Mikkel deMib har allerede været på banen med nogle gode indvendinger.
Jeg vil gerne supplere med nogle flere ting, man skal være opmærksom på.
Ganske som man hører ved outsourcing af programmeringsopgaver, er det meget vigtigt at være helt præcis med sine krav og følge op undervejs. Thorborg er allerede inde på det i sin artikel, men det skal virkelig udspecificeres, hvad de her linkbuildere må og især IKKE må.
Det er meget populært blandt de her lavpris linkbuildere at skaffe links via link directories, social bookmarking og ikke mindst kommentarer på do-follow blogs. Kvaliteten af den slags links er ofte tvivlsom, men der er også et andet aspekt, man skal overveje. Har du lyst til at lade andre skrive diverse mere eller mindre spammy kommentarer på alskens blogs og linke tilbage til dit firma? Hvis du går op i dit firmas omdømme, bør du stille som krav, at der ikke må blive skabt links vha. blogkommentarer.
Og til sidst lige en case fra virkelighedens verden. Mikael fra Antphilosophy hyrede nogle indere til linkbuilding på en engelsksproget site. Konklusionen på det eksperiment står her: 270$ for tilmelding til 74 directories og 5 social bookmark-sider.