Regeringen fastholder øjensynligt de nye regler for lagerbeskatning af aktiebesidelser på under 10%. Dette kan godt gå hen og få nogle kedelige konsekvenser for iværksættervirksomheder, der skal bruge kapital. Jeg har heldigvis 10% eller mere i alle de selskaber jeg p.t. er med i, men dels er der flere af dem som har medinvesteret i nogle af disse selskaber som har mindre, og dels kan jeg også selv let havne i den situation. Så var det jeg tænkte på, om ikke der en vej omkring dette ... Lad os forestille os at jeg har 5% i et selskab, og en af mine medinvestorer også har 5%. Så falder vi begge under 10% grænsen hver især. Hvad så hvis vi laver konstruktionen lidt anderledes, så vi samler mine og min medinvestors 2 x 5% i et holdingselskab, som vores individuelle holdingselskaber så ejer 50% af hver. Så ejer vores fælles holdingselskab jo 10% - og ligger således over grænsen, og vores egne holdingselskaber 50%. Ingen ligger under 10% Vil den model holde? Eller er der regler jeg ikke er opmærksom på, der vil forhindre det? Er der nogle af alle de dygtige revisorer her der ved det?
|
Hej Mikkel
Har ikke gransket den skatteaftale nærmere, men teksten "Sagens kerne er den såkaldte lagerbeskatning, der betyder, at aktieposter på under 10 pct., der er ejet gennem et personligt ejet selskab, skal beskattes løbende i stedet for som hidtil, når aktieposten sælges." lyder som om, at det alene drejer sig om aktier ejet af selvstændig erhvervsdrivende. Har jeg ret i den antagelse? For hvis det er tilfældet, gælder det vel ikke for dig, hvis det er i ApS du har aktierne?