske skal I henvende jer til Væksthuset og få rådgivning gratis fra dem. De har også budgetmodellerne er jeg sikker på. 

 

Der er meget andet jeg kunne skrive, men i første omgang er det ideens bæredygtighed der skal overvejes grundigt. 

Sig til hvis I vil vide mere.

 

Mvh

 


Allan

 

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt enig med Anette.

Der er også utrolig mange andre ting i skal tænke på.

Love, regnskaber, leverandører, fragt, konkurrenter, målgruppe, ide/koncept, butiksindretning, logo, navn, osv osv.

Tjek www.startvaekst.dk og www.virk.dk , der finder i mange svar og kan blive sat godt ind i hvordan det fungerer. Ellers er der jo et dejligt community til at svare på jeres spørgsmål her.

Fra Aalborg
Tilmeldt 16. Mar 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om i kan få hælp af Nordjysk Iværsætter Netværk, men prøv at ringe til dem (Google NIN). De var en stor hjælp for os og de timer man får til rådgivning er guld værd.

Du må også gerne sende mig en mail på soren@formagenda.dk, så har jeg en kontakt person.

Tilmeldt 24. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de fine og hurtige svar... Vi vil kigge på det og vende tilbage senere.

Igen mange tak

Martin Hjermind

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville stille mig selv disse spørgsmål:

Er der andre konkurrenter som sælger det samme som os`?

Hvis ja, hvorfor skal de vælge os frem for konkurrenten? Pga. Udvalget? Servicen? Evt. kundeklub (opspar ex. 3-5% af alle køb) events

Er der behov for en skate butik mere i Viborg?

Er der mange skatere i Viborg?

Der er utrolig mange tekstil butikker der lukker i disse dage rundt omkring i landet, så sørg for at hæfte så lidt økonomisk som muligt rent privat mæssigt. Der er stor risiko forbundet med opstart af tøjbutik, fordi det ofte krævet b.la. et enormt varerlager.

Tænk over arbejdstiderne. ofte 10 - 18 hver dag, lørdag til kl 14-15 stykker. Open by night flere gange om året til kl 22, juletravlhed betyder ofte at der er åbent alle dage i december. + når man selv er ejer af en butik kan man ikke forvente at man kan nå det hele inden for disse tidsrammer, der skal ligges mange timer i.

Udarbejd en detaljeret virksomhedsplan, som kan give svar på en masse af de uopklarede spørgsmål, som tidlgiere nævnt www.startvaekst.dk er det rigtigt godt sted at kigge.

Hvis der nu er flere skateshops i Viborg, som sælger de mærker som i gerne vil sælge, skal i tænke over at leverandørerne ikke nødvendigvis vil sælge til jer også. Der er mange eneforhandlings aftaler i tøj branchen. Men selvfølgelig kan alt forhandles. Men husk hold kortene tæt ind til kroppen. Det kan blive brugt imod jer.

Hvis i nu fortæller for meget, og de kommer en af jeres konkurrenter for øre at i vil forhandle et eller flere af de samme mærker, tager de kontakt til jeres ønske leverandør og ligger pres på dem og "truer" dem så de ikke ligger sig ind andre steder, end der hvor de er nu!

En anden vigtig ting når i har lavet et salgsbugdet som i selv tror på, så udarbejd et indkøbs budget ud fra de tal. I skal jo ikke købe lige så meget fra alle leverandører.

ex.

Carhartt 35 %

Volcom 20%

Fallen 15%

Dickies 10%

Stüssy 10%

Sikkerhed 5-10%

Sådan at det i sidste ende giver 100%, det er vigtigt at have x antal % i sikkerhed i tilfælde at man kommer til at overskride budgetterne hos leverandøren.

Og jo færre leverandører i kan nøjes med at have, jo bedre forhold vil i få til dem i har.

Jo større en leverandør er, jo nemmere er de at arbejde med. Hvis Carhartt har alle produkt grupper (t-shirt, sweat, jeans, chino's, jakker, shorts, acc.) hvor man vil bruge et mærke som stüssy til (t-shirts / sweats)

Få fat i nogle af de tunge drenge i branchen og arbejd med dem. Det giver mange muligheder.

Men generelt er mit råd til indkøb og indkøbsbugtetter hold jer til planen i har lagt hjemme fra og afvig ikke fra den. Det er altid nemmere at ringe og supplere varer fra en leverandør hvis man mangler, end at komme af med varer hvis man har købt for mange.

 

I snakkede om at i gerne vil sælge undergrunds musik: Hvis det var mig ville jeg først og fremmest fokusere på at få selv skateshoppen m. tøj og boards osv. i gang før man begynder at sprede sig på for mange forskellige grupper. Det er nemmere at fokusere på 1 hovedområde end at skal have gang i for mange forskellige ting. Udbyd lige så stille produktgrupperne. Men hold fokus.

Hvis i har brug for det kan jeg kontaktes på larswmat@gmail.com

Mvh Lars Mathiesen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)