For mig at se er det ikke en betalingsstandsning du skal ud i - en betalingsstandsning etableres med henblik på at føre virksomheden videre, som det også skrives andet sted. Du antyder, at du vil lukke og slukke, og din interesse består i, at den tidligere fælles bolig kan beholdes af din mand, men hvor I begge bor i huset på skift. (Jeg beundrer jeres holdning til, at børnene ikke skal bo i en rygsæk). En gældssanering eller personlig konkurs kan heller ikke komme på tale i nævnte situation, da banken har pant i ejendommen, og huset så blot vil blive krævet solgt. Når du driver selvstændig virksomhed, er dette lån at betragte som et privat lån. Din mand har skrevet under på lånet, og han er dermed meddebitor, medmindre I kan overtale banken til at overdrage hele lånet til dig, og slette ham som debitor og slette pantet i ejendommen. Dette tvivler jeg dog stærkt på de vil, medmindre du har andre aktiver, de kan få pant i (afhængig af lånets størrelse). Jeg tror dog heller næppe, at banken vil begære tvangsauktion, såfremt deres pant står langt nede i rækken. Jeg ville foreslå, at din mand køber dig ud. Du vil ikke bare kunne overdrage huset til ham, uden at han bliver beskattet af "gaven", hvis der er friværdi. Han skal købe huset. Hvis lånene bliver samlet i 1 kreditforeningslån, vil erhvervslånet måske kunne blive indfriet - hvis panthaverne vil tage ham som enedebitor. Det er naturligvis en forudsætning, at huset ikke er overbelånt. Uanset hvad, kan I umiddelbart ikke undgå, at din mand hæfter for erhvervslånet, på lige fod med dig - og ... igen uden at kende de nærmere årsager og bevæggrunde - hvorfor skulle han ikke også det? Lånet er taget i et ægteskab med henblik på at drive en virksomhed, som man må gå ud fra har været til fælles nytte for familien, og havde det været en succes, havde han jo fået en del af overskudet, da I ikke har særeje. Jeg skal ikke gøre mig til dommer, og I kan naturligvis have Jeres aftaler og bevæggrunde der gør, at det er dig, der i sidste ende skal betale lånet. Men så vil jeg foreslå, at I laver et gældsbrev, hvor du skylder ham pengene, og betaler af til ham med et beløb der svarer til det, han skal betale i meromkostninger på kreditforeningslånet. Eller laver nogle andre skriftlige aftaler, der passer ind i Jeres specielle situation.
Men summasummarum - jeg ville nok tage et møde med en advokat, hvor I begge deltager, så I kan få klarhed over, hvordan I står i fællesskab og hver for sig. Der er for mig at se ikke nødvendigvis behov for en advokat med speciale i konkurs - nærmere en familieretsadvokat eller en med speciale i ejendomssalg. Jeg ønsker Jer al mulig held og lykke, og jeg håber du får energien og kampgejsten tilbage. |
Susanne. Der skal jo ske en bodeling og der kan man aftale hvad man vil uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser. Sålænge det bare sker som led i bodelingen.
Nu har du skrevet en del om det her på Amino og det er helt fint men jeg mener at du her og nu bør tage fat i en advokat som er din advokat. Du vinder ikke noget ved at forsøge på egen hånd/med råd herfra, og din mand vil formentlig også selv have en advokat på i den anden ende.