Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bindestreg bedre end underscore

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har forstået at en bindestreg læses som et mellemrum modsat underscore som læses som tom rum. Derfor vil en bindestreg være bedst i URL'en, hvis den består af flere ord. Er det korrekt?

Vi har lidt problemer med at bruge - i stedet for _, og ville derfor høre om -- (dobbelt bindestreg er ligeså godt som - (enkelt bindestreg) ?

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mener du i en hjemmesideadresse?

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 838
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hejsa, så vidt jeg ved kan man ikke lave underscore i en URL, så bindestreg vil jeg sige. Men prøv at undgå begge dele. Læs lidt mere om det i starten af dette indlæg:

http://www.amino.dk/forums/p/28295/190541.aspx

Mvh.

Nikolaj Bomann Mertz

Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Underscore i en URL er ikke noget man bruger, så hold du dig til bindestreg.

Dog ville det nok være at foretrække helt at undgå tegn (og tal for den sags skyld).

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil være en smule Rasmus modsat i debatten her og sige, at du bare skal bruge underscore, hvis du af tekniske årsager ikke kan bruge bindestreg.

At man før i tiden kun skulle bruge bindestreger i URL'er og aldrig underscore skyldtes, at underscore ikke blev opfattet som mellemrum, men som et reelt bindeled, så ordene gode_råd kun blev vurderet relevante på den specifikke søgning "gode_råd", mens både gode og råd blev opfattet af søgemaskinen, hvis man skrev gode-råd.

Sådan er det ikke mere i Google. Tjek f.eks. resultatet af en hurtig søgning på graviditet rygning. Bemærk, hvordan de to nøgleord fint bliver markeret med fed i URL'erne uanset, om der er brugt bindestreg eller underscore.

Hvis du ikke stoler på empiri, kan du også i denne artikel fra 2007 læse, at Google fra da af vil opfatte underscore som mellemrum på linie med bindestreg.

Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 04:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg havde ikke lige tænkt over at tjekke med google først :) dumme mig

 

http://www.google.dk/search?q=search+engine+optimization&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a

3 sider på 1. sides resultater med søgeordet 'search engine optimization' bruger underscore.. så mon ikke den er go nok :)

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Vrå
Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 50
Fra  Mighty-SHARP Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skule ikke være noget til hinder for du kan bruge hverken underscore eller bindestreg, jeg har bindestreg i navnet på min website http://www.mighty-sharp.com og jeg tror ikke der er nogen der har probs med at komme derind. Men du kan da forsøge dig frem, med nogle sider som ikke er gjort tilgængelige endnu.Geeked

 

Mvh Michael Christensen

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Rosenstand:

Brug Matt Cutts i stedet - han er ret klar i spyttet: http://www.mattcutts.com/blog/dashes-vs-underscores/

Hej Thomas,

Den blogpost er klokkeklar, men den er også fra 2005. Langt, langt nede i kommentarerne findes der et link til denne artikel: (som jeg også linkede til i mit indlæg længere oppe).

http://news.cnet.com/8301-10784_3-9748779-7.html

Den er fra juli 2007, og her skriver de: "One key development that Matt shared with the audience was that underscores in URLs are now (or at least very soon to be) treated as word separators by Google".

PS: Jeg bruger altid selv bindestreger, da jeg ikke har nogen CMS-problemer med at bruge bindestreg og ikke har følt mig kaldet til at eksperimentere på området. Ergo har jeg ikke selv testet det, men nøjes med at citere passende kilder.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blander mig lige ganske lidt i denne diskussion, som jeg i øvrigt ikke har forstand på ;-), og derfor har fulgt med interesse.

Men jeg har tænkt over, at der er jo også nogen, der kommer til en hjemmeside, ved at taste selve adressen ind i browseren.

Og har de så "set" linket i f.eks. et Worddokument, så "forsvinder" en underscore jo.

Eksempel: www.underscore_bliver_til_mellemrum_i_links.dk

Jeg ved godt, at I vil indvende, at det jo må være underscore, da et mellemrum ikke kan bruges, men ved fru Hansen også, at det er det, der er galt, når hun får en "siden kan ikke vises"?

Så til selve hovedadressen (forsiden) tror jeg ikke, at underscore er en god idé, men lad mig høre jeres mening.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)