Hej Aminoer, Jeg er kommet i den behagelige situation at jeg har fundet en utrolig dygtig partner som jeg godt kunne tænke mig at "dele" firmaet med. Jeg har i dag en enkeltmandsvirksomhed og overvejer pga. ovenstående at oprette et ApS hvor min nye partner så kunne blive medejer af virksomheden. Jeg syntes dog at der er en del spørgsmål/tanker som jeg mangler input til. Lad os nu forestille os at det er mig som indskyder de 125.000 kr. og jeg egentlig blot vil "forære" ham en del af virksomheden som en form for gulerod til at tage et selvstændigt ansvar for et specifikt forretningsområde. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke overvejelser i ville lægge til grund for hvilken løn der skulle udbetales til os hver, hvis vi feks. siger at ejerforholdet blev 70/30? Er det praktisk muligt at hæve hans ejerandel år for år, med feks. 2% per år? og hvordan skulle lønnen så reguleres i forhold til dette? Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt fra jer omkring hvilke tanker og overvejelser i ville gøre i denne situation. Kunne der evt. være andre lige så gode muligheder som at oprette et ApS? (ikke I/S) Mvh Lars H. Lars H. |
Hej Lars!
Lidt input til dine overvejelser.
Der er mange motivationsmodeller man kan tage i brug, men vigtigst er altid, at du kender din partners motiverende værdier indgående, før du foreslår en gulerodsmodel. Umiddelbart er penge en god motivator, men primært i forbindelse med salgsfremmende aktiviteter og ikke så meget kvalitets- og ansvarsaktiviteter.
Du bør altså gøre dig klart hvad som trigger din partner og hvad det er, som du har brug for (fra ham) i jeres samarbejde. Med den viden kan du så designe en motivationsmodel. Hvis din makkers største drøm er "at eje sit eget" så er ejerandele fx en mulighed, hvis drømmen er penge, så er en attraktiv lønaftale en anden løsning, hvis drømmen er en uddannelse, så er en betalt MBA måske en mulighed, osv.
Normalvis er løn og ejerandel adskilt. Løn og ansvarsområder aftales i en ansættelsesaftale og skal ikke nødvenigvis afspejle en ejerskabsfordeling. Det skæve ejerskab kommer til at betyde noget, når der skal træffes beslutninger på bestyrelsesniveau og hvis/når der skal udbetales udbytte af årets overskud (hvis bestyrelsen beslutter, at det skal ske).
Hvis penge er den eneste motivationsparameter kan du da nøjes med en præstationslønmodel fx. X kr. fast pr. måned og y% af den månedlige dækningsbidrag.
Hvis ejerskab er en motivationsparameter, så bør du i stedet overveje en optionsmodel med milestones. Fx. når virksomheden omsætter z overdrages 2% anpartner til makkeren. Herefter når firmet omsætter z + 20% overdrages 2% yderligere dog max op til 40% af firmaet.
Husk desuden, at foræringer er skattepligtige for din makker.
De bedste hilsener,
Aleksander