Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nye regler for lagerbeskatning af mindre investeringer

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Regeringen fastholder øjensynligt de nye regler for lagerbeskatning af aktiebesidelser på under 10%. Dette kan godt gå hen og få nogle kedelige konsekvenser for iværksættervirksomheder, der skal bruge kapital.

Jeg har heldigvis 10% eller mere i alle de selskaber jeg p.t. er med i, men dels er der flere af dem som har medinvesteret i nogle af disse selskaber som har mindre, og dels kan jeg også selv let havne i den situation.

Så var det jeg tænkte på, om ikke der en vej omkring dette ...

Lad os forestille os at jeg har 5% i et selskab, og en af mine medinvestorer også har 5%. Så falder vi begge under 10% grænsen hver især.

Hvad så hvis vi laver konstruktionen lidt anderledes, så vi samler mine og min medinvestors 2 x 5% i et holdingselskab, som vores individuelle holdingselskaber så ejer 50% af hver. Så ejer vores fælles holdingselskab jo 10% - og ligger således over grænsen, og vores egne holdingselskaber 50%. Ingen ligger under 10%

Vil den model holde? Eller er der regler jeg ikke er opmærksom på, der vil forhindre det? Er der nogle af alle de dygtige revisorer her der ved det?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:09

Hej Mikkel

Har ikke gransket den skatteaftale nærmere, men teksten "Sagens kerne er den såkaldte lagerbeskatning, der betyder, at aktieposter på under 10 pct., der er ejet gennem et personligt ejet selskab, skal beskattes løbende i stedet for som hidtil, når aktieposten sælges."  lyder som om, at det alene drejer sig om aktier ejet af selvstændig erhvervsdrivende. Har jeg ret i den antagelse? For hvis det er tilfældet, gælder det vel ikke for dig, hvis det er i ApS du har aktierne?

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:12

Jeg tror ikke det er tilfældet - for dem der har brokket sig mest over de nye regler er venture selskaberne, som jo netop (som jeg) investerer gennem deres selskaber - men ofte med ejerandele under 10%. Da de nu fremover skal beskattes af lagerværdien bliver deres risiko væsentligt større, og dermed motivationen mindre - eller højere omkostninger for iværksættere (flere procenter for samme investeringsbeløb).

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:17

Det var squ da en dybt idiotisk skatteaftale - ikke just iværksætterfremmende Tongue Tied

SusanneK.nu

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:19

Er der ikke mange ventureselskaber, der drives i I/S form, hvor man kunne tænke sig det skal gøres gældende?

SusanneK.nu

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:26

Nej, jeg synes også, at det bliver mere og mere tydeligt i denne tid, at den nuværende regering BESTEMT ikke er iværksættervenlig. De er meget venlige overfor de største industrier i Danmark (tag bare bankerne, aviserne og TV-stationerne), men de mindre virksomheder og iværksætterne har de helt tydeligt ikke meget forståelse for eller interesse i. De siger ganske vist at de er åhh så skide iværksættervenlige - men det er helt tydeligt tomme ord i praksis.

Nu tror jeg ikke ivestorer holder op med at investere på grund af denne lovændring - men jeg tror meget vel, det kan betyde, at det bliver sværere og dyrere for små iværksættere og start-ups, som ellers har skaffes finansiering fra flere mindre investorer.

Med mindre altså, at der i praksis viser sig at være "huller", som det mit oplæg til denne debat beskriver ...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:17

Stop en halv. Man skal være opmærksom på at regeringens skattepakke med Dansk Folkeparti kun foreligger i "pop-format". Der er ikke engang fremsat et lovforslag i høring.

I det fremlagte indgår at selskabers udbytter og og aktieavancer i koncernforhold/datterselskabsforhold skal være skattefri uanset ejertid. Samtidig siger man andet steds at selskabers gevinster på mindre aktiebeholdninger m.v. skal lagerbekattes.

Det hænger jo ganske enkelt ikke sammen.  Allerede I februar vedtog Folketinget nye regler for investeringsselskaber ejet af personer, hvor man indførte lagerbeskatning hos personen. Dvs. personligt ejede investeringsselskaber (selskaber med mere end 8 ejere). Det udløste ramaskrig hos  selskaberne.

I artiklen bruger man vendingen personlige selskaber = personligt ejede selskaber. Derved er det umiddelbart noget som relaterer sig til det man vedtog i februar og der taler vi altså personligt ejede andele i investeringsselskaber med mere end 8 deltagere hvorved de fleste holdingselskaber m.v. er friholdt.

I skattepakken taler man om selskabsejede gevinster generelt. Det går fuldstændig galt for dem og pressen et eller andet sted.

Hvis dette måtte ramme Mikkel så vil jeg mene at man kan komme uden om det ved at indskyde mellemliggende holdingselskab(er) men det er jo svært at forholde sig til på så spinkelt et grundlag og i mine øjne er det kritisabelt at man forhandler skattepakke m.v. uden at der foreligger et egentligt lovforslag i udkast/høring

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:58

Jeg forholder mig alene til den presseomtale der har været af "sagen" - jeg overlader gennemlæsning af de færdige oplæg og lovgivning til folk der er bedre til den slags end jeg :)

Og som sagt har netop Ventureselskaberne brokket sig meget højlydt over det foreliggende forslag. Om det så når at blive ændret inden det ender som lov kan vi jo bare håbe på - eller at der alternativt vil eksisterer hullder som den med holdingselskaberne.

Jeg står ikke selv i noget akut problem omkring dette, men nogle af mine medinvestorer gør - og som sagt, kan jeg meget let selv ende i samme situation, hvis nogle af de selsaber jeg er med i skal udvide anpartskapitalen, eller ved nye investeringer.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:16

Det er det jeg syntes er forkasteligt. At man kaster en masse bolde ud, uden at der foreligger egentlige lovforslag m.v. i høring. Folk har det indtryk at regeringens skattepakke er vedtaget. Den er end ikke fremsat som lovforslag i Folketinget endnu. Der er blot skabt politisk fundament til en senere vedtagelse men næste skridt er jo at intentionerne skal udmøntes i et udkast til lovforslag som skal ud i høring, granskes af embedsmænd i Skatteministeriet, i udvalgsbehandling i Folketingets skatteudvalg og derefter 1., 2. og 3. behandles i Folketinget.

Det jeg har svært ved at greje er at man i februar - på et tidspunkt hvor man samtidig forhandler med Dansk Folkeparti, vedtager ændrede regler for behandling af private personers andele i visse investeringsselskaber med mange ejere, og så samtidig tilsyneladende vil begynde at ændre på investeringsselskaberne og de vedtagne regler i forbindelse med denne pakke. Det hænger ganske enkelt ikke sammen og det er der jeg tror at særligt pressen blander nogle ting sammen. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:02

Hvor kan man følge med i, hvor langt man er nået i forhold til 1., 2. og 3. behandling, etc.? Det kunne være interessant at følge denne sag tættere.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)