Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er i syv sind over hvilken selskabsform??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min nuværende virksomhed (enmandsvirksomhed) står over for at skal have en partner med ind over.

Jeg har snakket med advokater, revisorer og bankfolk. blandt disse er der stor uenighed om hvad der er bedst.

Revisor og advokat siger at vi hver især skal stifte et holdingselskab, og ud fra det starte Aps for at sikre os selv økonomisk og hvad der ellers er af skattemæssige goder. (de tjener naturligvis penge for hver del de skal oprette og revidere)

Bankerne siger at det bedste for tiden vil være et I/S, da den finansielle situation gør at banker ikke vil låne penge, kassekredit mv. ud til ApS, med mindre der er personlig hæftelse for det. så er man jo ikke sikret alligevel når man hæfter personligt for evt. tab.Bankens argument var desuden at i et I/S kunne man trække evt. tab fra på den personlige indkomst, derudover kan man det første år vente med at betale skat til årets afslutning.

Derudover er der argumenteret for at diverse leverandøres kreditforsikrings selskaber, også kigger mere kritisk på hvor stor en løbende kredit man ville kunne få, såfremt man var i et ApS samt et/flere holdingselskaber bagved, da de er ved at drage sig de erfaringer at der ikke er noget at komme efter hvis det hele bliver ført op i holding selskaber

Er det bedste at starte med holding selskab, og så danne Aps derudfra, eller skal man starte med I/S og når der så forhåbentlig kommer penge i kassen, opstarte hvert sit holdingselskab.

Det skal sige at økonomien uanset hvilket form det bliver, bliver kørt med et forholdsvist stram budget, og at der det første halve år kun skal aflønnes én mand, hvorefter nr.2 forhåbentlig bliver koblet på. Langt de fleste ordre bliver sendt direkte fra leverandør til slutkunde, mindre lager er opbygget på 60-70k.

begge parter har pt. fuldtidsarbejde, vil der evt. opstå problemer med dagpengeretten såfremt man har sit eget holdingsselskab, som ej en del i et ApS.. så bliver man vel tvunget til at frasælge alt inden man kan få evt. støtte hvis dette bliver aktuelt?

Hvad er anbefalingeren med hensyn til evt. start af holdingselskab, er det bedst at have hver sit holdingselskab, eller er der ikke noget i vejen for at man indtræder 2 personer med lige meget kapital osv. i samme holding?

Håber på nogen gevaldige gode input

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:40

Jeg er enig med din advokat og revisor i denne sag.

Et I/S vil være en fordel hvis I giver underskud grundet fradraget, men også en stor fordel for banken, da i automatisk hæfter personligt for al gæld i virksomheden.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 3. Mar 09
Skrevet kl. 13:47

ja, men nu er der jo ingen gæld i virksomheden, og kommer der forhåbentlig ikke, da vi ikke i første omgang har intentioner om at opkøbe stort lager mv.

Bankerne vil umiddelbart ikke låne penge ud til  et Aps med mindre man har en f.... godt regnskaber og budgetter. reelt starter vi jo men en mindre kapital.

og der kan jo opstå ting og sager hvor man er nød til at få forhøjet kassekredit mv. det vil da være nemmere at få en evt. midlertidig kredit hvis man hæfter personligt for det.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:04

Anders Christensen:

Et I/S vil være en fordel hvis I giver underskud grundet fradraget, men også en stor fordel for banken, da i automatisk hæfter personligt for al gæld i virksomheden.

Det gør jo ikke den store forskel hvis banken alligevel kræver personlig hæftelse for at give kassekreditten.

Har I i det hele taget behov for at låne pengene i banken? Det er ikke gratis at starte 2 holdingselskaber op.

I modsætning til Anders tør jeg ikke på baggrund af de givne oplysninger give et bud på den rigtige løsning for jer. Men hvis revisor og advokat har haft adgang til alle informationer omkring jeres start så ville jeg lytte til dem, hvis jeg var dig.

Tilmeldt 3. Mar 09
Skrevet kl. 14:10

Nej der er ikke pt. behov for at låne, men man ved jo aldrig hvordan det ser ud om et halvt år.

Revisor har fået at vide hvad omsætning har været i 08, og at det blot gik i nul, da det var første år på nettet = med store udgifter.

I år skal der "bare" tjenes nok til at dække begge lønninger ind, samt diverse udgifter.

Jeg kan forstå princippet med holdingselskab især hvis man har x antal mio. til at stå, men det er jo overhovedet ikke tilfældet her. (endnu :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:38

Jeg ville overveje at starte ud i et I/S med mulighed for på et senere tidspunkt at lade det omdanne til et ApS (når kapitalgrundlaget for dette er tilstede).

Det kan i mange tilfælde være fornuftig med en konstruktion med holding - datter. Det er et emne som har været behandlet mange gange her på Amino. Væsentligste argument for denne struktur har været at man efter 3 års ejerskab kan sælge datter skattefrit. Du skal være opmærksom på, at ved et holdingselskab begynder der også at tikke små udgifter på til revision af dette mv.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:40

Jeg ville se flot på det med bankerne og deres udsagn om I/S og personlig hæftelse. De vil altid kræve personlig hæftelse. Jeg mener slet ikke man kan udtale sig om den ene eller den anden løsning på så spinkelt et grundlag som det vi har her men hælder til at I starter med et I/S hvis det er usikkert om og hvornår driften begynder at give noget. Så kan I senere omdanne til selskabt og etablere holdingselskaber via skattefri virksomhedsomdannels, aktieombytning og spaltning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)